פנחס יחזקאלי: ההזדקרות המלכותית של הנסיכה מאי

[בתמונה: הנסיכה מאי על בשרטון באי סנטינל, 1910. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: הנסיכה מאי על בשרטון באי סנטינל, 5 באוגוסט 1910. התמונה היא נחלת הכלל]

ספינות חופים - כאלו ששטות בצמוד לחופים, ומעבירות נוסעים וסחורות ממקום אחד למשנהו - אינן נכנסות, בדרך כלל להיסטוריה; אבל 'הנסיכה מרי', בגיל של יותר ממאה שנים, עשתה זאת בגדול, בליל סערה אחד, בשנת 1910. ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר ייצור ידע.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ספינות חופים - כאלו ששטו בצמוד לחופים, והעבירו נוסעים וסחורות ממקום אחד למשנהו - אינן נכנסות, בדרך כלל להיסטוריה; אבל 'הנסיכה מרי', בגיל של יותר ממאה שנים, עשתה זאת בגדול, בליל סערה אחד, בשנת 1910.

הספינה 'הנסיכה מרי' הייתה היא הייתה אחת מצי של ספינות חופים - המונעות בקיטור - ששטו בין יישובי הכרייה הקטנים, הדייג והעץ, לאורך החוף הקנדי באוקיינוס ​​השקט.

היא נבנתה והושקה בשנת 1888, תחת השם Cass in Hebburn, על הגדה הדרומית של נהר טיין בצפון מזרח אנגליה. מאז, עברה גלגולים שונים, בשמות שונים, תחת בעלים שונים. 

כשתוכנן צי ספינות החופים, ב- 1901 - על ידי שירות החופים הקנדי באוקיינוס ​​השקט - הוחלט שכל אחת מהספינות - שנרכשו לצורך זה - תיקרא נסיכה ולכל אחת יוצמד שם אחר. 'הנסיכה מרי' נשאה את שמה של מרי מ- טק (Mary of Teck) מלכת בריטניה וקיסרית הודו, אשתו של המלך הבריטי ג'ורג' החמישי.

[בתמונה: הנסיכה מאי על בשרטון באי סנטינל, 5 באוגוסט 1910. התמונה היא נחלת הכלל, מתוך האוסף של John Nathan Cobb]

ב- 5 באוגוסט 1910, יצאה הנסיכה מאי, שיצאה מסקגוויי בפיקודו של קפטן מקלאוד עם 80 נוסעים, 68 צוות ומשלוח זהב, דרומה בערוץ תעלת לין בערפל כבד. הקברניט מקלאוד היה בטוח שהוא מנווט היטב בערפל, אבל הצליח להשיט את ספינתו במהירות של כעשרה קשרים (19 קמ"ש), היישר על השרטון, בקצהו הצפוני של האי סנטינל, אי סלעי מול חופי אלסקה, ממש ליד תחנת מגדלור של ארצות הברית, שפעל במקום. הגאות אז הייתה גבוהה (טווח הגאות והשפל הוא בערך 16 רגל בנקודה זו) ותנופת הספינה אילצה אותה לעלות על הסלעים, כשהחרטום בולט כלפי מעלה בזווית של 23 מעלות

כתוצאה מהמפגש עם השרטון נפערו בספינה חורים רבים והיא הוצפה מים. חדרי המנוע הוצפו, והאונייה הושבתה. החור הגדול ביותר היה באורך של כ-15 מטר! למרות שהספינה הוצפה מים, היא הצליחה לשדר אות מצוקה ולהזעיק את משמר החופים. האלחוט הושבת בתחילה בגלל המים העולים בחדר המכונות. אך מפעיל האלחוט, בשם קלר, גילה יוזמה. הוא רץ לחדר המכונות, שם המים הגיעו כבר לגובה המותניים. הוא חיבר חיבור חשמלי מאולתר לסוללת הטלגרף בחדר המכונות, ווכך הצליח לשלוח שיחת מצוקה אלחוטית לפני שהחדר המנוע הוצף לחלוטין. 

למרות הזדקרות הספינה, לא נרשמו נפגעים בנפש. קרבת האי סנטינל איפשרה לפנות בביטחה את הנוסעים והצוות - כמו גם את משלוחי הזהב והדואר. מאוחר יותר חולצו הנוסעים והצוות על ידי ספינות חופים אחרות.

[בתמונה: הנסיכה מאי על בשרטון באי סנטינל, 5 באוגוסט 1910. מקור התמונה:  Alaska Digital Archives ASL-MS10-6-21-40]

[בתמונה: הנסיכה מאי על בשרטון באי סנטינל, 5 באוגוסט 1910. מקור התמונה:  Alaska Digital Archives ASL-MS10-6-21-40]

עד מהרה, הפכה הספינה אטרקציה לסקרנים. בעולם התקשורת, המתפתח במהירות, של עיתונים, הפכו צילומי הספינה ללהיט ויראלי בעולם המערבי. האירוע הזה הניב מספר תצלומים של הספינה שנמכרו היטב, בכל רחבי החוף המערבי.

כדי להסיר הנסיכה במאי מן הסלעים, שכר משמר החופים צוות מיומן בראשות מחלץ מפורסם בשם, קפטן לוגן, שלאחר מספר נסיונות כושלים, הצליח ב- 3 בספטמבר 1910, להציף את הספינה ולגרור אותה לנמל. זו הייתה הפעם ה -32 בה הצלח קפטן לוגן להציל ספינה בהצלחה. עלות ההצלה והתיקון שלאחר מכן היו 115 אלף דולרים במחירים של אז.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *