דורון מצא: מי באמת מייצר פייק ניוז?

[בתמונה: מי עוד לא רואה את דבשתו חוץ מהגמל? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על תקשורת ודמוקרטיה, לחצו כאן]

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.  זהו מאמר דעה מפרי עטו.

*  *  *

היה משעשע אתמול במהדורת שישי בערוץ 13. אני שם בצד את הפומפוזיות ואת הנפיחות של המגישה ומקצת הפרשנים.

מה שתפס את האוזן שלי הוא המיני דיון שהזכיר באמת את דיוני יום השישי בסלון עם הפיצוחים (ובכך הסגרתי את גילי...) סביב נושא חיסוני הקורונה, ובמסגרתו הועלתה האפשרות כי חלק מאזרחי המדינה לא ירצו להתחסן. חלק מהשיח דן במה שמתחולל בהקשר הזה ברשתות החברתיות ובתיאוריות הקונספירציה; ובחדשות מזויפות (Fake News) שרץ שם אודות החיסונים המיועדים.

בסגנון, כרגיל רב רושם, ובסיוע 'ידענים' בצוות האולפן הצביעה המנחה על הרשתות כחומר האפל של היקום וכגיגית שבה נוצרים המים העכורים של ידיעות הפייק והמידע הרדוד, ובכך סימנה קטגוריזציה ברורה, ובמילים אחרות, מובחנות ברורה ובינארית בין הרשתות החברתיות שבהן צומח כל הרע: פייק ניוז +מידע שגוי, ובין התקשורת הפורמאלית (קרי - ערוצי החדשות המסחריים) שם להבדיל צומח כל הטוב: מידע טהור ואמיתי.

[להרחבה בנושא 'חדשות מזויפות – Fake News', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

[בתמונה: האמת? הצחקתם! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]

על זה נאמר בדיוק המשפט על החיה המדברית שאינה רואה את קצה גבה (ראו תמונה בראש המאמר). האמנם? אני ער לבעייתיות שיש ברשתות החברתיות. אכן הן כר נרחב לשמועות, להפצת מידע שגוי, להתלהמות ושאר מרעין בישין. אבל, בחייכם: מכאן ועד להענקה עצמית של סמל היושרה, ההגינות והמקצוענות לאנשי התקשורת הממוסדת יותר יש מרחק של שנות אור.

די אם נבחן (ולצערי כמעט אף גורם לא ממש עסוק בביקורת תקשורת רצינית זולת אולי גיא זוהר בתוכנית ה'פערים' שלו המשודרת בכאן 11 ברצועה דקה ומוגבלת - ראו סרטון המחשה למטה) את התנהלות האולפנים המסחריים במהלך שנת הקורונה האחרונה נגלה עד כמה שיתפה התקשורת הממוסדת פעולה עם עולם הפייק והסנסציות המדומות. באותם אולפנים עצמם וכן באולפנים שכנים ישבו (ועדיין יושבים) מכחישי קורונה מדולפמים. הם אמנם בעלי פנים, תארים, וכמובן מחוייטים להבדיל מחסרי השם של הרשתות החברתיות. אבל הפנינים שיצאו להם מהפה בשיתוף פעולה עם עורכי התוכניות והמהדורות שהביאו אותם במתכוון ונתנו להם במה, לא היו בעלי ערך רב מאלה שהעלו מכחישי קורונה ברשתות.

.

אגב, מנקודת ראות עיני הפייק ניוז של הערוצים הממוסדים, הוא חמור שבעתיים מזה שנוצר ברשתות; והוא תוצר של פסיכולוגיה חברתית. זה שנוצר בערוצים הממוסדים הוא תוצר של הבנייה פוליטית, ומכוון למטרת הנדסת תודעת המונים. בפשטות קוראים לזה: מעשה שיש מאחוריו כוונה ותכלית.

כזה הוא גם הפייק ניוז העצום, שעדיין מתנהל תחת כל מיקרופון, על התנהלות המדינה בניהול משבר הקורונה. אני יודע שלא מעט יחלקו עלי וזה בדיוק העניין כי השיח הציבורי בנושא זה מתנהל אך ורק דרך המיסגור שעושים לו ערוצי התקשורת הדומיננטיים וככזה הוא מציג תמונות מצב קיצונית ובלתי מאוזנת, לא פחות מזו המוצגת ברשתות, ושוב מונע משיקולים שנותנים מרכזיות לא רק לצורך ביצירת 'דרמות' (מילת מפתח בתקשורת) שמוכרות רייטינג אלא גם בצורך בהנדסת מציאות פוליטית מסוג מסויים (התופעה מכונה:  'פניקה מוסרית' או 'בהלה מוסרית’ (Moral Panic)  וגם הסתה רגשית).

[להרחבת המושג: 'פניקה מוסרית', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא נחלת הכלל; והועלתה על ידי - HOGRE - לאתר flickr]

צריך להבין משהו רציני: פייק ניוז זה לא רק להציג מידע שקרי. פייק זה המנגנון המאפשר לנפק פרשנות מסוג מסויים המבוססת על משחק מודע בסוג מסויים של אינפורמציה תוך התעלמות ממידע אחר שאולי נמצא על השולחן אבל נפלט ומושלך ממנו כי אינו תואם את תפיסת המציאות של יוצר הפרשנות.

כל אלה היו רק דוגמאות קטנות, אבל משמעותיות; ללמדנו, שאין ממש דיכוטומיה בין עולם הרשתות החברתיות המושמץ לבין עולם התקשורת הממוסדת ה'נאורה'. פייק ניוז, קיצוניות, שטחיות קיימים גם כאן וגם שם, ללא יוצא מן הכלל. העניין הוא ואולי גם ההבדל הוא שבעוד שלרשתות החברתיות אין תפקיד מוסדר, לא ברמה הפורמאלית וגם לא ברמת הנורמות המצופות, לכלי התקשורת הממוסדים יש ויש. אגב, הם עצמם משתמשים במטבעות לשון שחוקות כדי להעיד על תפיסת התפקיד העצמית שלהם (שומרי הסף, כלב השמירה של הדמוקרטיה וכו').

דווקא בשל כך, מצופה ממי שמחזיק מעצמו ככזה לגלות מעט יותר צניעות עצמית ופחות יוהרה לגבי מאפייני העשייה המקצועית של עצמו ביחס לעצמו (ולא ביחס לאחרים). כמובן שביקורת עצמית רק תועיל לעניין, אבל אשרי המאמין שנגיע ליום המאושר הזה. ועד אז, נדע להיזהר גם מהפייק ניוז שמייצרים אנשי האולפנים.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *