אלי בר און: טילים על ישראל, "עוד זה מדבר וזה בא"…

[התמונה המקורית היא צילום מסך מסרטון היו טיוב: TOP 10 BEST CRUISE MISSILE |HD| - 2016]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

להערכתי היום כבר מוסכם על הכל כי האיום של החיזבאללה ושות' מצפון, האיום של אלפי הרקטות הכבדות וארוכות הטווח והטילים הכבדים הבליסטיים הוא האיום הביטחוני הגדול ביותר על תושבי מדינת ישראל.

להערכתי גם ברור, כי אם וכאשר תיפרוץ המלחמה הגדולה בצפון , לא ניתן יהיה לפגוע במרבית החימוש הזה טרם שיגורו.

איום נוסף שמתקיים גם כיום אך הוא עדיין פחות משמעותי הם טילי השיוט. לטילי השיוט בהגדרה יש יתרונות רבים על הטילים הבליסטיים, גם על הטילים הבליסטיים המדויקים. אזכיר את החשובים שבהם:

1. טילי השיוט טסים נמוך מאוד, עשרות מטרים מעל האדמה ובמסלול מפותל ולכן ההתרעה על פגיעתם קצרה מאוד אם היא בכלל מתקיימת וזה מקשה מאוד על תהליך היירוט.

.

2. כתוצאה מההנחיה שלהם. טילי השיוט מדויקים מאוד. היא מבוצעת באמצעות מצלמה, שמשדרת למפעיל המרוחק; או באמצעות השוואה בין תמונת המטרה שמצויה במחשב הניווט של הטיל, לזו שמתקבלת מהמצלמה. טילים אלה מדויקים, לפחות פי 10 מעל לדיוק של הטילים הבליסטיים המדויקים. יכולת הדיוק כאן היא עד כדי פגיעה מדויקת בנקודה החשובה ביותר במבנה המטרה המוגדר; נניח פתח גדול, שמאפשר כניסה לתוך המטרה; או קומה מסוימת בבניין, שם מצוי משרד חשוב. הפגיעה כאן היא נקודתית.

3. טווח טילי השיוט גדול פי כמה וכמה בהשוואה לזה של טיל בליסטי במשקל זהה. זאת מאחר והם יעילים מאוד אנרגטית. הם מונעים במנוע סילון כמו כל מטוס סילוני אחר. לכן, הם מקבלים את החמצן הנדרש להם מהאוויר (כמו כל מטוס או מכונית) ולא חייבים לשאת אותו בגוף הטיל. מאחר וכל מסלול טיסתם הוא באוויר ובגובה נמוך; אזי כמו כל מטוס וציפור, הם מקבלים כוח עילוי מהכנפיים.

כך לדוגמא טיל שיוט המפורסם בעולם, הוא הטומהוק האמריקאי שמשקלו כמחצית מזה של הטיל הבליסטי האיראני העיקרי שמאיים עלינו מסוג הפתח 110, נושא ראש נפץ במשקל זהה לזה של הטיל האירני כ 450 ק"ג וטווחו מעל ל 2,000 ק"מ ושל הטיל האיראני רק כ 300 ק"מ.

.

4. טילי השיוט החדישים מאיצים את מהירותם לפני הפגיעה במטרה ובמקביל גם מתמרנים תוך כדי הטיסה ולכן קשה מאוד ליירט אותם.

5. טילי שיוט ניתן לשגר מכל פלטפורמה: מכלי רכב ומעמדות קבועות על הקרקע, מכנף המטוס שמקרב את הטיל למטרה, מסיפון הספינות של חילות הים ואף של ספינות סוחר וגם ממעמקי הים מהצוללות.

אז מדוע טילי השיוט לא נפוצים?

עד השנים האחרונות הקושי היה טכנולוגי; ומכאן גם כלכלי הם היו יקרים מאוד ונדרשת רמה טכנולוגית גבוה מאוד כדי לפתח אותם. יש לדעת כי הטכנולוגיה של טיסה ארוכה מאוד במסלול נמוך מאוד ומפותל למטרה היא מתוחכמת מאוד. לטיל השיוט נדרשות מערכות יקרות כגון מחשב חזק, מד גובה, מכ"מ שמזהה מכשולים במרחק בינוני, תוכנת טיסה אוטונומית ועוד. לכן, רק לארה"ב מזה -כ 30 שנה - ובעשור האחרון גם לרוסיה - היו טילי שיוט. לא עוד. ההתקדמות הטכנולוגית האדירה בעוצמת המחשוב, הוזלת עלות הרכיבים המתקדמים, מכירה של טילי שיוט רוסיים לארצות שמוכנות לשלם ולהעתיק, כל אלו מאפשרים כעת לאיראן לפתח ולייצר טילי שיוט לטווחים קצרים וארוכים. כך להערכתי עוצמתם עוצמת ארגוני הטרור שבחסותם תגדל מאוד בשנים הבאות.

קשה מאוד ליירט טילי שיוט באמצעות טילים ומטוסים, רק תותחי נ"מ מתקדמים מבוקרי מחשב ותותחי לייזר יעילים שעדיין אין יהיו יעילים לביצוע היירוט אם כי גם כאן הביצוע יהיה רחוק מלהיות מושלם.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *