אלי בר און: החיסונים בדרך?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Jernej Furman לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מעת לעת אנחנו נתקלים במושגים ובחידושים שיש להבהיר אותם. בראש החדשות, תקוות האנושות, החיסונים. בשלב זה מדובר בחיסונים של החברות האמריקאיות פיזר ומודרנה.

א. יש להבהיר, כי החיסונים הנ"ל חייבים לקבל את אישור מנהל התרופות של ארה"ב וזה למרות ההליך המיוחד והמזורז לא יכול להתרחש לפני חודש פברואר בשנה הבאה.

ב. למי יסופקו החיסונים לאחר קבלת האישור המיוחל? הם יסופקו ובהדרגה רק לתושבי ארה"ב שמימנו במיליארדים את הפיתוח היקר, הם בעדיפות הראשונה. הליך החיסון של האוכלוסיה האדירה שם יהיה ממושך, וימשך לפחות חצי שנה נוספת. לאמור, הם יגיעו למצב סביר רק בחודש אוגוסט שנת 2021.

ג. גם אם נקבל מעט לפני (אני ספקן); כתוצאה של רכש אופציות והקשרים המדיניים המיוחדים שלנו עם ארה"ב, אזי, כבר היום ברור כי הכמויות שנקבל יהיו קטנות ביחס לצורך; ויספיקו אולי לחסן רק את האוכלוסיות שבסיכון והסגל הרפואי.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי NIAID לאתר flickr]

ד. חיסונים מרוסיה וסין? סביר שיהיו קודם; אך בגדול לא מומלץ לקבל חיסונים שאין להם את האישור של מנהל התרופות האמריקאי, זה ממש לא בריא. כך למשל, אתמול הופסק לחלוטין הניסוי הסיני הגדול בברזיל. נראה כי אנשים שקיבלו את החיסון נפגעו קשות, גם היו מקרי מוות.

ה, החיסון הישראלי שמפותח ע"י המכון הביולוגי? חשוב מאוד, ונקווה שהפיתוח יצליח. הוא ישחרר אותנו מתלות במדינות ובספקים זרים. עוד ארוכה הדרך, אני לא רואה מצב בו האישור של מנהל התרופות האמריקאי לחיסון הישראלי יתקבל בשנה הקרובה. גם כאן, לא מומלץ להתחסן ללא האישור הזה.

ו. לכמה זמן החיסון יעיל? לא ברור, כנראה שכולם יהיו חייבים להתחסן פעמיים בשנה. המשמעות היא שנידרש לכמות אדירה של חיסונים; והמדינות שמייצרות חיסונים ידאגו ראשית לעצמן.

ז. לוגיסטיקה מורכבת ויקרה. לא אכנס כאן להסבר מדעי אך חייבים לדעת כי החיסונים של החברות פיזר ומודרנה מבוססים על גנים, רכיבים זעירים הרגישים מאוד לחום. כדי שהחיסונים יהיו יעילים, יש להוביל אותם ולשמור אותם בטמפרטורות קבועות של מינוס 70 מעלות. זה יקר מאוד, ומחייב אמצעים מיוחדים שאינם זמינים לכל ופיקוח קפדני בכל השלבים.

כמויות החיסונים הנדרשות עצומות. זאת מאחר ויש לחסן לפחות 50% מהאוכלוסייה העולמית; ומאחר כל מתחסן חייב לקבל מנה נוספת, כ- 30 יום לאחר שקיבל את המנה הראשונה. זה צפוי להיות פרויקט כביר שרק המדינות המפותחות, העשירות והמאורגנות ביותר יעמדו בו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Jernej Furman לאתר flickr]

מסקנות: צריך סבלנות רבה, מומלץ לקחת נשימה ארוכה... 

א. בשנת 2021 כולה להערכתי מרביתנו כאן בארץ לא נחוסן ונאלץ להתמודד עם המצב הרפואי/כלכלי/חברתי הגרוע שהמגפה הזו גורמת לו.

ב, גם לאחר שמרבית האוכלוסייה כאן בארץ תתחסן וגם בחלק מהמדינות המתקדמות; עדיין, מרבית אוכלוסיית העולם שמתגוררת בארצות עניות יותר ושאינם מפותחות לא תהיה מחוסנת בשנים הקרובות והמגיפה שם תמשיך להשתולל. לכן, ברור כי לא תותר בין המדינות תנועה חופשית כבעבר, וענפי כלכלה רבים כאן יפגעו.

אזי שוב כדאי לקחת נשימה ארוכה ולהבין כי המגפה הזו כאן לזמן ממושך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *