גרשון הכהן: סבב הלחימה הסתיים, דילמת עזה נשארת

[התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [המאמר ראה אור לראשונה באתר ישראל היום. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

מה עושים עם עזה?

הגענו להפסקת האש. באחד עשר ימי הלחימה, כוחות חמאס ונכסיו הוכו במהלומות אש יעילות. אולם, בנאמנות לאמונתה וחלומה, הצליחה הנהגת חמאס להציב את תכלית הלחימה כמוכוונת מראשיתה למאבק על ירושלים.

בהכוונה הזו, שאלת המנצח בסבב הזה אינה מתמצה כלל במחיר ההפסד של חמאס ברצועת עזה. למול התכלית המעוררת הזדהות בעולם האסלאמי, יכולה הנהגת חמאס להצדיק את מחיר המלחמה.

[התמונה היא צילום מסך]

מבחינת ממשלת ישראל, לעומת זאת, מה שיקבע יותר מכל, את הערכת ההישג בלחימה מול חמאס יהיה תלוי לא רק בשאלת משך תקופת השקט ביישובי עוטף עזה, אלא במרחב הפעולה במימוש האינטרסים הישראליים הלאומיים בירושלים. שאלת המפתח, מה עושים עם שלטון חמאס ברצועת עזה, תבחן בחודשים הבאים בחיזוק ממדי ריבונותה של מדינת ישראל בירושלים השלמה. במשוואה הזו, פוטנציאל ההתדרדרות המחודשת ללחימה משמעותי ביותר.

יש יותר מדרך אחת להפסקת אש. יש הפסקות אש עם סוג של הסכם או מסמך הבנות כמו בסיום מבצע ״עמוד ענן״, ויש הפסקות אש שמתכנסות ללא יותר מהפוגה. הסבב הזה נראה כמסתיים בסוג של הפוגה, בהמתנה דרוכה לימים שיבואו. בהבנה כזו - השאלה "מה עושים עם עזה?" תמשיך לדרוש את מלוא הקשב של מערכת הביטחון והדרג המדיני. למרות ההפתעה המצבית בה נקלע צהל לסבב הלחימה הזה , מבחינה בסיסית צה״ל הגיעה למערכה מוכן היטב. בשנתיים האחרונות בהנהגת הרמטכ״ל כוכבי, צה״ל שכלל את תוכניותיו באימוץ פורץ דרך של טכנולוגיות מתקדמות.

[התמונה היא צילום מסך]

עם סיום הסבב הזה, למול הסיכוי להתפרצות סבב נוסף , צה״ל כמובן יפיק לקחים בחתירה לכינון רעיון מערכתי מעודכן. סוגיית הצורך בהפעלתם של כוחות היבשה ללחימה לעומק מערכי החמאס ולמרכז השלטון שלו בתוככי העיר עזה בוודאי תבחן במבט מחודש. כך גם שאלת היסוד עד להיכן תוכל מדינת ישראל להמשיך ולקיים את בטחונה בצילה המאיים של רצועת עזה בשלטון חמאס.

ראוי לברך על הישגיו המבצעיים של צה״ל בסבב הלחימה הזה. בנוסף, כדאי להטיל אור על כוח העמידה שביטאה החברה הישראלית היהודית, בלכידות שהתגברה על מעטפת מתחים ושסעים. לגילויי החוסן והעוצמה האזרחית תהיה בימים הבאים השפעה גם על עיצוב מחודש של גישתה של ממשלת ישראל בדרכי התמודדותה בבעיית רצועת עזה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *