פנחס יחזקאלי: בדרך למלחמה?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר flickr]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בשכונה שלנו, כל שלטון חדש עומד למבחן!

כל מי שמבין משהו בחוקי העוצמה של מערכת מורכבת יודע שאין וואקום, ושהיחלשות גורם אחד במערכת, מקרינה מיד על הגורמים האחרים, שבוחנים את יכולתם לנצל הזדמנות, ולשנות את מאזן העוצמה, בטרם יצבור היריב שוב כוח:

  • כך היה עם ראש הממשלה ה'טרי' אהוד ברק, שהבריחה מלבנון הביאה עליו את העימות המזויין עם הפלסטינים;
  • כך היה עם ראש הממשלה ה'טרי' אהוד אולמרט, אחרי מות אריאל שרון, שאותגר בצפון; ובעקבות תבוסתו, אותגר גם בדרום.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]

[מקום חטיפת החיילים ב- 2006, שהציתה את מלחמת לבנון השנייה. חולשה מזמינה תקיפה... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Avi1111 Dr. Avishai Teicher. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0]

וכך קורה גם עתה. חולשתה המתמשכת של ישראל והתערערות מעמדה הבינלאומי, יוצרים בקרב אויביה את התחושה, שהגיעה העת, לנסות ו'לבעוט בדלת':

  • מעמדה האזורי של ישראל - בעידן ממשל ביידן - התערער מאוד; והבריתות האזוריות שרקם בנימין נתניהו החלו להיפרם.
  • חוסר היציבות פוליטי המתמשך לא הוסיף בריאות.
  • מבצע 'שומר החומות', ומה שהתחולל בתוך ישראל, יצרו תחושה במזרח התיכון, ש'האימפריה מתפוררת'.
  • ולקינוח, ראש ממשלה שאיננו נשען על מפלגת רוב וקואליציה, הבנויה על כרעי תרנגולת, אינם משדרים חוסן.

לכל אלה צריך להוסיף שלושה גורמים נוספים:

  • בלבנון, גרוע יותר כבר לא יכול להיות. אין שום רווח מהמציאות הקיימת ועדיף לשנותה; ומלחמה קשה עשויה להיות מפתח לחילוצה מהמשבר.
  • המשבר הנוכחי, על הגבול הלבנוני, מתכתב היטב עם ההסלמה במפרץ הפרסי; ומגביר את הלחץ על המשטר הפייסני בארצות הברית למהר ולהיכנע לדרישות האיראניות.
  • והאוריינטציה הבסיסית של מדינות וארגונים משיחיים, נוסח חיזבאללה וחמאס, היא תמיד, להכות בקיר שוב ושוב, בכל הזדמנות - ולסדוק אותו עוד ועוד - עד שיום אחד יתמוטט; בבחינת, לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה.

לכן, דומה, שאיראן וחיזבאללה לא היו יכולים למצוא מועד נוח יותר למלחמה; ונראה גם כי הם כבר החליטו ל'מתוח את הגבול' עוד ועוד, ולא להירתע, ומה שיהיה יהיה... לכן, רק נס יחלץ את המזרח התיכון ממלחמה אזורית.

המלחמה הזו יכולה להיות מוגבלת בהיקפה; אבל עלולה גם להידרדר, בקלות יחסית, למה שמכונה, 'מקרה הכל'. קרי, להתקפה כוללת על מדינת ישראל – תוך התקוממות אלימה, במקביל, של ערביי ישראל ושל ערביי יהודה ושומרון. כלומר, שילוב של מלחמת העצמאות עם פרעות תשפ״א מוגברות...

[הכרזה: ייצור ידע]

רק שהמלחמה היא ממלכת אי הוודאות; ומעבר להרס המובטח לשני הצדדים, בכלל לא ברור מי מהצדדים ירוויח ממנה. ישראל מצויה ב'בלבלה' ציבורית, פוליטית ומינהלית עצומה; והמשבר - קשה ככל שיהיה - עשוי עוד להוציא אותה לתקופה חדשה, כשהיא מאוחדת יותר, ומבינה טוב יותר את אתגריה...

או שלא.

[להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *