אלי בר און: הבעיות הלוגיסטיות בדרך לחיסון

[מקור התמונה: Photo by Martin Lopez from Pexels]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Matryx לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

השמחה על החיסון מוקדמת. עוד ארוכה הדרך. נראה כי הפוליטיקאים לא יספרו לנו, אבל יש בעיה לוגיסטית "קלה" בדרך לחיסון של האוכלוסייה; והכל בהנחה שהחיסונים קיבלו את האישור של ה- FDA, הוא מנהל התרופות של ארה"ב.

צריך להיות ברור לכולם כי ללא האישור הזה, אישור שקובע כי החיסון הזה הוא בטוח ויעיל למתחסן ולציבור הכללי. כל מי שמתחסן בתרופה ללא אישור ה- FDA מסכן את עצמו ואת הציבור.

החיסון של חברת פייזר

החיסון של החברה הראשונה שיצאה בהכרזה כי החיסון שלה יעיל הוא של חברת התרופות האמריקאית פייזר. מסתבר כי גם אם החיסון שלה יקבל את האישור הנדרש, עדיין יש בעיה חמורה: עד מועד מתן החיסון למיליארדי אנשים באמצעות זריקה ולאחר 28 יום עוד זריקה, החיסון של חברת פייזר חייב להיות משונע מפתח המפעל; ושמור בטמפרטורה שלא תפחת ממינוס 75 מעלות. אני לא מכיר היום מערכת לוגיסטית וטכנולוגית שמסוגלת לבצע את המשימה הכבירה הזו.

[סיבה לחגיגה? התמונה היא צילום מסך מכתבת כאן 11]

לקלוט את החיסונים בשער המפעל בארה"ב, להוביל במשך שעות רבות את המטען היקר לשדה התעופה, לטעון את המטוס ולהטיס במשך שעות רבות ליעד, לפרוק את החיסונים מהמטוס, לשנע ולהכניס את החיסונים למספר ימים או שבועות למחסן מיוחד, לחלק במקרה של מדינת ישראל את החיסונים ל- 1500 מרפאות ולבתי חולים, שם לחלק שוב לאחיות ולרופאים ועוד.

כל התהליך הזה חייב להתבצע בטמפרטורה שלא תהיה גבוה מ מינוס 75 מעלות, אחרת איכות החיסון נפגעת והוא הופך ללא יעיל. בנוסף הטמפרטורה הזו קטלנית, מסוכנת לעובדים בתחום שיהיו חייבים להיות מצוידים במיגון של אסטרונאוטים. אז אינני יודע לגבי החיסון שכולם מדברים בו החיסון של פיזר, האם ומתי יוכלו לחסן את האוכלוסייה.

החיסון של חברת מודרנה

החיסון הזה צפוי להיות זמין לכאורה בקרוב מאוד. ממתינים לאישור מנהל התרופות האמריקאי. גם כאן חייבים לשמור את החיסון בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות. זה כבר מצב הרבה יותר טוב, עם הקור הזה ניתן להתמודד. אך עדיין, השימוש בחיסון הזה מחייב פיתוח, הצטיידות והתארגנות שהוא מעבר ליכולות הנוכחיות של המערכת.

בנוסף, הבנתי שהכמויות שיתקבלו מחברת מודרנה קטנות משמעותית מהכמויות שחברת פיזר יכולה לספק.

[החיסון באופק? חברת מודרנה. התמונה היא צילום מסך]

החיסונים של המכון הביולוגי מנס ציונה וחברות רבות אחרות בעולם

אלה חיסונים, שנוצרים בדרך המקובלת ליצור חיסונים, דומה ליצור של החיסון נגד השפעת כך שהם לא מבוססים על RNA. הם נדרשים לשינוע ושמירה בטמפרטורה סבירה של מינוס 2 עד 8 מעלות מתחת לאפס. זה מצב טוב, גם זול משמעותית, זה מצב שיגרתי בו המערכת הנוכחית מסוגלת לטפל.

הבעיה? החיסונים הנ"ל עדיין לא השלימו את הניסויים שלהם ואני מעריך כי לא יקבלו את האישור של מנהל הבריאות האמריקאי בחצי השנה הקרובה.

לסיכום

צריך להשלים עם המציאות ולא להיתפס לקיצורי דרך שמופצים ע"י אינטרסנטים. המגפה הקשה הזו עדיין כאן, ובכל השנה הבאה.

דבר נוסף: המגיפה הזו אינה עניין מקומי, היא עולמית. למרבית המדינות ותושבי העולם אין את המשאבים והיכולות הטכנולוגיות, הכלכליות והלוגיסטיות הנדרשות כדי לבצע חיסון יעיל של מרבית האוכלוסייה. לכן תושבי מדינות מערביות - שיהיו, נקווה, ירוקות בשנת 2022 ושתושביהם יחוסנו, לא יוכלו לחזור למצב הקודם של תנועה חופשית בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *