פנחס יחזקאלי: 'רעשים' בעבודתן של מערכות ציבוריות

[בתמונה: ריבוי נשים גם בטבע... תרנגול בקרב נשותיו. תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחד הקשיים המשמעותיים בעבודתן של מערכות ציבוריות הוא מה שמכונה 'רעשים במערכת'.

'רעש' בעבודתה של מערכת מורכבת - 'רעש במערכת' - הוא הפרעות והטעיות - מכוונות ושאינן מכוונות - הנוצרים במהלך עבודתה, שעלולות לפגום בתהליכי קבלת ההחלטות שלה, על הנזקים הנלווים לכך.

כששימשתי בתפקיד מפקד משטרת באר שבע - וקיימתי קבלת קהל מידי יום חמישי - אחד האורחים הקבועים בחדרי היה אדם שהתלבש כדוד המלך; ומתעקש להנעים את זמני ולשיר באזני שירי מורשת (וגם לשתות קפה לפעמים, בטרם עזב).

רק שרעשים רבים בעבודתן של מערכות עלולים להיות הרבה פחות משעשעים, ואף לגרום לאבדן חיים. קווי 100 של המשטרה גדושים למשל במטרידים למיניהם ומחייבים את המערכן לסינון לפני תגובה, אם מדובר במקרה אמת או במתיחה.

כשטועים, זה יכול לעלות בחיי אדם, כפי שהיה למשל בפרשת חטיפתם של שלושת הנערים ורציחתם בתחילת יולי 2014: מקבל הטלפון פנה לאחראית שלו ששמעה את השיחה מספר פעמים, בטרם החליטה שמדובר בניסיון שווא 'לעבוד על המשטרה'. התוצאות ידועות...

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'הרהורים בדיעבד על חטיפת שלושת הנערים והשיחה למוקד 100', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

פנחס יחזקאלי - האפקטיביות של מוקד 100

[הכרזה: ייצור ידע]

'רעשים' בבית המשפט העליון

אז הנה דוגמה עכשווית לרעשים שמגיעים לבית המשפט העליון, בשבתו כבית הדין הגבוה לצדק, שנדרש (לא בפעם הראשונה) להגיב על תביעה נגד ראש הממשלה ויושבי ראש וועדות החקיקה של הממשלה והכנסת, "לבצע תיקון היסטורי בעשרת הדיברות"... בתשובה הסובלנית והרחמנית של השופטים (שלא השיתו על העותר הוצאות), מצויין כי "העותר הגיש שורה ארוכה של עתירות, שנדחו כולן", כמובן.

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

העשרה ומקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *