פנחס יחזקאלי: לחץ ושחיקה בעבודה – הרצאה בשני חלקים

[בתמונה: לחץ ושחיקה בעבודה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[בתמונה: לחץ ושחיקה בעבודה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

לחץ ושחיקה כרוכים בדרך כלל יחד; ואף משתמשים בהם כשני מונחים מקבילים או זהים, כי שחיקה היא תוצר של הצטברות מסה קריטית של לחצים שליליים, ללא תקופה מתאימה של התאוששות. העיסוק במושגים הללו התפתח והתרחב, החל משנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20...

[לאוסף המאמרים על 'לחץ ושחיקה בעבודה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר ייצור ידע.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

לחץ ושחיקה כרוכים בדרך כלל יחד; ואף משתמשים בהם כשני מונחים מקבילים או זהים, כי שחיקה היא תוצר של הצטברות מסה קריטית של לחצים שליליים, ללא תקופה מתאימה של התאוששות. העיסוק במושגים הללו התפתח והתרחב, החל משנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20.

נדגיש כי לחץ איננו תמיד מזיק. נבדיל בין לחץ מאתגר, שגורם לנו להפיק יותר מעצמנו, לבין לחץ שלילי / מעכב, שמחבל ביכולתנו לתפקד ובבריאותנו. ללחצים יש אפקט מצטבר. לחץ בודד יכול לא לשנות כשלעצמו, אך כשמצטברת מסה קריטית, היא מעלה את רמת הלחץ של הפרט ומשפיעה בהתאמה.

נגדיר לחץ שלילי - מעכב בעבודה (work stress) כתגובה פיזית ורגשית מזיקה, המתרחשת כשיש פער בין דרישות העבודה ליכולות, למשאבים או לצורכי העובד. ע"פ מחקרים בעולם המערבי, סובלים כרבע מהעובדים מלחץ בעבודה; ומעל 60% מודעים לבעיה. למרות ההתמקדות בספרות בלחץ על העובדים, הרי שהלחץ על המנהלים פעמים רבות משמעותי אף יותר; וחלקם מתקשים לעמוד בו לאורך זמן...

[בתמונה: לחץ ושחיקה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Bernhard_Staerck לאתר Pixabay]

[בתמונה: לחץ ושחיקה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Bernhard_Staerck לאתר Pixabay]

חשיפה ממושכת ללחץ מעכב, עשויה – כאמור – להוביל לשחיקה. שחיקה בעבודה (burnout) היא תגובה רגשית כרונית למצב של לחץ מתמשך: מצב של תשישות פיזית ונפשית, שבא לידי ביטוי בריחוק ובניכור; ובירידה בתחושת המסוגלות העצמית. שחיקה מוקרנת, לעיתים קרובות, גם לתחומי חיים אחרים, כמו חיי משפחה וחינוך ילדים, קשרים בין-אישיים, תחביבים ועוד.

ההרצאה עוסקת בתחומים הבאים:

[לאוסף המאמרים על בולשיט עסקי וניהול שטויות, לחצו כאן]

[בכרזה: המרדף של ארגונים אחר פתרונות קסם ללחץ ולשחיקה, הוא כר נוח לשרלטני ניהול ול'בולשיט עסקי' ו'ניהול שטויות'. הם מוכרים מרשמי פלא, שבהם ניתן 'לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה'... התמונה המקורית מימין, היא תמונה חופשית מאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

[התמונה המקורית מימין, היא תמונה חופשית מאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

אני מאחל לכם צפייה נעימה:

חלק ראשון:

חלק שני:

[לאוסף המאמרים על 'לחץ ושחיקה בעבודה', לחצו כאן]

[מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *