דורון מצא: האם השלום היה באמת מורשתו של יצחק רבין?

[בתמונה: יצחק רבין... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין. שם הצלם אינו מוזכר]
[בתמונה: יצחק רבין... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין. שם הצלם אינו מוזכר]

תקציר: מה באמת הייתה מורשתו ההיסטורית של יצחק רבין? האם היא באמת עולה בקנה אחד עם הזיכרון שמנסים גורמים שונים להחיל עליו מאז נרצח?

[לקובץ המאמרים על יצחק רבין ומורשת רבין באתרנו, לחצו כאן]

עודכן ב- 6 בנובמבר 2022

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.  זהו מאמר דעה מפרי עטו.

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.  זהו מאמר דעה מפרי עטו.

*  *  *

בכל ציון שנה לרצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין עולה לדיון ציבורי שאלת מורשתו ההיסטורית. כך למשל עוררה השרה לשעבר, אורלי לוי אבקסיס, סערה כאשר טענה ב- 2020, כי מורשתו של רבין אינה מורשתה שלה ועוררה עליה כצפוי ביקורת נוקבת.

אבל, מה באמת הייתה מורשתו ההיסטורית של יצחק רבין והאם היא באמת עולה בקנה אחד עם הזיכרון שמנסים גורמים שונים להחיל עליו מאז נרצח?

על דבר אחד אין חולק. העובדה כי ראש ממשלת ישראל נרצח בעיצומו של מהלך מדיני מול הפלסטינים ובאירוע שחרט על דגלו את הסיסמא "כן לשלום ולא לאלימות". הדבר אפשר לטעון את מורשתו של המנהיג החשוב הזה באמצעות מושג ה'שלום' כדי לנסח את כתב ההגנה הפוליטי על תהליך ההסדרים השנוי במחלוקת עם הפלסטינים ועל תפיסת שתי המדינות. רוצה לומר, לולא התבצע הרצח הרי שניתן היה להמשיך בתהליך שנקטע באופן חריג עם הסתלקות המנהיג שהוביל את המהלך המדיני חסר התקדים בתולדות מדינת ישראל.

ברם, הסתכלות היסטורית ופחות פוליטית-מדומיינת מלמדת כי למרות שרבין עסק בקידום התהליך המדיני בקדנציה השנייה שלו כראש ממשלה, הרי שבמבחן הזמן מורשתו של רבין הייתה שונה מכפי המתואר בעקבות הרצח הנתעב. אם יש דבר מה ודאי שניתן לומר על יצחק רבין הרי שמדובר באחד המנהיגים היותר ביטחוניסטים שקמו למדינת ישראל מאז ומעולם ומבחינה זו הוא המשיך את מורשת האב המייסד דוד בן-גוריון.

[בתמונה: יצחק רבין עם האב המייסד, דוד בן גוריון. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי פריץ כהן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]
[בתמונה: יצחק רבין עם האב המייסד, דוד בן גוריון. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי פריץ כהן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

רבין נולד תפיסתית לתוך המציאות של מאבק הקוממיות בערבים. הוא עוצב רעיונית בצל תפיסת האיום הפנימי (פלסטיני) והחיצוני (ערבי), והמאבק הבלתי פוסק לביצור המדינה ושמירת ביטחונה. התחנות המשמעותיות בחייו של רבין נשאו כמעט כולן אופי ביטחוני: החל בשורות ה'הגנה' והפלמ"ח, דרך קרבות תש"ח, הרמטכלות בשלהי שנות השישים על ההישג חסר התקדים במלחמת 1967 ובהמשך השליחות בארה"ב בואכה הקריירה הפוליטית שהסתכמה בשתי כהונות כשר ביטחון וכראש ממשלה.

רבין היה מאז ומעולם איש הצבא והגנרל שספג את יסודות התפיסה הציונית ממלכתית ביטחונית. הוא מעולם לא היה בנפשו איש שלום במובן הערכי והרומנטי כפי שעוצב המונח מחדש על-ידי השמאל הליברלי בישראל בתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת. גם נאומי השלום המזהירים שנשא, למשל, במעמד חתימת הסכמי אוסלו, לא הפכו אותו למה שמעולם לא היה.

יצחק רבין היה אסטרטג מפוכח. יחסו לעולם הערבי ובייחוד לפלסטינים היה יחס חשדני כפי שהתברר לאורך ההיסטוריה הביטחונית הארוכה שלו. זכורה ההנחיה ל-צה"ל בזמן האינתיפאדה הראשונה לשבור את ידי המפגינים הפלסטינים כדי להחזיר את השקט הביטחוני ולא פחות מכך הקושי הגדול לראות ביאסר ערפאת האיש כפרטנר אמיתי לתהליך ההסדרים.

הרושם הוא שגם את ההסכמים המדיניים עם הפלסטינים שנתפרו במסלול עוקף על-ידי קבוצת אקדמאים עם רוח גבית של פוליטיקאים בשמאל הישראלי, ראה רבין בצורה מעט שונה מהמודל שנתפר למידות הרומנטיקה האירופית על-ידי האגף היוני במפלגת העבודה ושותפיו הפוליטיים במר"צ. דומה כי מנקודת ראותו, המהלך נועד לייצר הסדרה שתאפשר לישראל לנתק עצמה חלקית מהשטחים באמצעות אוטונומיה פלסטינית חזקה בניהול מנהיגות אש"פ הגולה בתוניס, שתפקידה העיקרי מבחינתו היה לנפק "ללא בג"צ ובצל"ם" מציאות ביטחונית יציבה לאורך זמן.

כאן אולי טעה האסטרטג שברבין כיוון שההסכם נעשה לא רק עם טרוריסט מושבע, אלא עם ישות פוליטית בדמות אש"פ שייצגה בצורה האולטימטיבית את חזון 1948 של הפלסטינים שמשמעותו שיבה והכחדת המדינה היהודית.

ועדיין, אין במשגה האסטרטגי הזה כדי להפוך את רבין למי שלא היה. רבין היה ללא ספק מנהיג ישראל חשוב דווקא משום שהיה ממובילי גישת המייסדים שאופיינה בקו ביטחוני, ריאליסטי ומממלכתי. זו מורשתו ההיסטורית האמיתית ולהבדיל ממורשת השלום שהודבקה אליו בשנים שלאחר הרצח, יכולים כולנו להתחבר אליה וללמוד ממנה פרקים חשובים בהיסטוריה של היושבים בציון.

[בתמונה: יצחק רבין... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין. שם הצלם אינו מוזכר]
[בתמונה: יצחק רבין... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין. שם הצלם אינו מוזכר]

[לקובץ המאמרים על יצחק רבין ומורשת רבין באתרנו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “דורון מצא: האם השלום היה באמת מורשתו של יצחק רבין?

  1. רבין לא אהב את האופן בו נגרר בעל כורחו להסכמי אוסולו, הוא חשדן מטבעו ממש לא אהב את ערפאתבהמעטה ולחץ את ידו כמי שכפאו השד ולמעשה הציע שפרס ילחץ את ידו במקומו. מאחר ופרס ניהל את שיחות אוסלו בחשאי ורק לקראת הסוף הביא לידיעתו של רבין – שלא יחזור על מה שעשה ליצחק שמיר עם שיחות לונדון- רבין לא היה יכול להשאיר את הבמה לחיריבו פרס ונאות להצטרף לניסוי שממש אבל ממש לא אהבץ
    הצורך לארגן "מורשת" מובן למדי אבל מי שבאמת היה שיתף פעיל בהמהלך- היה פרס , אם נאהב את זה אם לאו

  2. כאשר מסתכלים על חצי מאה של פעילות אדם שגדל למנהיג, בתוך מציאות שהשתנתה לגמרי,
    הכותב היה צריך, חייב, להניח שהאדם התפתח! טפשי לחשוב שיצחק רבין נשאר ללא שינוי, במיוחד כאשר באופן מודע החליט לבדוק אפיקים חדשים לפתרון, והיה ידוע בגישתו היסודית והאנליטית לבחינת בעיות, וביטא את רצונו בצורה הכי מפורשת בנאום בעת קבלתרס הנובל לשלום שבו הצהיר על מספרו האישי כחיל והתגיסותו מאותו רגע באופן מוחלט לשלום.
    צר לי אך לא מקובלת עלי המסקנה שאליה הגיע החוקר, ויש לי הרגשה שהיה להוט יותר מדי להגיע אליה ולהכריז יש לי יש לי,, בהתעלמות מדעתו של נשוא הכתבה שנאמרו באופן ברור מפיו עצמו. זו עזות מצח לקחת את דעתו ולסובב אותה 180 מעלות, וגישה אקדמית משונה ולא ראויה למחקר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *