פיל בחנות חרסינה: הרציונל החמאסי

[בתמונה: החמאס שחקן מאוד מאוד רציונלי. הרציונל שלו איננו הרציונל הישראלי. הדגשים שלו אחרים, וחשבונות הרווח והפסד של הנהגת החמאס אחרים; ומי שחושב שמדובר בשחקן לא רציונאלי, יפסיד לו!... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

אחת השאלות היותר מענייניות היא, אם יש רציונל במעשי החמאס.

החמאס מנסה לקדם אג'נדה מדינית פנימית: השתלטות על שטחי יו"ש ביום שאחרי אבו-מאזן; ובינלאומית: הוא מנסה לחזור למרכז הבמה הבינלאומית, לאחר חילופי המשטר בארה"ב.

החמאס מאלץ את האמריקאים להתייחס לקיומו, ולזכויות האנשים החיים ברצועה. את זה הוא מצליח להשיג; ואפשר לראות את זה בשלוש הצהרות של מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, שמדבר על הזכויות השוות של הישראלים והפלסטינים לחיות בשלום וביטחון.

בזירה הפלסטינית אחרי ביטול הבחירות על ידי אבו-מאזן והמהומות על הר-הבית, חמאס - באמצעות ירי - מצליח למצב את עצמו כמגן ירושלים (בדומה לנסראללה).

זה מקנה לחמאס נקודות זכות רבות בדעת הקהל הפלסטינית; מחזק אותו בקרב האוכלוסייה האזרחית ביו"ש; וממצב אותו טוב יותר במאבק על השליטה בשטחי יו"ש, לאחר לכתו של אבו-מאזן.

מיצובו של החמאס כמגן ירושלים מחייב את כל העולם הערבי להתייחס אליו; יקנה לו נקודות זכות רבות בדעת הקהל הערבית; ואפשר כבר לראות זאת, בהודעות הגינוי שסופגת מדינת ישראל מכל רחבי העולם הערבי.

[למאמר: 'יורם אטינגר: מי אתה אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה המיועד?', לחצו כאן]

[בתמונה: מזכיר המדינה אנטוני בלינקן: הזכויות השוות של הישראלים והפלסטינים לחיות בשלום וביטחון... התמונה היא צילום מסך]

אין ארוחות חינם: חמאס מפסיד נכסים צבאיים / אזרחיים בתמורה להישגיו המדיניים

ישראל תוקפת בעזה ופוגעת בחלק גדול של נכסי חמאס; אבל, בעיני החמאס זה קורבן ששווה להקריב.

  • ראשית 80% ממערך היצור של החמאס הושמד 4 או 5 פעמים בעבר. אלו הפעמים שאני זוכר; ואני בטח לא זוכר את כולם. מסתבר שמערך היצור של החמאס זה כמו איראנים בסוריה: רב פעמי, רב תכליתי לצורכי יח"צ. מהותית, כיוון שרוב הרקטות שנורות על ישראל הם מייצור עצמי, אז מסתבר שהם יעילים למדי.
  • עכשיו תחשבו על האיראנים בסוריה: מערך הייצור החמאסי יהיה אחד הדברים הראשונים שישוקמו בעלות קטנה מאוד.
  • מספרי ההרוגים מעניין פחות את החמאס: הם יוכרזו כשאהידים בסוף העימות ויזכו לכבוד.

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

[בתמונה: מערך הייצור החמאסי יהיה אחד הדברים הראשונים שישוקמו בעלות קטנה מאוד... המקור: העיתונות העזתית]

עד עכשיו, צה"ל למרות ההצהרות של דובר צה"ל לצרכי פנים, לא באמת הצליח לפגוע ביעדים אנושיים משמעותיים, להוציא האנשים הטכניים, שאותם החמאס יתקשה להחליף. החמאס יודע, שההנהגה שלו - שמסתתרת על פי מקורות זרים מתחת לבית החולים שיפא - בטוחה; וישראל לא תשלח את ידה הארוכה אל מתחת לבית החולים, להביא אותם או לפגוע בהם.

החמאס יודע, שאת כל הנכסים הפיזיים - שישראל פוגעת בהם - הם יוכלו להחליף בעזרת התרומות הבינלאומיות לשיקום עזה, שיאורגנו באדיבות ממשל ביידן ביום שאחרי העימות.

גולת הכותרת של המערכה מבחינת החמאס היא הטריז האדיר שהוא תוקע בחברה הישראלית. בהיבט הזה, ההתעקשות של שר הביטחון והרמטכ"ל לא להכניס כוחות צבא לערים המעורבות היא טעות אדירה. חובה להשתלט על המצב השברירי הזה, עוד אתמול, ולמנוע את ההתדרדרות שלו. משטרת ישראל והשב"כ חייבים לפעול ומהר על מנת לעצור את כל המעורבים והמארגנים משני הצדדים; ובחבר'ה של לה פאמיליה ונערי הגבעות - שנוסעים בצורה מאורגנת לעורר מהומות - חובה לטפל.

החמאס שחקן מאוד מאוד רציונלי. הרציונל שלו איננו הרציונל הישראלי. הדגשים שלו אחרים, וחשבונות הרווח והפסד של הנהגת החמאס אחרים; ומי שחושב שמדובר בשחקן לא רציונאלי, יפסיד לו!

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *