אלי בר און: האם יחזור עידן המלחמות הגדולות?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Marcel Trindade לאתר flickr]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

האם העולם צפוי לחזור לתקופת המלחמות הגדולות בהם הקרבות הוכרעו ע"י גייסות גדולים וקרבות ימיים בהם משתתפים ציים אדירים? קשה לדעת; ומומלץ להבין את המגמות העולמיות החדשות בהתעצמות של הצבאות המדינתיים...

בעשרות השנים האחרונות התרגלנו למציאות בה מרבית צבאות העולם היו בתהליך הדרגתי של צמצום משמעותי של כוח היבשה הכבד.

מספרם של הטנקים, הנגמ"שים הכבדים והתותחים ירד מאוד, כך לדוגמה בצבאות הגדולים של מדינות גדולות ועשירות כצרפת, בריטניה וגרמניה היקף הכוח המשוריין צומצם מאלפים למאות בודדות לצבא של מדינה גדולה. כך גם מס' ספינות המלחמה צומצם מאוד.

הכוח הצבאי העיקרי של הצבאות המדינתיים עבר בעשרות השנים האחרונות למטוסי הקרב ולטילים שמשוגרים ממטוסי הקרב וממשגרים על היבשה והים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Jim לאתר flickr]

בשנתיים האחרונות חל שינוי...

ורצוי שההנהגה הביטחונית מדינית שלנו תבין שזו המגמה העולמית; והיא מחלחלת לשכנים באזור. לכן, יש להיערך בהתאם:

מרבית הצבאות המדינתיים החלו להגדיל בהדרגה את מס' הטנקים, הנגמש"ים הכבדים והתותחים שלהם, תוך שהם משדרגים את היכולות של אמצעי הלחימה הקיימים. ההחלטות הנ"ל כרוכות בהגדלה משמעותית של תקציבי הביטחון; וסדר הגודל של הכוחות. זאת, בתקופה מאתגרת שבה הדרישה מהפוליטיקאים היא להגדיל את תקציבי הבריאות, החינוך והרווחה.

[בתמונה: טנק גרמני לאופרד 2A. הגרמנים מייצרים כיום כבר את הלאופרד 3... קרדיט: Bundeswehr-Fotos • CC BY 2.0]

מה הסיבה לשינוי הזה במדיניות? אציין מס' נושאים:

1, התחזקה ההבנה של ההנהגה המדינית ביטחונית (להערכתי זה היה חייב להיות ברור), כי המטוסים והטילים המשוכללים ביותר, גם בסיוע של יחידות החי"ר והקומנדו המעולות ביותר, לא יכולים לבדם לכבוש שטחים נרחבים, ללא אבדות כבדות לכוח התוקף. הסתבר שוב (להערכתי, זה היה חייב להיות ברור) כי ללא כיבוש שטחים, לא ניתן להפסיק את ברד הרקטות והטילים שימטיר האויב על העורף והמתקנים החיוניים, ולא ניתן לנצח במלחמה. אין דרך לכיבוש שטחים נרחבים ללא אבדות כבדות ללא כוחות משוריינים גדולים.

[לכתבה המלאה של עמי רוחקס בישראל דיפנס, לחצו כאן]

2, לאחרונה פותחו ונכנסים לשימוש אמצעי הגנה אקטיבית ופסיבית חדשים, אמצעים - כמו מערכת חץ דורבן, למשל -  שמנטרלים את מרבית (כ 90% ויותר) הרקטות והטילים שמסכנים את הכוח המשוריין. חלקם מנטרלים גם פגזים לרבות פגזים מהירים חודרי שריון:

.

3. צבאות היריבים מהמזרח לרבות רוסיה וסין וגם השכנים שלנו כמצריים וטורקיה מעולם לא קיבלו את הסברה האמריקאית שאת הטנקים הכבדים ניתן להשמיד בקלות מהאוויר ובאמצעות טילי נ"ט. הם המשיכו לפתח את השריון שלהם ולהחזיק גייסות גדולים.

להערכתי ההנהגות הביטחוניות מבינות כעת כי אין בכוחם של הצבאות נטולי העוצבות של אלפי טנקי המערכה הכבדים להתמודד עם העצמה של מדינות כמו רוסיה וסין. 

לסיכום

אמצעי הלחימה הכבדים הניידים ובראשם הטנק חזרו להיות מלכי הקרב כאשר שוב הגורם העיקרי שיוכל להשמיד את הטנק הוא הטנק של האויב.

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *