אלי בר און: "ילקוט הכזבים" העולמי של דיווחי הקורונה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי @vectorjuice לאתר freepik]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

כמי שעוקב ומדווח ברציפות - מתחילת המגיפה הזו - עלנתוני התמותה מנגיף הקורונה במדינות העולם, על פי הנתונים הרשמיים שמדווחות המדינות כל יום לארגון הבריאות העולמי, אני ניתקל באבסורדים: בדיווחים חלקיים מוטים כלפי מטה שמקורם באינטרסים כלכליים של המדינות השונות; ו/או בשיקולי יוקרה של המנהיגים והממסד הרפואי שם, שמנסה להסתיר כשלונות.

אדגים קצרות:

1. יוון,

יוון היא אתר נופש ותיירות מועדף ע"י ישראלים רבים; ומדינה שבסיס כלכלתה הוא ענף התיירות. ביוון מדווחים לארגון הבריאות העולמי רק על כ- 60 נפטרים למליון נפש, כתוצאה מוירוס הקורונה. לכן, הם בהגדרה "מדינה ירוקה". אבל:

  • במדינת צפון מקדוניה השכנה - מדינה, שמעשית אין כל הבדל בדרך החיים שלהם ובהרכב האוכלוסיה שלהם ליוון, למעשה היסטורית הם מרבית הזמן היו מדינה אחת - יש כ- 470 נפטרים למיליון, בערך פי 8 משל יוון, הפער הזה אדיר ולא סביר.
  • בבולגריה - עוד שכנה קרובה לייוון, בעלת מאפיינים דומים, כ- 180 נפטרים לנפש, פי 3!!

[התמונה משמאל תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי @vectorjuice לאתר freepik]

המסקנה שלי היא שהיוונים משקרים; והם יודעים למה! שיעור התמותה האמיתי של יוון מהקורונה שם גדול לפחות פי 3, הוא בסדר גודל של המצב במדינת ישראל. אצלנו, אסורה התיירות ואנחנו סופגים, כתוצאה מכך, נזק כלכלי אדיר.

מדוע הם היוונים משקרים? כמובן,  כדי שהתיירים שהם מקור הפרנסה הגדול שם ימשיכו להגיע. 

[בתמונה: למה היוונים משקרים? זה התיירות טמבל! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי analogicus לאתר Pixabay]

2. אזור תת היבשת ההודית הנרחב:

זה האזור המאוכלס בעולם, מתגוררים שם כ- 2.2 מיליארד איש באזור שכולל בנוסף להודו גם את פקיסטאן, אפגניסטאן, בנגלדש, מיינמר, נפאל, הינדונזיה ומלזיה. ההודים מדווחים; אבל, ברור שהדיוווח שלהם בהגדרה חלקי מאוד כי אין להם נתונים על כל מי שנפטרו מחוץ לבתי החולים. גם שם כמקובל בעולם השלישי למרבית האוכלוסייה הכפרית ובשכונות העוני אין נגישות לבתי החולים המתקדמים. אבל, ההודים מדווחים, וביושר, על כ- 88 נפטרים למיליון נפש ובס"ה כ- 122 אלף נפטרים כתוצאה מהקורונה(המספר העצום של הנפטרים מקורו בעובדה כי בכל זאת מדינה שמתגוררים בה כ- 1.4 מיליארד תושבים). פקיסטאן, היא מדינה עם מאפיינים דומים מאוד להודו, היסטורית הם היו למעשה מדינה אחת בשליטת בריטניה. פקיסטאן המאוכלסת מאוד שמצויה תמידית במצב מלחמה עם הודו, הם מדווחים רק על 31 נפטרים למיליון נפש. האם הם הפקיסטאנים מתקדמים יותר מההודים? לא. הם נחותים מההודים בתחומים רבים. גרוע מכך, לממשלת פקיסטאן אין שליטה מעשית על מחצית מארץ, על מחוזות ענק כחוזיסטאן ובלוציסטאן, שם שולטים שבטים פשתונים בלוצים ואחרים. הנתון הנמוך שהם מדווחים עליו נועד לשרת את הממשלה הכושלת שם, שמבקשת להשיג יוקרה ולהראות לציבור שלהם כי הם טובים ויעילים מהודו השנואה.

[בתמונה: האם הפקיסטנים מתקדמים יותר מההודים? גם הם, מן הסתם, משקרים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

בבנגלדש עוד מדינה מאוכלסת מאוד מדווחים על כ- 36 נפטרים למיליון. הם לא מתחרים בהודים, להיפך. ההודים הם ששחררו אותם באמצעות מלחמה מהכיבוש הפקיסטאני. אבל הם בבנגלדש, לא יכולים להרשות לעצמם להיות גרועים מהפקיסטנים איתם הם מתחרים על יוקרה, מיהו הממשל המוסלמי המוצלח יותר. זה המצב גם בשאר המדינות בתת היבשת ההודית, סיפור של יוקרה ורגשי נחיתות שגורמים לדיווחי שקר. כך גם בכל יבשת אפריקה, בדרום אמריקה בחלק ממדינות אסיה גם במזרח אירופה וגם אצל השכנים שלנו כאן במזרח התיכון. הפוליטיקאים וגם הממסד הרפואי "משחקים" במספרים. לא ארחיב כאן אך העיקרון של יוקרה אישית ומדינית גובר על האמת.

מסקנה

נתוני התמותה האמתיים מהמגפה גבוהים פי כמה מהנתונים הרשמיים. הם מסתכמים עד עכשיו להערכתי בכ- 5 מליון איש; וברור, שהמספרים יעלו כל יום עוד ועוד. אבל, מאחר ונתוני האמת מסכנים את השליטים וגם פוגעים ביוקרת הממסד הרפואי, הם מוסתרים. על כן, כשאתם נוסעים למדינה מסויימת; מומלץ לבדוק לעומק כמה אמינים נתוני הדיווח שם...

[בתמונה: כולם משקרים... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי @katemangostar לאתר freepik]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *