גדעון שניר: ממשל ביידן אינו ממתין

 

[בתמונה: ממשל ביידן - לתת לישראל להתבשל... מקור התמונה: Photo by Timur Saglambilek from Pexels]

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות". זהו מאמר דעה פרי עטו.

*  *  *

נראה שהמשימה העיקרית של ביידן, עם הכתרתו לנשיאות, היא לטפל בשני נושאים עיקריים:

  • האחד, לקדם בדחיפות את מסע החיסון נגד מגפת הקורונה המפילה חללים  רבים;
  • והשנייה, להפוך על פניו את כול החלטות דונלד טראמפ (לא בטוח איזה נושא קודם למה).

במה שנוגע לישראל, בינתיים היחסים בערפל. לא נוצרה עדיין תקשורת, בין הנשיא החדש של ארצות הברית ובין הידידה הנאמנה ביותר שלה בעולם – ישראל. האם יש בכך משום איתות לבאות; או שמא הוא נותן לישראל "להתבשל" קצת במיץ ובפרשנות של עצמה; מאפשר לתנועת "רק לא ביבי" לעלוז לאידו של נתניהו: "ראה את פירות התנהלותך כלפי הממשל הדמוקרטי בעבר... זה לא יסלח לך, וישראל תשלם על כך ב"רבא גלד..".

[בתמונה: יהיה כסף לרשות הפלסטינית... מקור התמונה: Photo by Alexander Mils from Pexels]

ביידן הזדרז להשיב את מענקי הכסף המסורתיים של ארה"ב לרשות הפלסטינית, כספים שישראל ביקשה מטרמפ להקפיא משום שהם מיועדים לתשלום שכר למשפחות השהידים. טראמפ נענה לבקשה ללא היסוס, אף שלמרבה האירוניה, ישראל עצמה לא עומדת בהחלטה שלה, למנוע כספים מהרשות... ההכרזה של הרשות הפלסטינית על חידוש תהליך הבחירות – הינה אתנן מתבקש שמקל על ביידן לקבל החלטה זו.

לא פחות משמעותית היא הצהרתו של ביידן על שיקום היחסים של ארה"ב עם גופים בינלאומיים, שטרמפ הסתכסך איתם, שהביא לכינוס מהיר ללא שהיות של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שדן בחוקיות פניית הרשות הפלסטינית להעמיד לדין את מדינת ישראל בשל "פשעי מלחמה" שאישר זאת בהרכב של שלושה, שניים נגד אחד; ובכך, ניתן לתובעת הראשית של בית הדין, פאטו בנסודה, אור ירוק לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל על פשעי מלחמה.

כאמור, החלטה זו מאפשרת לתובעת הראשית פאטו בנסודה, שגילתה נכונות יתר לפתוח בחקירה על "פשעי מלחמה של ישראל" בשטחי יהודה שומרון  וירושלים המזרחית, באופן העלול להציב את ממשלת ישראל ושריה, הרמטכ"ל, ראשי מועצות ויישובים בהתנחלויות ועוד - בפני הליכים פליליים אם לא צווי מעצר.

לציין, שהיה זה טראמפ שפסל כול ניסיון של בית דין זה לחקור ולשפוט חיילי ארה"ב בשל  פעילותם הצבאית באפגניסטן, והוסיף להתנגדות זו גם את ישראל, ואף שלל את הויזה של  התובעת פאטו בנסודה, מלהיכנס לארה"ב.

[למאמרם של אייכנר ולוי ב- ynet, לחצו כאן]

במה שנוגע למזרח התיכון, הודיע ביידן כי ארה"ב לא תסייע יותר לסעודיה במלחמתה עם המורדים הח'ותיים, למעט המשך סיוע כללי לסעודיה בתחומים אחרים. החלטה שהתקבלה בקורת רוח רבה בטהרן.

במישור הפנים אמריקני, ביטל ביידן את "צו המוסלמים" שהטיל טראמפ, שהחריג את כניסתם של מוסלמים מ 13 מדינות מוסלמיות ואפריקניות בעייתיות מלהיכנס לארה"ב, ואף עצר את המשך בניית גדר ההפרדה מול מקסיקו שטראמפ עמל על בנייתה, כחלק ממאבקו למנוע הסתננות עובדים זרים מדרום אמריקה. כן העלה את מספר זכאי קבלת אזרחות מ- 15 אלף (שטרמפ התיר), ל- 150 אלף לפחות, מדי שנה.

במקביל, ביטל ביידן את תכנית מאה הימים שהקציב ממשל טראמפ לסילוקם 65 אלף מבקשי מקלט לשוב למקסיקו, בזמן שהם ממתינים להחלטות בתי המשפט בארצות הברית. האיסור להרחקת מהגרים לא חוקיים כבר עוררה זעם רב בקרב מדינות הסובלות מעודף מהגרי עבודה, המגביר את האבטלה בקרב המקומיים, כמו מדינת טקסס שכבר החלה בתהליך גירוש, ובית המשפט בטקסס כבר הכריז כי החלטת ביידן בנושא, אינה חוקית.

[בתמונה: תוואי המכשול שהקים טראמפ בגבול עם מקסיקו: הכל נעצר... מתוך אתר ה- BBC]

בבעיה נוספת שעלתה על סדר היום בארה"ב הקשורה למאבק בהתחממות הגלובלית, היא ביטול האישור שנתן טראמפ להנחת צינור הנפט קיסטון XL באורך כ 1800 ק"מ , שנועד להעביר נפט מקנדה למפרץ מקסיקו שחלקו כבר נפרס, והנחשב סמל לזיהום ולחוסר נכונותה של ארה"ב להתרחק מכלכלה מבוססת נפט. טראמפ ורפובליקנים טענו מנגד, כי הצינור יספק מקומות עבודה ויסייע לכלכלה. ועל כן החלטה זו תעורר מן הסתם התנגדות עזה בארה"ב.

במה שנוגע להסכם הגרעין עם אירן, שני הצדדים בוחנים את יחסי כחות, כאשר האירנים דורשים, שארה"ב תבטל קודם כול את הסנקציות שגזר עליהם טרמפ; ואחר כך, ישקלו את שובם למשא ומתן. אנשי ביידן, אלו שניהלו את המשא ומתן (2015), המכירים היטב את המטריה, דורשים שהיא הראשונה לחדול מהעשרת האורניום החריגה. סביר שמכאן יתנהלו שיחות בערוץ חשאי ליישוב הבעיה. האם ישראל תהיה שותפה למהלך הזה? 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *