עופר בורין: מגילת אסתר, פרק ב – חלקי הפאזל – מבט אל מטבחו של אלוהים

[בתמונה: חלקי הפאזל... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Hans לאתר Pixabay]

[בתמונה: חלקי הפאזל... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Hans לאתר Pixabay]

פרק שכל כולו בנייה של אוסף פרטים המלמדים אותנו על איזו תוכנית אלוהית מתוחכמת שבה כל פרט על לוח המציאות פועל לפי איזו תוכנית מופלאה של אלוהים (שבאופן מתוחכם כלל לא מוזכר באופן מפורש במגילה), שמטרתה להציל את עם ישראל מהשמדה בגלות, באמצעות מרדכי ואסתר שכאילו במקרה היו במקום הנכון ברגע הנדרש...

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

עודכן ב- 24 במרץ 2024

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

פקודה מהמלך אחשוורוש: כל נערה בתולה טובת מראה תבוא למבחן "מחליפה לושתי".

מי קובע מי נערה בתולה וגם טובת מראה? ובכן – זה לא כתוב. שמנה?, רזה? אף ארוך? גבוהה? נמוכה? לא ברור ואין תקן:

ב וַיֹּאמְר֥וּ נַעֲרֵֽי־הַמֶּ֖לֶךְ מְשָׁרְתָ֑יו יְבַקְשׁ֥וּ לַמֶּ֛לֶךְ נְעָר֥וֹת בְּתוּל֖וֹת טוֹב֥וֹת מַרְאֶֽה ׃

ג וְיַפְקֵ֨ד הַמֶּ֣לֶךְ פְּקִידִים֮ בְּכָל־מְדִינ֣וֹת מַלְכוּתוֹ֒ וְיִקְבְּצ֣וּ אֶת־כָּל־נַעֲרָֽה־בְתוּלָה טוֹבַ֨ת מַרְאֶ֜ה אֶל־שׁוּשַׁ֤ן הַבִּירָה֙ אֶל־בֵּ֣ית הַנָּשִׁ֔ים אֶל־יַ֥ד הֵגֶ֛א סְרִ֥יס הַמֶּ֖לֶךְ שֹׁמֵ֣ר הַנָּשִׁ֑ים וְנָת֖וֹן תַּמְרוּקֵיהֶֽן ׃

ד וְהַֽנַּעֲרָ֗ה אֲשֶׁ֤ר תִּיטַב֙ בְּעֵינֵ֣י הַמֶּ֔לֶךְ תִּמְלֹ֖ךְ תַּ֣חַת וַשְׁתִּ֑י וַיִּיטַ֧ב הַדָּבָ֛ר בְּעֵינֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וַיַּ֥עַשׂ כֵּֽן׃

[בתמונה: מי קובע מי נערה בתולה וגם טובת מראה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Bessi  לאתר Pixabay]

[בתמונה: מי קובע מי נערה בתולה וגם טובת מראה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Bessi  לאתר Pixabay]

ועכשיו עולה על בימת ההיסטוריה מרדכי

יהודי ממשפחת מלוכה רבת ייחוס – משפחת שאול המלך שהרי הוא נינו של קיש אבי שאול משבט בנימין: ה ס אִ֣ישׁ יְהוּדִ֔י הָיָ֖ה בְּשׁוּשַׁ֣ן הַבִּירָ֑ה וּשְׁמ֣וֹ מָרְדֳּכַ֗י בֶּ֣ן יָאִ֧יר בֶּן־שִׁמְעִ֛י בֶּן־קִ֖ישׁ אִ֥ישׁ יְמִינִֽי׃

 מרדכי היה אחד מגולי בבל: ו אֲשֶׁ֤ר הָגְלָה֙ מִיר֣וּשָׁלַ֔יִם עִם־הַגֹּלָה֙ אֲשֶׁ֣ר הָגְלְתָ֔ה עִ֖ם יְכָנְיָ֣ה מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֑ה אֲשֶׁ֣ר הֶגְלָ֔ה נְבוּכַדְנֶאצַּ֖ר מֶ֥לֶךְ בָּבֶֽל׃

 מרדכי גם לקח תחת חסותו את בת משפחתו היתומה "הדסה" ונתן לה שם שיתאים לגולה, "אסתר" (מזכיר את שם האלה "אשתר"): ז וַיְהִ֨י אֹמֵ֜ן אֶת־הֲדַסָּ֗ה הִ֤יא אֶסְתֵּר֙ בַּת־דֹּד֔וֹ כִּ֛י אֵ֥ין לָ֖הּ אָ֣ב וָאֵ֑ם וְהַנַּעֲרָ֤ה יְפַת־תֹּ֨אַר֙ וְטוֹבַ֣ת מַרְאֶ֔ה וּבְמ֤וֹת אָבִ֨יהָ֙ וְאִמָּ֔הּ לְקָחָ֧הּ מָרְדֳּכַ֛י ל֖וֹ לְבַֽת׃

 אסתר נלקחת לבית המלך לתחרות הבתולה טובת המראה. כל אחת מהמתחרות שוהה חצי שנה באמבטיית שמן ואחר כך חצי שנה באמבטיית בושם. רק אז היא מוכנה להגיע למבחן מול המלך המטורלל אחשוורוש.

[כל אחת מהמתחרות שוהה חצי שנה באמבטיית שמן ואחר כך חצי שנה באמבטיית בושם... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Victoria_Borodinova לאתר Pixabay]

[כל אחת מהמתחרות שוהה חצי שנה באמבטיית שמן ואחר כך חצי שנה באמבטיית בושם... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Victoria_Borodinova לאתר Pixabay]

ואחשוורוש בוחר באסתר מבין כל הבתולות טובות המראה בממלכתו העצומה. יז וַיֶּאֱהַ֨ב הַמֶּ֤לֶךְ אֶת־אֶסְתֵּר֙ מִכָּל־הַנָּשִׁ֔ים וַתִּשָּׂא־חֵ֥ן וָחֶ֛סֶד לְפָנָ֖יו מִכָּל־הַבְּתוּלֹ֑ת וַיָּ֤שֶׂם כֶּֽתֶר־מַלְכוּת֙ בְּרֹאשָׁ֔הּ וַיַּמְלִיכֶ֖הָ תַּ֥חַת וַשְׁתִּֽי׃

 כמובן שהבחירה מחייבת משתה: יח וַיַּ֨עַשׂ הַמֶּ֜לֶךְ מִשְׁתֶּ֣ה גָד֗וֹל לְכָל־שָׂרָיו֙ וַעֲבָדָ֔יו אֵ֖ת מִשְׁתֵּ֣ה אֶסְתֵּ֑ר וַהֲנָחָ֤ה לַמְּדִינוֹת֙ עָשָׂ֔ה וַיִּתֵּ֥ן מַשְׂאֵ֖ת כְּיַ֥ד הַמֶּֽלֶךְ ׃

 ועוד פרט אנחנו מקבלים: אסתר מסתירה את מוצאה היהודי. (משחק מילים חביב: אסתר מסתירה, אם כי בפרק לא כתוב מסתירה אלא "אינה מגידה"). ומדוע מסתירה אסתר את יהדותה? כי זה מה שדרש ממנה מרדכי. ואסתר, כמנהג הנשים באותה תקופה, עושה מה שאומרים לה (לפחות בינתיים): כ אֵ֣ין אֶסְתֵּ֗ר מַגֶּ֤דֶת מֽוֹלַדְתָּהּ֙ וְאֶת־עַמָּ֔הּ כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה עָלֶ֖יהָ מָרְדֳּכָ֑י וְאֶת־מַאֲמַ֤ר מָרְדֳּכַי֙ אֶסְתֵּ֣ר עֹשָׂ֔ה כַּאֲשֶׁ֛ר הָיְתָ֥ה בְאָמְנָ֖ה אִתּֽוֹ ׃

[בתמונה משמאל: ששש.... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

 לאורך כל תקופת התחרות, כלומר במשך שנה שלמה, יושב מרדכי בשער בית המלך כדי לברר מה שלום בתו המאומצת אסתר. הוא הופך את נוכחותו במקום לידועה לכולם. הוא ממש מתמזג עם הסביבה. והינה, הפלא ופלא איזה צירוף מקרים מופלא, מיד לאחר היבחרה למלכה, מרדכי יושב בשער המלך כהרגלו ומאזין לשיחת מרד של בגתן ותרש, שניים מסריסי המלך.

[בתמונה משמאל: ששש.... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

את המידע על המזימה לפגוע במלך, מעביר מרדכי לאחשוורוש באמצעות המלכה החדשה אסתר. העונש לשני הבוגדים – מוות בתלייה:

כא בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔ם וּמָרְדֳּכַ֖י יֹשֵׁ֣ב בְּשַֽׁעַר־הַמֶּ֑לֶךְ קָצַף֩ בִּגְתָ֨ן וָתֶ֜רֶשׁ שְׁנֵֽי־סָרִיסֵ֤י הַמֶּ֨לֶךְ֙ מִשֹּׁמְרֵ֣י הַסַּ֔ף וַיְבַקְשׁוּ֙ לִשְׁלֹ֣חַ יָ֔ד בַּמֶּ֖לֶךְ אֲחַשְׁוֵֽרֹשׁ ׃

כב וַיִּוָּדַ֤ע הַדָּבָר֙ לְמָרְדֳּכַ֔י וַיַּגֵּ֖ד לְאֶסְתֵּ֣ר הַמַּלְכָּ֑ה וַתֹּ֧אמֶר אֶסְתֵּ֛ר לַמֶּ֖לֶךְ בְּשֵׁ֥ם מָרְדֳּכָֽי ׃

כג וַיְבֻקַּ֤שׁ הַדָּבָר֙ וַיִּמָּצֵ֔א וַיִּתָּל֥וּ שְׁנֵיהֶ֖ם עַל־עֵ֑ץ וַיִּכָּתֵ֗ב בְּסֵ֛פֶר דִּבְרֵ֥י הַיָּמִ֖ים לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ ׃ פ

פרק שכל כולו בנייה של אוסף פרטים המלמדים אותנו על איזו תוכנית אלוהית מתוחכמת שבה כל פרט על לוח המציאות פועל לפי איזו תוכנית מופלאה של אלוהים (שבאופן מתוחכם כלל לא מוזכר באופן מפורש במגילה), שמטרתה להציל את עם ישראל מהשמדה בגלות, באמצעות מרדכי ואסתר שכאילו במקרה היו במקום הנכון ברגע הנדרש.

אבל כל זה עוד מחכה לנו בפרקים הבאים. בינתיים אנחנו אוספים פרטי מידע לפאזל החלקים האלוהי של גלות בבל, מרדכי, אסתר, אחשוורוש והמן הרשע שטרם נודע לנו על קיומו.

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *