אלי בר און: שוב 'מלחמה קרה' בין מזרח למערב

[בתמונה: הצבא הסיני. 'החופש הגדול' - תקופת ההתפשטות ללא הפרעה הסתיימה עבור סין... התמונה: התקשורת הסינית]

[בתמונה: הצבא הסיני. 'החופש הגדול' - תקופת ההתפשטות ללא הפרעה הסתיימה עבור סין... התמונה: התקשורת הסינית]

בעלות הברית המערביות ההיסטוריות, החלו לצופף שורות בתגובה לתוקפנות הסינית הגוברת, מזה עשור, לאחר שהרחיבה את הטריטוריה הימית שלה בים סין הדרומי והפכה אותו למגרש המשחקים שלה. ארה"ב ובריטניה מחמשות בעוצמה גרעינית את אוסטרליה. העשור שבו עשתה סין כרצונה בים סין הדרומי, הסתיים.
[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

בעוד אנחנו עסוקים בשלנו, נחתמה ברית אסטרטגית חדשה - ברית AUKUS - בין ארצות הברית, אוסטרליה ובריטניה; והיא הוכרזה רשמית ע"י הנשיא ביידן, כשחוברים אליו על מסכים משני צידיו, ראש ממשלת אוסטרליה מזה; וראש ממשלת בריטניה מזה (ראו הכתבה והתמונה למטה).

בעלות הברית המערביות ההיסטוריות, החלו לצופף שורות בתגובה לתוקפנות הסינית הגוברת, מזה עשור, לאחר שהרחיבה את הטריטוריה הימית שלה בים סין הדרומי והפכה אותו למגרש המשחקים שלה.

האוסטרלים - שהיו מעורבים רק בשוליים במלחמת העולם השנייה - מרגישים עתה שהאדמה מתלהטת תחת רגליהם. על כן, פנו בתחילה לצרפת וביקשו לרכוש ממנה 12 צוללות דיזל משוכללות - בעלות של 65 מליארד דולר - שישדרג אותם לקראת המאבק (עסקת חלומות עבור צרפת...).

[לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

כתבת ynet: בצל המתיחות עם סין: ארה"ב תעזור לאוסטרליה לפתח 8 צוללות גרעיניות במסגרת ברית ביטחונית חדשה, שלה שותפה גם בריטניה, תוענק לקנברה באופן חריג מאוד גישה לטכנולוגיה אמריקנית לבניית הצוללות. הרקע הוא ההתעצמות הצבאית של סין, שהגיבה בכעס: "מנטליות של המלחמה הקרה". גם צרפת זועמת לאחר שאוסטרליה ביטלה איתה עסקת צוללות ענקית: "סכין בגב"

[לכתבה המלאה ב- ynet, לחצו כאן]

הנשיא ביידן ידע לזהות את הרגע, ומשך את השטיח מתחת לרגלי הצרפתים הזועמים, שטענו כי נדקרו בגבם (ואכן, הפסידו כסף רב...). קנברה ביטלה את העיסקה הצרפתית ופנתה לאמריקה. אוסטרליה תרכוש 8 צוללות גרעיניות נושאות טילים בליסטיים להערכתי טילים אטומיים. הביצוע מהיר מאוד: בתוך 18 חודש יתחיל הייצור. במסגרת הברית הזו, תוענק לה באופן חריג מאוד גישה לטכנולוגיה אמריקנית לבניית הצוללות.

המשמעויות ברורות!

האיום הסיני המתעצם על בנות בריתה של ארה"ב הקרובות לסין - כאוסטרליה, יפן, דרום קוריאה, הפיליפינים, ויטנאם, טיואן, אינדונסיה, תאילנד ועוד - הפך בלתי נסבל. האיום מתחיל להיות מורגש גם בארצות הברית גופא, ששוכנת גם היא לחוף האוקינוס השקט (קליפורניה); ומשם הותקפו גבולותיה (פרל הארבור...) במלחמת העולם השנייה. לכן, אזור האוקינוס השקט הוא האזור החשוב ביותר לבטחונה של ארה"ב.

לכן, ארה"ב ובריטניה - שלה אינטרסים עוד מהתקופה האימפריאלית בדרום מזרח אסיה - מחמשות בעוצמה גרעינית את אוסטרליה, מדינה קטנה מבחינת גודל האוכלוסיה במונחים בינלאומיים ועדיין מדינת יבשת השולטת בשטח גיאוגרפי אדיר. בכך תהיה אוסטרליה תהיה המדינה הקטנה הראשונה בעולם, שתחומש ע"י ארה"ב ביכולת מכה שנייה אדירה כזו.

סין - שהבינה ש'החופש הגדול' - תקופת ההתפשטות ללא הפרעה - הסתיים מבחינתה, הגיבה, כצפוי בכעס, בדברה, בצדק, על "מנטליות של המלחמה הקרה" (צודקת, רק שאת 'המלחמה הקרה' הזו היא התחילה...).

[להרחבת המושג: 'מכה שנייה', לחצו כאן]

[בתמונה: הצבא הסיני. 'החופש הגדול' - תקופת ההתפשטות ללא הפרעה הסתיימה עבור סין... התמונה: התקשורת הסינית]

אבל מה כל זה קשור אלינו?

המתח המתעצם בגזרת האוקיאנוס השקט מסמן את מרכז המאבק הבין גושי הבא; וארה"ב מרכזת את כל עוצמתה הצבאית בזירת המזרח הרחוק. המזרח התיכון מבחינת אמריקה, נותר בשולים. היא לא יכולה - וגם לא רוצה - להיות פה. 

בדומה לשתי מלחמות העולם, בנוסף לזירת העימות המרכזית, תהיינה ב'מלחמה הקרה' הזו זירות עימות צדדיות, שתנוהלנה ככל הניתן על ידי מעצמות אזוריות שתצטרפנה לגוש זה או אחר.

איראן היא המעצמה האזורית המובילה באזור. קשריה עם סין ארוכים וטובים; והיא חותרת להגמוניה בין גבולותיה לים (כשאנחנו תקועים לה עכצם בגרון...). מולה בלית ברירה, התגבש הגוש הפרו מערבי - הסוני והישראלי - במסגרת הסכמי אברהם.

דבר אחד בטוח: שקט לא יהיה פה!

2 thoughts on “אלי בר און: שוב 'מלחמה קרה' בין מזרח למערב

  1. כמה אלרמיזם, כמה חד משמעיות ברורה וכמה פאתוס יש בכתבה הזו…מציע קצת צניעות וקצת הבנה כי אין דטרמיניסטיות ברורה מאליו במערכת כה מורכבת… בקיצור, נראה כמו כתבת ״קינג קונג״ קלאסית – בסוף באה גורילה והורסת את העיר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *