מאיר גלבוע: ככה לא בונים חומה – לא ביקורת ולא בונה

[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Anemone123 לאתר Pixabay]

מאיר גלבוע 2

ד"ר מאיר גלבוע הוא קרימינולוג ישראלי וניצב משנה (בדימוס), שכיהן כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים במשטרת ישראל.

לאחר פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים.

לאחר מכן שימש יועץ מיוחד לענייני שחיתות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

*  *  *

קראתי את כל הפרקים הארוכים של דו"ח מבקר המדינה החדש.

הדו"ח כולל ביקורת בנושאים שהם בליבת חיינו ובליבת העשייה של משרדי הממשלה, כמו מחירי המזון העולים, טיפול בגילויי גזענות, טיפול בעבירות נשק בחברה הערבית, שיקום אסירים או ניצול חדרי ניתוח. דוחות אחרים עוסקים בנושאים חשובים, גם אם לא במרכז העשייה הממשלתית. שהשפעתם על חיינו גבוהה אך לא מכריעה, כמו: טיפול בפסולת בניין, פעולות סיוע של משרד החוץ לשרויים במצוקה בחו"ל, התביעה ברשויות המקומיות ועוד.

הדו"ח מונה יותר מ - 2000 עמודים, כולם מלאים וגדושים בממצאים על ליקויים ופגמים רבים מהם קשים מאד, וגם אי מילוי הוראות וחוקים, אי יישום החלטות ממשלה ואי ביצוע תוכניות, שרבות מהן מעלות אבק במרתפי הממשלה. מבקר המדינה, כמיטב טענתו כי הוא עוסק בביקורת בונה, מונה שורות ארוכות של המלצות למשרדי הממשלה שעליהם לפעול למיצוי התקציבים הרבים, שכבר אושרו אך לא נוצלו, לשיפור השירות לאזרח ולתושב בהתאם לחוק, ליישום התקנות והנורמות הקיימות ובעיקר ממליץ לממש את התוכניות הרבות שהוכנו בעמל רב במשרדים השונים, אך לא יושמו במשך שנים רבות.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Comfreak לאתר Pixabay]

הנה מעט דוגמאות:

  • משרדי הממשלה נדרשו, על פי החלטת הממשלה, להשלים עד סוף 2017 מיפוי מאגרי מידע ממשלתיים ולהכין תוכניות להנגשתם. ארבע שנים אחרי כן - שליש לא ביצעו את המיפוי ויותר משני שלישים לא הכינו תוכניות עבודה. המבקר מסתפק בהמלצה לסיים את המיפוי והתוכניות.
  • המבקר ממליץ למשרדי הממשלה לנצל את התקציב שאושר להנגשת המאגרים ולא נוצל. מאחר שהחלטת הממשלה שהטילה על המשרד לבט"פ להנגיש את מאגר נתוני הפשיעה לא בוצעה, ממליץ המבקר הנמרץ לסיים את הפרוייקט, שהיה עליו לסיימו ב - 2017.
  • רק מחצית מהתקציב שהוקצה לחיזוק שלטון החוק במגזר הערבי בוצע.
  • המלצה נוספת של המבקר, הפעם למשרד להגנת הסביבה, היא לבצע את החלטת הממשלה לפני כמעט 20 שנה להסדיר את הטיפול בפסולת בבניין, שמעולם לא יושמה.

[בתמונה משמאל: אז מי האחראי בעצם למחדלים הללו?? תמונתו של מתניהו אנגלמן משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יואב בכר, הטכניון. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

כיוון שמדובר בהחלטות ממשלה, בתקציבים שאושרו ובתוכניות עבודה שכבר הוכנו, אין צורך אמיתי בהמלצות הריקות מתוכן של המבקר. הרי הדברים ידועים ומוכרים. על חלק ניכר מהליקויים כבר נכתב בדוחות קודמים של מבקרי המדינה, אך למרות זאת, הליקויים לא תוקנו. רק צריך לפתוח דוחות קודמים ולקרוא אותם וליישמם.

חיפשתי ולא מצאתי אף לא פעם אחת בה הצביע המבקר על האחראים לזלזול בהחלטות הממשלה ולאי יישומן, שהם ובראש ובראשונה העומדים בראש משרדי הממשלה. עליהם הוטלה האחריות ליישום החלטות הממשלה ולשיפור הפגמים והמחדלים שנמצאו בדוחות ביקורת קודמים, ובראשם ראש הממשלה, שאחראי לפי החוק על מעקב אחרי תיקון הליקויים.

אולי, ילדים, כמו בחידה השבועית של ג'קי, תעזרו למבקר למצוא את האחראים למחדלים אלו?

One thought on “מאיר גלבוע: ככה לא בונים חומה – לא ביקורת ולא בונה

  1. המבקר, אינו צריך לנקוב בשמו של ראש מחלקה ציבורית מסוימת כאחראי, אין זה המנדט שלו לבוא חשבון ברמה האישית.. די שהוא מציין שהדברים שבתחום אחריותה והיו צריכים להיעשות – לא נעשו. את חשבון הנפש הזה ה " אחראי- על " צריך לעשות, מה עוד שלא תמיד מדובר בכשל אישי אלא בכשל מערכתי. בכול מקרה התוצאה עצובה, רק על מעט מדי ניתן לאמר שמתפקד כהלכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *