אלי בר און: בזכות ההגנה הפאסיבית

[בתמונה: אזרחים מוצאים מקלט ללילה בתחנות הרכבת התחתית בלונדון במהלך הבליץ 1941-1940. גם הרכבת התחתית בתל אביב כבר תוכל לספק הגנה... התמונה היא נחלת הכלל]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

אחרי שהבנו שהמלחמה בעזה היו רק 'המנה הראשונה', כדאי להקדיש מחשבה ל'מנה העיקרית' שצפויה לנו, כאשר החיזבאללה יצטרף ללחימה.

בלחימה האחרונה, 12 הרוגים מתוך 13 נפגעו מאש הרקטות, שהן האמצעי האפקטיבי ביותר של אויביו, להשיג מטרות מדיניות וכלכליות וזאת באמצעות פגיעה, הרג, פצועים ונזק בקרב האוכלוסייה האזרחית שלנו. יחד עם זאת, למעט חריג אחד, הוכיחו הממ"דים והמרחבים המוגנים את עצמם.

כשחיזבאללה יצטרף למעגל הלחמה, תעלה מאוד כמות הנפגעים ובוודאי הנזק. ברשות החיזבאללה אלפים רבים של רקטות וטילים כבדים וארוכי טווח חלקם כבר טילים מדויקים ולהם ראשי נפץ שמשקלם עשרות וגם מאות ק"ג. צריך להפנים כי אין כל אפשרות טכנית ומעשית ליירט את מרבית הרקטות שישוגרו; או לחליפין, להשמיד את מרבית הרקטות והטילים שמאוכסנים במחסנים ומוכנים לשיגור על המשגרים.

חשוב להטמיע, כי הממ"דים והמרחבים המוגנים אינם בנויים כדי להגן היטב מפני הרקטות והטילים כבדים.

סביר שהממ"דים והמרחבים המוגנים שלנו יצליחו למנוע חלק ניכר מהפגיעות הקשות באוכלוסיה; אבל, חייבים לפעול במהירות, על מנת לספק לאוכלוסייה מיגון איכותי יותר (שלא לדבר על כך, שחלק ניכר מהציבור מתגורר או עובד במיבנים בהם אין ממ"דים; או שהמרחבים המוגנים אינם איכותיים דיים).

מיגון איכותי נגד רקטות וטילים כבדים ומהירים חייב להיות תת קרקעי; ויש כמה אפשרויות, לא יקרות מאוד.

1. צריך להכשיר את תחנות הרכבת הקלה בת"א, שמצויות מתחת לאדמה (ראו מפה משמאל) ואת מינהרות התחבורה במקומות שזה מתאפשר (כרמלית בחיפה?) לשמש כמקלטים ציבוריים ענקיים; בדיוק כפי שנעשה בלונדון במלחמת העולם השניה בעת התקפות טילי ה- ווי 1 וה- ווי 2 (ראו תמונה בראש המאמר). כך למשל, בתחנות הקו האדום של הרכבת בת"א, תחנות שמרביתם כבר בנויות עכשיו, יוכלו למצוא מיקלט כ- 20 אלף איש.

2, להכשיר את החניונים התת קרקעיים הרבים בבתים ובמישרדים לשהות ממושכת של האוכלוסיה, באמצעות הוספה של תאי שירותים, מקלחות וכיורים. כאן, הפוטנציאל של יכולת ההתגוננות גדול מאוד. להערכתי, החניונים יכולים לשמש מחסה למאות אלפי אנשים.

3, לחזור ולחייב מחדש את כל היזמים והקבלנים לבניית מיקלטים.

לא ברור מדוע בניית המיקלטים הופסקה, זו הייתה טעות חמורה! יש לחייב את כל מי שעדיין לא התחילו לבנות - גם אם התוכנית כבר אושרה - בחניון תת קרקעי; ובבניית מקלטים, בנוסף לממ"דים.

3 thoughts on “אלי בר און: בזכות ההגנה הפאסיבית

  1. אין ספק שבראייה קדימה צריך ליצור לכל אזרחי ישראל מקום בטוח מתחת לאדמה להתנהל תקופות ממושכות בזמן מלחמה, והשימוש במתקנים תת-קרקעיים קיימים ככל הניתו זה כיוון נכון. מובן גם שבבסיסי צה"ל צריך שיהיה אפשר להמשיך לפעול מתחת לפני הקרקע.

    אבל יחד עם שידרוג ההגנה הפסיבית חייבים לשנות את הדיסקט לכיוון התקפי חד הרבה יותר.
    לכיוון של הסרת האיומים, כך שזה יחזיק לטווח זמן ארוך באמת, ולא רק דחיית העימות (בעצימות נמוכה או גבוהה) לזמן לא רחוק של חודשים או שנים ספורות. זה לא מה שקורה היום, גם אם שומר החומות היה טוב יותר מצוק איתן. זה דורש לחשוב על כיוונים לא פופולריים, אבל חיוניים.

      • ויותר מכך, פחות להתחבא מתחת לאדמה יכול להשיב לישראל את החובה בהתגוננות אגרסיבית , פחות נרפית פחות מתנצלת ויותר מרתיעה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *