[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]
אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.
* * *
תחילת המזמור - המשורר קורא לקהל מאזיניו לבוא ולהריע לאלוהים מסוים ששמו: א לְכוּ נְרַנְּנָ֣ה לַיהוָ֑ה נָרִ֗יעָה לְצ֣וּר יִשְׁעֵֽנוּ ׃
ומיד מבהיר המשורר שהאלוהים הזה, המסוים, הוא מיוחד. הוא האלוהים החזק ביותר: ג כִּ֤י אֵ֣ל גָּד֣וֹל יְהוָ֑ה וּמֶ֥לֶךְ גָּד֗וֹל עַל־כָּל־אֱלֹהִֽים׃
אפשר כמובן, כדי להגן על היות האלוהים המסוים, אלוהים יחיד, למצוא כל מיני פירושים לפסוק המדהים הזה. למשל קראתי שהכוונה שהאלוהימים האחרים הם לא אלוהימים אלא מלאכים.
אבל אני מבקש לקרוא את הפשט באופן הבא:
- האלוהים שלנו, זה ששמו מסוים, הוא אלוהים מיוחד.
- הוא אלוהים שיצר את בני האדם שווים, זכר נקבה.
- הוא אלוהים ששם דגש על צדק, משפט וחסד (וחמלה וחיים). אלוהי הצמ"ח.
- הוא האלוהים שדורש שנת שמיטה.
- הוא האלוהים שדורש שנת יובל וחלוקת משאבי הטבע והלאום באופן שווה.
- הוא האלוהים, שבקריאה נכונה של דרישותיו, הוא האלוהים של האנשים הקטנים.
יש עוד אלוהימים בעולם:
- יש אלוהימים של דיקטטורים.
- יש אלוהימים של שיטות שלטון בהן מתעמרים בחלשים בשם אידאולוגיות קפיטליסטיות ה"מאלילות" את כוחו של הקפיטל (של בעלי ההון).
לא משנה אם אתה אדם מאמין או לא. אפשר ל"עבוד" את אלוהים ואפשר שלא - המכנה המשותף צריך להיות צדק, משפט וחמלה (צמ"ח).
בהבנה הזו, מבקש המשורר שנהייה לעם השומע לקול האלוהים ששמו מסוים: ז כִּ֘י ה֤וּא אֱלֹהֵ֗ינוּ וַאֲנַ֤חְנוּ עַ֣ם מַרְעִיתוֹ וְצֹ֣אן יָד֑וֹ הַיּ֗וֹם אִֽם־בְּקֹל֥וֹ תִשְׁמָֽעוּ ׃
אל תבחנו את האל הזה בשטויות כמו הפקת מים במדבר: ח אַל־תַּקְשׁ֣וּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָ֑ה כְּי֥וֹם מַסָּ֗ה בַּמִּדְבָּֽר ׃ ט אֲשֶׁ֣ר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶ֑ם בְּחָנ֗וּנִי גַּם־רָא֥וּ פָעֳלִֽי׃
כי מסתבר שגם ניסים לא שכנעו את אותו דור מדבר. השפעתם הייתה קצרה והם לא הבינו את דרכו של אלוהים: י אַרְבָּ֘עִ֤ים שָׁנָ֨ה׀ אָ֘ק֤וּט בְּד֗וֹר וָאֹמַ֗ר עַ֤ם תֹּעֵ֣י לֵבָ֣ב הֵ֑ם וְהֵ֗ם לֹא־יָדְע֥וּ דְרָכָֽי
רק כשהעם יבין לעומק את דרכו של האלוהים המסוים, יוכלו הוא ועמו להגיע את המנוחה והנחלה: יא אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֥עְתִּי בְאַפִּ֑י אִם־יְבֹא֗וּן אֶל־מְנוּחָתִֽי׃