פנחס יחזקאלי: המזרחן משה שרון והמרדף אחר השלום

תקציר: "יש להפסיק לדבר על 'שלום'. במשך 100 שנים השתמשנו במילה זאת, מתחננים לערבים למכור לנו 'שלום', והיינו מוכנים לשלם עבורו כל מחיר. קיבלנו לא כלום: לערבים אין 'שלום' למכירה, אבל אנחנו שילמנו ועדיין אנו משלמים ביוקר". היום, המשפטים הללו של המזרחן משה שרון, רלוונטיים מאי פעם!

[המזרחן, פרופ' משה שרון: להפסיק לדבר על שלום... מקור הכרזה: פייסבוק]
[המזרחן, פרופ' משה שרון: להפסיק לדבר על שלום... מקור הכרזה: פייסבוק]

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שלום עולמי וסתם שלום, לחצו כאן] [לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן]

עודכן ב- 13 בדצמבר 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחת התופעות המעניינות לטעמי בשיח הביטחון הלאומי בישראל, ואחת הסיבות, לטעמי, למחדל ה- 7 באוקטובר 2023, הוא הדרתם של מזרחנים מהשיח בסוגיות אלה בכלל, ומתהליכי קבלת החלטות בפרט. 

אחת התופעות המעניינות לטעמי בשיח הביטחון הלאומי בישראל, הוא הדרתם של מזרחנים מהשיח בסוגיות אלה בכלל, ומתהליכי קבלת החלטות בפרט.

למרות מספרם הגדול יחסית באקדמיה, רק מזרחנים בודדים משתתפים בשיח הביטחון הלאומי, כמו: ד"ר מרדכי קידר; פרופ' אייל זיסר ואלי אבידר. יתכן והסיבה לכך היא שמרגע שאלה הביעו דיעה מקצועית, הם תויגו עד מהרה כ'ימניים' ומהר מאוד אף זיהו את עצמם ככאלה (ד"ר מרדכי קידר, למשל, התחיל את פעילותו הפוליטית בשמאל).

עובדה זו משפיעה על הטעות הקשה ביותר שלנו ביחסינו עם שכנינו: אנו נוהגים להתבונן על הבעיות שלנו בפרדיגמת חשיבה מערבית. אין לרובנו - בין אם אנחנו אנשי ימין ובין אם אנשי שמאל - שום עניין להבין את פרדיגמת חשיבה של הצד שכנגד כי אנחנו בטוחים שכולם כמונו, ושהדרך הטובה ביותר להבין מה שכנינו הפלסטינים ויתר עמי האזור רוצים, היא להעמיד את עצמנו במקומם. התוצאה היא טעויות קשות באופן ההתנהלות מולם. הנזק לביטחון הלאומי והחטאת המטרות הלאומיות הוא בהתאמה.

בתמונה: באיזו פרדיגמת חשיבה אנחנו מסתכלים על הסכסוך? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 愚木混株CDD20 לאתר Pixabay]
[בתמונה: באיזו פרדיגמת חשיבה אנחנו מסתכלים על הסכסוך? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 愚木混株CDD20 לאתר Pixabay]

פרופ' משה שרון על השימוש הישראלי במושג: 'שלום'

חשוב לי להביא קול נוסף של מזרחן חשוב, פרופ' משה שרון, שבסוף 1977, נקרא לדגל דווקא ע"י הימין הפוליטי, כיועץ לענייני ערבים לראש הממשלה מנחם בגין (בשל דעותיו המקצועיות הוא תוייג כ'ימני'); ושבינואר 1979 התפטר מתפקידו, לאחר שהתלונן שראש הממשלה בגין אינו מתייעץ איתו בנושאים הקשורים לתפקידו. במסגרת תפקידו אז יזם פרופ' שרון הצעה לכונן שירות לאומי לערבי ישראל, ופעל נגד פינוי בדואים בנגב ללא הסכמה.

פרופ' משה שרון (ראו תמונה למטה) טוען כי השימוש שעושים ישראלים במושג "שלום" הוא רעיל, פשוט כי הצד השני מבין אותו אחרת: באסלאם אין מושג כמו 'שלום' בנמצא, בטח לא כלפי 'כופרים', כי האסלאם היא באופייה, דת מסיונרית ומשתלטת, שאינה סובלנית כלפי דתות אחרות, בטח לא היהדות. בקשה של 'שלום' מצד כופר, היא בעצם בקשה לחיות כ'דימי' - בן חסות נחות ומושפל תחת כנפי האסלאם. האסלאם מכיר 'שלום' עם כופרים רק כתחבולה, כשהדוגמה היא 'שלום חודיבייה': הסכם שביתת אש שחתם, בערמה, הנביא מוחמד עם שבט קורייש, לפני שטבח בהם. 

פרופ' שרון מצוטט כך: כאן המקום, אפוא, לסכם באופן ברור את מה שצריך לעשות אחרי מאה שנה של מקח טעות, אם יש מישהו בישראל שעדיין מקשיב.

קודם כל, להפסיק לדבר על "שלום", על "מחיר השלום" או "שטחים תמורת שלום". במשך 100 שנים השתמשנו במילה זאת, מתחננים לערבים למכור לנו "שלום", והיינו מוכנים לשלם עבורו כל מחיר. קיבלנו לא כלום: לערבים אין "שלום" למכירה, אבל אנחנו שילמנו ועדיין אנו משלמים ביוקר. 
[תמונתו של פרופ' משה שרון משמאל - כותב בטקסט (?) הועלתה לויקיפדיה על ידו והוא בעל הזכויות עליה]
[תמונתו של פרופ' משה שרון משמאל הועלתה לויקיפדיה על ידו; והוא בעל הזכויות עליה]

מי שיבקש שלום יהיה גם זה שישלם תמורתו...

על כן אומר שוב: מהיום והלאה אִמרו, שישראל החליטה לסרב לקנות את ה"שלום" תוצרת ערב, משום שהוא אינו קיים כאופציה במדיניות הערבית כלפי ישראל. במקום זאת, ישראל קיבלה החלטה אסטרטגית להשמיד את אויביה, כל אימת שהיא חשה שאלה מאיימים עליה. ישראל החליטה ליצור מציאות חדשה במזה"ת, שתכפה על הצד הערבי לבקש שלום. וכאשר הצד הערבי יבקש שלום הוא גם יהיה חייב לשלם תמורתו. כאשר ידובר ב"שטחים תמורת שלום" אלה יהיו שטחים שהערבים יצטרכו לשלם באמצעותם עבור השלום הישראלי ולא ההפך.

על כן, מעתה ואילך כל אימת שנגיע לדיון עם הערבים נדרוש תשלום עבור השלום. לא נשלם, משום שאיננו רוצים לקנות. אם הם רוצים שלום אנחנו נקבע את המחיר. הם ישלמו אם יגיעו למסקנה שישראל חזקה עד כדי כך שאינם יכולים לעקור או להשמיד אותה: 
  • אם הערבים ישלמו, הם יקבלו שלום מטיב מעולה.
  • אם אנו נשלם נקבל לא כלום, במקרה הטוב; ומוות והרס לבטח במקרה הפחות טוב...

מרגע זה ואילך, אם מישהו יבקש מממשלת ישראל לבוא עם "רעיונות", "תוכניות" "הצעות" התשובה צריכה להיות: "אין לנו תוכניות אין לנו הצעות". אין יותר "צעדים בוני אמון" מפני שעל סמך ניסיון ארוך, אין אנו נותנים אמון בערבים, ועל כן עליהם החובה להציע "צעדים" כאלה. ולמעשה איננו רוצים לנהל מו"מ בכלל. אם הצד הערבי רוצה לנהל מו"מ שיציג הוא את "תוכניותיו" ו"רעיונותיו".

[בכרזה: פרופ' משה שרון: לערבים אין "שלום" למכירה, אבל אנחנו שילמנו ועדיין אנו משלמים ביוקר... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: פרופ' משה שרון: לערבים אין "שלום" למכירה, אבל אנחנו שילמנו ועדיין אנו משלמים ביוקר... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שלום עולמי וסתם שלום, לחצו כאן] [לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: המזרחן משה שרון והמרדף אחר השלום

  1. מאז כשלון אוסלו ישראל כבר לא מתחננת לשלום וגם לא מוכנה לשלם עבורו שום מחיר לערבים. הם ממילא לא מעונינים לשלם שום דבר ולא יכירו בזכותנו לעולם.

    ישראל חותרת לגבול מוסכם ומוכר ע"י הקהילה הבינלאומית ביהודה ושומרון לפחות כפי שהשיגה בלבנון. גם ללא שלום. זה לא יינתן לה.

    ישראל חייבת להמשיך להציע מדינה מפורזת לפלסטינאים רק לצורך יחסי ציבור בינלאומיים. יש להם כבר שתי מדינות – בעזה ובשטחי C.

    כוחנו בהתפכחותנו ואחדותנו כעם במדינת לאום דמוקרטית ועצמאית שוחרת שלום השומרת על ערכי היהדות ועל הזכויות האזרחיות של כל תושביה.

  2. אכן, אף שלא זכיתי להכיר את שרון- דבריו תואמים את הבנתי את המציאות
    היתה זו ישראל שהמציאה את הסלוגן "שטחים תמורת שלום" , וזה עבד לה במידה מסוימת מול מצרים עד שלמדנו את הלקח- ש"הסכם שלום" על הנייר – אינו שווה את הדיו כול עוד אינו מלווה בסנקציות משמעותיות המונעות עריקה, כי כול סעיף בהסכם ניתן להפרה כלאחר יד- למעט הגבולות! וזה המחיר הכבד שישראל שילמה במצרים וכמעט גם בסוריה – למזלנו אסד התעקש על השתכשכות בכינרת וזה הספיק להכניס תבונה בראשו של אהוד ברק לסגת מחלום העיוועים ברגע האחרון.
    הבעיה- שהרגלנו את הערבים שישראל מוכנה לשלם הרבה תמורת חתימה על נייר במדשאת הבית הלבן, ואופציה לפרס נובל בעיריית סטוקהולם, ולכן הם מתעקשים על גבולות 67. שסכנתם עולה על כול סעיף אחר בהסכם אפשרי.
    ישראל לא צריכה להפסיק לדבר על שלום, כפי שאבו מאזן לא מפסיק לאמר זאת באנגלית למרות שאנו יודעים היטב מה הוא אומר בערבית.. אלא להציב תנאים ומחיר גבוה שעל הערבים לשלם. לא ישראל!!
    זה קשה לביצוע מבחינה פסיכולוגית לאחר שהעולם התרגל למדיניות הישראלית הזו, וישראל מוצגת " כצד החזק" במשוואה ולכן היא זו החייבת במחוות אבסורדיות אלה, שלרוע המזל גם חלק ניכר מהישראלים חושב כל – כי לא למדנו ולא לימדנו די את ארה"ב ואת שאר העולם.
    הערה- ה"שלום" עם מצרים החזיק מעמד לא רע בשל איום אמריקני להפסיק את הסיוע השנתי בסך 2 B דולר לצבא מצרים. טראמפ רצה להפסיק את הסיוע עד שישראל שכנעה אותו להמשיך – כי זו הייתה הערבות היחידה שנותרה להציל את השגרירות הישראלית בקהיר מפני ניסיונות חוזרים ונישנים לפוגרום ולינץ

  3. אמת ויציב.
    אמת לא פשוטה ליהודים, רודפי שלום נצחיים.

    המון קשיים בקבלת התיזה הנכונה הזו, ביניהם:
    – האמריקנים, עליהם אנחנו נסמכים ומהם מושפעים. הם אינם מבינים דבר וחצי דבר במזה"ת, אבל השפעתם עלינו מג'ורית.
    – ההסכמים עם מצרים וירדן – עליהם יש חילוקי דעות, אבל כנראה רוב גדול בעם ובקרב נותני הטון מחשיב אותם כהצלחה, כעיסקה שהיתה כדאית – ולכן יש לשאוף לעוד מאותו דבר.
    – רמת מוכנות צה"ל והציבור למאבק שיידרש כדי לקיים את התיזה הנ"ל.
    – רמת המוכנות של ההנהגה והציבור לעמוד בלחץ הבינלאומי והפנימי שיופעל עלינו אם ננסה לפעול לפי התיזה הזו.

    אבל למרות הקשיים אין בילתה של התיזה המדוייקת הזו…
    צריך לומר לעולם ולערבים "עד תאריך X אנחנו מוכנים… אח"כ לא נחזור אחורה" ולפעול בהתאם לתיזה הנ"ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *