יורם אטינגר: הנשיא ביידן ומלכודת האחים המוסלמים

[בתמונה: האחים המוסלמים. התמונה מתוך התקשורת הערבית]

[המאמר ראה אור לראשונה ב'חדשות מחלקה ראשונה' ובבלוג של יורם אטינגר. הוא מופיע כאן באישור המחבר. לגישה לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן]

%d7%99%d7%95%d7%a8%d7%9d-%d7%90%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%92%d7%a8יורם אטינגר הוא מומחה ביחסי ארצות הברית-ישראל, כיהן בעבר כציר בשגרירות ישראל בארצות הברית וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית.

[בתמונה משמאל: יורם אטינגר בעת הרצאה. טקסס, מאי 2011. התמונה היא נחלת הכלל]

*  *  *

עצת מומחה

הנשיא ביידן שב לטפח את הקשר עם האחים המוסלמים, כפי שהיה בתקופת הנשיא אובמה, ולמורת רוח מנהיגי המדינות הערביות הפרו-אמריקאיות, הרואים ב"אחים" איום ברור, מיידי וקיומי.

סר ג'ון ג'נקינס, מומחה בריטי לאחים המוסלמים ולמזרח התיכון, שהיה ראש הסניף המזרח תיכוני של "המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגים" (ראו תמונה למטה), מעניק עצה ראויה למעצבי מדיניות חוץ וביטחון במערב ובישראל:

"יש להתגבר על הפיתוי להתייחס לאחים המוסלמים לפי דפוסי התרבות שלנו… אין לבחון את העולם במשקפיים מערביות ומונחי לאומיות אירופאית המסלפים את [מציאות המזרח התיכון]…. האסלאמיות, ובמרכזה האחים המוסלמים – כמו כל אידיאולוגיה עריצה, טוטאלית ובלתי-הגיונית – מהווה אתגר רעיוני לעקרונות המערביים…".

אימוץ – או עימות מול – האחים המוסלמים

מעצבי מדיניות החוץ והביטחון של הנשיא ביידן – ובראשם מזכיר המדינה טוני בלינקן, סגניתו וונדי שרמן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, ראש ה-CIA המיועד וויליאם ברנס ומנהלת סוכנויות המודיעין הלאומיות אבריל היינסאינם ערים לעצתו של ג'נקינס, המנוסה ברזי המזרח התיכון.

הם גם ממעיטים במשקל האידיאולוגיה וההתנהלות של האחים המוסלמים, המדגישים את חזון הקמת ישות אסלאמית גלובלית, שאינה מושחתת, המקבלת עליה את דין האסלאם, מדיחה את המערב ממעמד הבכורה הגיאו-אסטרטגי, ומפילה את כל המשטרים הלאומיים (מוסלמים ואחרים) באמצעים מדיניים, מלחמתיים וטרור. מכאן חתירת האחים המוסלמים להפלת המשטרים במצרים, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, מרוקו, ירדן, בנגלדש, פקיסטן, הודו, ועוד.

"האחים" מיומנים באומנות ההטעיה את המערב על ידי פעולה דו-ראשית: "שומר-המסך" פוליטי המתמקד בדיפלומטיה, פוליטיקה וגיוס-כספים, והמנוע המבצעי-חתרני-טרוריסטי האחראי על מימוש החזון. למרות זאת, מעצבי מדיניות החוץ והביטחון של ביידן סבורים שהטרור האסלאמי הוא מונחה-יאוש ו"האחים" הם ארגונים פוליטים, לא-אלימים, המתקוממים נגד משטרים עריצים כדי לשדרג זכויות אדם ודמוקרטיה. תפישת עולם זאת מפורטת במסמך של "קרן קרנגי לשלום עולמי", המבטאת את עמדותיהם של אנשי ביידן, ובראשה עמד עד לאחרונה וויליאם ברנס המיועד לראשות ה-CIA.

[בתמונה: האחים המוסלמים. התמונה מתוך התקשורת הערבית]

התנהלות בכירי ביידן

מדיניות הנשיא ביידן כלפי האחים המוסלמים עקבית עם מדיניות הנשיא קארטר כלפי אייתולה חומייני, אותו ראה קארטר כגולה פוליטי (בפריז), המתנגד בדרכי-שלום לשלטון העריץ של השאה הפרסי ושואף לזכויות אדם ודמוקרטיה. תפיסת עולם זאת העניקה ב-1978/79 רוח גבית להשתלטות חומייני על איראן, תקעה סכין בגב השאה, והפכה את איראן מבעלת-ברית מובילה של ארה"ב לאויב מר, ומוקד לחתרנות נגד משטרים פרו-אמריקאים ולהפצת טרור ברחבי העולם.

תפיסת עולם זאת הביאה את מעצבי מדיניות ביידן להמעיט במשקל ההתנהלות פורעת-החוק והטרוריסטית של משטר האייתולות, ולראותו כשותף אמין למו"מ ולדו-קיום בשלום עם שכנותיו הערביות-סוניות, ומסוגל להפסיק את משטר הדיכוי האכזר, ולהינתק מחזונו הפנאטי ומגלומני. ביידן ואנשיו אף הודיעו על הסרת האופציה הצבאית משולחן המו"מ, שהיא תנאי בל-יעבור למו"מ יעיל עם משטרים פורעי-חוק.

למעצבי-המדיניות המובילים של ביידן היה תפקיד מרכזי ביזום וגיבוש הסכם הגרעין מ-2015. ב-2021 הם שואפים לחזור ולהצטרף להסכם הגרעין בתיקונים מסוימים, כחלק ממשימתם למחוק ככל האפשר את "מורשת טראמפ".

[בתמונה: האובססיה למחוק, מהר ככל האפשר, את מורשת טראמפ... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

תפסת עולם דומה הביאה את הנשיא אובמה ב-2009 לחבק את האחים המוסלמים במצרים ולזרוק את הנשיא מובראק לכלבים (כפי שעשה קארטר לשאה הפרסי), תוך האשמתו בהפרת זכויות אדם ואי-קידום דמוקרטיה. מדיניות זאת תימרצה את חתרנות "האחים" נגד  המשטרים הערביים הפרו-אמריקאים, וכירסמה באמינות וכוח ההרתעה של ארה"ב. ב-2021 חוזר הנשיא ביידן על מדיניות ההתקרבות ל"אחים", העלולה להתגלות שוב כבומראנג הרסני.

מדיניות מונחית-זכויות אדם ודמוקרטיה הייתה בבסיס המתקפה הצבאית של נאט"ו – בהנהגת ארה"ב – על קדאפי ב-2011. המתקפה הפילה את משטר קדאפי, אך הביאה תוהו ובוהו ללוב, שהפכה במה למלחמות אזרחים, טרור אסלאמי בינלאומי והפרת זכויות אדם חמורה מאי-פעם.

מציאות המזרח התיכון

לפי סר ג'נקינס (שם), "[האחים המוסלמים] ממשיכים לאיים על הבסיס החוקתי של רוב המדינות המוסלמיות…. האסלאמיסטים הם מהפכנים במלוא מובן המילה, וההיסטוריה המודרנית של המזרח התיכון מבהירה שמהפכנות הורסת, בניגוד לציפיות של גורמים שונים במערב…. כפי שחנה ארנדט (ראו תמונה משמאל) כתבה: 'אלימות מביאה לשינויים בעולם, אך השינוי הצפוי הוא, בדרך כלל, עולם אלים יותר….'"

[בתמונה משמאל: חנה ארדנט ב- 1924: "אלימות מביאה לשינויים בעולם, אך השינוי הצפוי הוא, בדרך כלל, עולם אלים יותר...". התמונה היא נחלת הכלל]

"האחים המוסלמים הם התנועה האסלאמיסטית ההמונית הראשונה, ונוסדה על ידי חסן אל בנא באיסמעיליה ב-1928…. בתחילת דרכו יתכן וראה בג'יהאד  פעולה לשדרוג חברתי באמצעות הטפה ושכנוע לא-אלימים. אבל מהר מאד התחיל להטיף להקרבת-חיים, לבוז לחיים גשמיים, להעלות על-נס התאבדות בשרות אללה, ולהקים ארגוני לוחמים למתקפות – כולל רצח – על השלטונות. סייד קוטב [שהוצא להורג ב-1966] היה האידיאולוג הבולט של "האחים", וכתביו  ממשיכים להנחות את הפעילות האלימה של "האחים"….

"האסלאם הפוליטי [כגון האחים המוסלמים] דוחה כל מערכת מדינית שאינה אסלאמיסטית, פועל להפיל כל משטר שאינו אסלאמיסטי, במטרה להקים חברה אסלאמיסטית גלובלית. האחים המוסלמים… מתנכרים לסובלנות, בחירה חופשית, חופש הפרט, ושוויון זכויות בלי קשר למין ודת…."

האם הנשיא ביידן ומעצבי מדיניותו יבחנו – או ידחו – את משנתו העומדת במבחן המציאות של סר ג'נקינס בעל הנסיון העשיר בעולם המוסלמי?

האם הם ימשיכו לפעול לפי ערכי יסוד של הדמוקרטיה המערבית במזרח התיכון העריץ, בוגדני, הפכפך, אלים ומתסכל?

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן]

One thought on “יורם אטינגר: הנשיא ביידן ומלכודת האחים המוסלמים

  1. אכן, במהלך השנים המדינאים האמריקאים הוכיחו עצמם כאידיוטים.
    הם רוצים להביא "דמוקרטיה' לעולמות שמתנגדות עקרונית למושג הזה.
    האחים המוסלמים של מצריים עולם הסונה ומישטר חכמי הדת של השיעה של איראן מבוססים על הפאשיזם.
    שם המנהיג העליון הוא המנהיג הרוחני ושלטונו מוחלט ואיו מי שיעז להחליט במקומו.
    האים קארטר, אובמה, ובידן מטומטמים?
    בהחלט
    אידיוטים מועילים שאחראים למותם של מאות אלפי אנשים שרצו דמוקרטיה וקיבלו דיקטטורה חשוכה נוסח ה מאה ה שישית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *