פנחס יחזקאלי: עשר כרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות: אוסף שביעי

[מה חשב יאסר ערפאת כשחתם על הסכמי אוסלו? התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Airwolfhound לאתר flickr]

[לאוסף הכרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות, לחצו כאן]

"נַפְתָּלִי, אַיָּלָה שְׁלֻחָה–הַנֹּתֵן, אִמְרֵי-שָׁפֶר" (בראשית מט, כא)

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כְּרָזָה או פּוֹסְטֶר (Poster) היא כל דימוי חזותי המיועד להצגתו לראווה. כרזות הן לא פעם הפריט המזהה מעצב גרפי יותר מאשר תוצרים אחרים בעולם העיצוב. לפני עידן הרשתות החברתיות, היו הפוסטרים מודפסים על נייר ותלויים לראווה על קירות או משטחים. היום, עברה הזירה אל הרשתות החברתיות (ויקיפדיה: כרזה).

הדף הזה מביא לכם אוסף שביעי של כרזות ובהן אמירות שתועדו אצלנו, באתר ייצור ידע; בהקשרים של פוליטיקה ומדינאות.

לכרזות האחרות, לחצו כאן.

תיהנו; ואתם מוזמנים לתרום עוד...

*  *  *

כרזות ראשונה בראש הדף ושנייה: הפער בפרדיגמות החשיבה שבין הישראלים והפלסטינים...

כרזה ראשונה בראש הדף: משל העכברושים של יאסר ערפאת...

כותב ד"ר ראובן ברקו - מזרחן ויועץ לענייני ערבים - במאמרו: "עמוס עוז לא התפכח מדמיונותיו", שראה אור ב'ישראל היום, ב- 26/9/18: 

במלאת 25 שנים להסכם אוסלו, פרסם העיתונאי הפלשתיני עבד אלבארי עטואן - עורכו המפוטר של "אל־קודס אל־ערבי" - מאמר, שבו חשף כי ערפאת גילה לו בתוניס שהוא שב דרך שערי אוסלו כדי להחזיר את אש"ף ואת ה"התנגדות" לפלשתין. "אני מבטיחך שתראה את היהודים בורחים כמו עכברושים מספינה טובעת", הבטיח הראיס, שלדברי עטואן דבק ב"זכות השיבה" ובירושלים, פתח באינתיפאדה השנייה, הבריח נשק וסייע לחמאס בכסף ובנשק.

וכותב ברקו עוד: גילוייו של עטואן אינם חדשים לאלה שהקשיבו לנאום ערפאת ביוהנסבורג בעיצומו של "תהליך השלום". הוא השווה את אוסלו להסכם "חודייביה" עם הכופרים, שהופר חד־צדדית על ידי מוחמד."

[תמונתו של ד"ר ראובן ברקו משמאל היא צילום מסך]

וגם: "ככל שנוקף הזמן, כך מתברר שמרבית השבויים ברעיון אוסלו נתונים בשכנוע עצמי. הם אינם דוברי ערבית, ומסוכן יותר - אטומים לרגשות, לכפל המשמעויות בערבית העשירה ולסיכונים הצפונים בחניכיה של תרבות פתלתלה זו." 

המאמרים הרלוונטיים:

כרזה שניה: הקשר בין אי ידיעת השפה הערבית והתמיכה בהסכמי אוסלו

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Rilsonav לאתר Pixabay]

כרזות שלישית ורביעית: המצב המוזר, לכאורה, והפרדוקסלי של עריצות החלש

לכאורה, החלש חלש והחזק חזק; אבל למרבה ההפתעה, ישנם מצבים שדווקא החלש (הפיקח) מצליח להכתיב את כללי המשחק. כך למשל, דוגמה ממקומותינו לעריצות החלש היא האופן שבו חמאס מתעלל בישראל, בצבאה ובמנהיגיה בעשור האחרון, למרות הפרשי היכולות ביניהם; כשהוא משחק להפליא על האינטרס הישראלי לשמור את הפיצול במחנה הפלסטיני ולא לסיים את שלטון חמאס...

[מקור התמונה: התקשורת הפלסטינית]

והנה הכרזה הרביעית, באותו עניין...

[מקור התמונה: התקשורת הפלסטינית]

כרזה חמישית: אלעד רזניק על אנשים / פוליטיקאים / מדינאים קטנים...

"כשהשמש שוקעת אנשים קטנים עושים צל ענק…"

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי LoggaWiggler לאתר Pixabay]

כרזות שישית עד עשירית: הנחיתות הישראלית האסטרטגית שנוצרה בעשור האחרון מתחילה לצאת החוצה...

אם בעבר ניסתה מערכת הביטחון לטשטש את העובדה שישראל נקלעה לנחיתות אסטרטגית קשה בעשור האחרון ("מעולם לא היה מצבנו טוב יותר"...), הרי שמאז הותקפו מתקני הנפט של הסעודים באוקטובר 2019, הכל יוצא החוצה. למה? המערכת מן הסתם, מכסתחת את עצמה לקראת וועדת חקירה עתידית, שתוקם מן הסתם, אחרי המלחמה הבאה (שלעומתה, זעזוע מלחמת יום הכיפורים יהיה משחק ילדים...).

הנה תמונת המצב בשקף אחד: עם כמות כזו של טילים קונבנציונליים, חלקם - שהולך וגדל - מדוייקים - מי צריך פצצת אטום?

[בתמונה: צפוי שההרג והנזק - שיגרמו עשרות אלפי הרקטות והטילים שינחתו כאן - יהיו בממדים תנ"כיים... יוצר הכרזה: ד"ר אלי מירון. התמונה הימין היא נחלת הכלל. התמונה השמאלית היא צילום מסך מהטלוויזיה האיראנית]

הכרזה השביעית באותו עניין: האלוף טל קלמן מצביע על התחומים שאותם אנחנו מפספסים...

בתאריך 25/3/21, רואיין האלוף טל קלמן, אלוף פיקוד איראן, על ידי יואב לימור ב'ישראל היום'. המשפט שבכרזה הוא משפט המפתח: "... קלמן מוטרד מאוד מההתעצמות הצבאית הקונבנציונלית של איראן, שהיא "נושא שאנחנו מפספסים". לא מדובר על התעצמות בטנקים וארטילריה, אלא בעיקר על טילים ורקטות ארוכי טווח, שחלקם הגדול מדויקים, טילי שיוט, מל"טים, מערכות מתקדמות להגנה אווירית ועוד. "איראן לא רק מייצרת עבור עצמה. היא מזינה את בני החסות שלה ביכולות מדויקות, בטילי שיוט, במערכות הגנה אווירית כדי להתמודד עם היכולות של חיל האוויר הישראלי. מה שמיוצר באיראן לא נשאר באיראן. הוא מייד נמצא בסוריה ובלבנון, ובהמשך אולי גם בעזה"...

[בתמונה: המילה ״מפספסים״ טומנת בחובה את המחדל הגדול ביותר לבטחונה של מדינת ישראל ואזרחייה מאז הקמתה לפני 74 שנים והאחריות למחדל זה יושבת על כתפייה של המנהיגות הבטחונית והמדינית ב-15 שנים האחרונות... התמונה היא צילום מסך]

כרזה שמינית: הפער הבלתי נתפס בין איום המלחמה המתעצם ותוצאותיו להדחקה ולשאננות הציבורית

בתאריך 2/4/21, פרסם נדב שרגאי ב'ישראל היום', ראיון עם תא"ל במילואים אודי דקל מהמכון למחקרי ביטחון לאומי INSS - מי שבתפקידו האחרון בצה"ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטה הכללי - ובו כדברי דקל"תרחיש קיצוני אך רלוונטי" על הפגיעה הקשה שתחווה ישראל בעריה הראשיות ובאתרים אסטרטגיים, באמצעות טילים מדויקים ואחרים. כותב שרגאי: "מי שיקרא את הפרק שדקל כתב, יתרשם מהפער הרחב בין איום הטילים המתעצם על ביטחון ישראל ותושביה, לבין ההדחקה והשאננות מולו בציבור הרחב. העורף הישראלי מוגדר על ידי דקל והמכון במתווה המדובר "נקודת חולשה קריטית ביכולתה של המדינה להתמודד במערכות לחימה ממושכות":

[מקור התמונה בכרזה: Photo by Artem Beliaikin from Pexels; הכרזה: 'ייצור ידע']

כרזות תשיעית: נוצר מאזן אימה חדש...

הדו"ח של תא"ל אודי דקל (ראו הכרזה הקודמת) מקדיש מקום גם ל"מהפכת הדיוק" של הטילים, ש"מהווה שינוי דרמטי ביכולות התקיפה של האויב. ירי של כמה טילים מדויקים אפקטיבי הרבה יותר מירי לא מובחן של עשרות או מאות טילים ורקטות סטטיסטיות.

דקל קובע כי: "יכולתו של האויב להשיג 'תמונת ניצחון' עקב פגיעה באתרים אסטרטגיים או בסמלי שלטון של מדינת ישראל - יש בה כדי לייצר מאזן אימה חדש".

[התמונה המקורית נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Beny Shlevich. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

  • כרזה עשירית: המסקנה של האלוף יצחק בריק מכל מה שראינו בכרזות 9-6: הופקרנו על ידי ההנהגה המדינית והביטחונית

    שואל האלוף בריק: "מישהו שמע ממנהיגינו משהו על כל זה? האם מישהו מכם אזרחים יקרים שמע בקמפיין הבחירות של המפלגות השונות, את ראשי המפלגות המתיימרים להיות ראשי ממשלה ולו מילה אחת על הביטחון שלנו, האם מישהו מכם שמע על המצע הביטחוני שלהם, כיצד הם מתכוונים לטפל באיום הקיומי שעלול להמיט אסון על מדינת ישראל במלחמה הבאה? בטחונה של מדינת ישראל הופקר לחסדי שמיים ע״י המנהיגות הביטחונית והמדינית. זו תהיה בכייה לדורות, אף אחד לא יוכל להגיד שהוא לא ידע."

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: 'ייצור ידע']

[לאוסף הכרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

One thought on “פנחס יחזקאלי: עשר כרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות: אוסף שביעי

  1. Pingback: אוסף כרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *