פנחס יחזקאלי: שוב המשטרה יצאה טמבלית!

[בתמונה: מי יצא טמבל ולמה? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Pierre Honeyman לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על משטרה בדמוקרטיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

אם למישהו היה עוד ספק שהמשטרה הייתה צריכה להדיר רגליה מאכיפת כללי הסגר על הפלגים החרדים הקיצוניים מחד גיסא; ועל המפגינים מאידך גיסא, הנה הגיע הציוץ הזה של דפנה ליאל (ראו למטה), שמבהיר לכולם, מי יצא טמבל; ולמה:

"הסכמה שקטה בין לשכת נתניהו למפלגות החרדיות: כלפי חוץ תהיה רטוריקה נוקשה בנוגע לאכיפת ההנחיות, מאחורי הקלעים יהיה תיאום מלא על כל המהלכים. שני הצדדים מבינים שאין להם אינטרס לסדר לליברמן ולפיד קמפיין בחירות."

[לדף הטוויטר של דפנה ליאל, לחצו כאן]

והמשטרה באמצע. למה זה הופך אותה? לטמבלית כמובן. הבדיחה הרי על חשבונה...

אחזור על הדוקטרינה המחייבת משטרה בחברה דמוקרטית: המשטרה שייכת לאזרחים ולא לשלטון. הם מפקידים בידיה חלק מחירויות הפרט שלהם ואסור לה לנצל אותם לרעה. לכן בין היתר, היא אוכפת רק כאשר יש לה לגיטימציה.

לפי הגישה הזו, היה המפכ"ל צריך להתייצב בפני הפוליטיקאים ולהודיע: רבותי, המשטרה אינה שלכם. אין למשטרה מנדט ציבורי לאכיפת הסגר על שתי קבוצות האוכלוסייה הללו; ולכן, היא תסתפק באבטחת האוכלוסיות שומרות החוק מחד גיסא; ובאבטחת המפגינים, מאידך גיסא.

ואם זה היה גורר פיטורים, הוא לפחות היה עוזב את תפקידו בכבוד, כאחד הקצינים המקצועיים והמוערכים שפיקדו על המשטרה בעשרים השנים האחרונות; ושידעו גם לשמור על שוטריהם ולא לשלוח אותם למשימות אבודות בעלות סיכון אישי לא מבוטל.

בכל פעם שאני משחרר שיחה עם המסרים הללו, אני מקבל הרצאות "מלומדות לכאורה" מעמיתי בכחול, שאת התורה המקצועית הם לא למדו; אבל הם סידרו לעצמם תורה אלטרנטיבית בראש, לפיה אין למשטרה שיקול דעת, ותפקידה לאכוף את החוק ויהי מה. אז, כדאי שתתבוננו שוב על ה"יהי מה" הזה, בתמונת הציוץ של ליאל למעלה.

[בתמונה: בשביל מה בדיוק סיבכתם את שוטריכם, לספוג חרפות, ומכות ויריקות? על מה שלחתם שוטרים להתחכך ולהידבק בקורונה? איך נראות עכשיו ההצהרות שלכם בתקשורת על נחישות האכיפה? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Richard Mortel לאתר flickr]

בשביל מה בדיוק סיבכתם את שוטריכם, לספוג חרפות, ומכות ויריקות? על מה שלחתם שוטרים להתחכך ולהידבק בקורונה? איך נראות עכשיו ההצהרות שלכם בתקשורת על נחישות האכיפה?

הרי מי ששלח אתכם – למרות שהוא לא בעל הבית שלכם - עושה בדיוק את מה שאתם הייתם צריכים לעשות: להפעיל שיקול דעת. רק שהוא עושה זאת מהסיבות הלא נכונות.

  • איך כולנו היינו נראים אם הייתם אתם, לשם שינוי, מפעילים שיקול דעת מהסיבות הנכונות?
  • ואם ככה זה באכיפת הסגר מול החרדים; מה זה אומר על ערך השוויוניות באכיפה מול מפגיני בלפור?
  • ומה דעתכם, הפיאסקו הזה יגרום לכם לפתוח סוף סוף ספרי לימוד ולהטמיע פעם אחת ולתמיד מי אתם ומה תפקידכם במדינה דמוקרטית?

כמובן שלא. רק צחקתי...

[להרחבת המושג: 'לגיטימציה משטרתית', לחצו כאן]

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על משטרה בדמוקרטיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *