אלי בר און: ארה"ב נרדמה בשמירה והעולם החופשי משלם את המחיר

[בתמונה: בתמונה מערכת הסמרש הרוסית לשיגור מטחי טילים מדויקים כבדים לטווח של עד 120 ק"מ. המערכת הזו נחשבת למערכת הלחימה היבשתית העצמתית בעולם. התמונה: היצרן]

[בתמונה: בתמונה מערכת הסמרש הרוסית לשיגור מטחי טילים מדויקים כבדים לטווח של עד 120 ק"מ. המערכת הזו נחשבת למערכת הלחימה היבשתית העצמתית בעולם. התמונה: היצרן]

חלק מהבעיות הבינלאומיות הקשות של ארה"ב - וכתוצאה מכך, גם של בנות בריתה הדמוקרטיות - הוא תוצאה של הזנחת המחקר והפיתוח (מו"פ) הביטחוני בנושאים חשובים. הזנחה שהחלה בסוף המאה הקודמת לאחר נפילת ברית המועצות...
[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

חלק מהבעיות הבינלאומיות הקשות של ארה"ב - וכתוצאה מכך, גם של בנות בריתה הדמוקרטיות - הוא תוצאה של הזנחת המחקר והפיתוח (מו"פ) הביטחוני בנושאים חשובים. הזנחה שהחלה בסוף המאה הקודמת לאחר נפילת ברית המועצות.

הזנחה זו הייתה במרבית התחומים של המו"פ הביטחוני, להוציא, מטוסים, לוויינים ספינות קרב וצוללות גרעיניות. היו מס' גורמים להחלטה הזו:

1. האמריקאים לא העריכו שרוסיה לאחר התפרקות ברה"מ תצליח להשיב במהירות כזו את הפיגור שצברה (20 שנים); ובכלל, העריכו הערכת חסר את עצמתה הטכנולוגית-ביטחונית. רוסיה כזכור, גם מממשת את העוצמה הזו בשנים האחרונות, בכיבוש חלקים מגאורגיה ומאוקראינה - כולל חצי האי קרים - כשאין למערב יכולת - ורצון - להתמודד באמת איתם.

[בתמונה: רוסיה 'נוגסת' באוקראינה... המקור: הממשל האוקראיני]

[בתמונה: רוסיה 'נוגסת' באוקראינה... המקור: הממשל האוקראיני]

2. הם לא העריכו את היכולת הפנטסטית של סין להתעצם במהירות כלכלית, טכנולוגית וצבאית, עד כדי איתגור ארה"ב ובנות בריתה במזרח הרחוק וכיבוש בפועל של ים סין הדרומי. היום מגבירים הסינים את הלחץ על טייוואן, בת חסותה של ארה"ב, ואם יחליטו להסלים, לא יהיה מי שיכול להתמודד עם התוקפנות והעצמה הסינית באזור הזה.

3. הם (לצערי כמונו) העריכו, כי חיל אוויר גדול וחזק - שחלקו מופעל מנושאות מטוסים - יספיק להם כדי לשלוט צבאית בעולם; ולהרתיע את כל מי שפועל נגד האינטרסים האמריקאים.

בכל אלה טעו האמריקאים, ובגדול. רוסיה, סין - וגם מדינות חלשות יותר כצפון קוריאה ואיראן - התעצמו בתחומים של אמצעי לחימה (אמל"ח), שאותם האמריקאים הזניחו. כעת, הן מאתגרות את ארה"ב ויכולת מענה אפקטיבית אין.

רוסיה, סין - וגם מדינות חלשות יותר כצפון קוריאה ואיראן - התעצמו בתחומים של אמצעי לחימה (אמל"ח), שאותם האמריקאים הזניחו.   כעת, הן מאתגרות את ארה"ב ויכולת מענה אפקטיבית אין. הכרזה: ייצור ידע

[הכרזה: ייצור ידע]

מהם האמצעים העיקריים שאמריקאים הזניחו?

1. טילים מדויקים

הם מפגרים בכ- 20 שנים - בהשוואה למעצמות היריבות, וגם בהשוואה לכמה מדינות אחרות - בכל סוגי הטילים שאינם נושאים ראשי קרב גרעיניים:

  • טילי הקרקע אוויר שלהם - לרבות הפטריוט - מיושנים, קצרי טווח ונחותים משמעותית ביכולותיהם, ביחס לטילים המקבילים של רוסיה ולהעתקים הסיניים.
  • טילי קרקע קרקע מדויקים: כאן לרוסיה, סין וגם לאיראן יתרון גדול מאוד (ראו התמונה בראש המאמר); והם מאיימים על הכוחות האמריקאים בכל זירה, כאשר לכוחות האמריקאים (שלא פיתחו הגנת לייזר, למרות שהיו יכולים...) אין כל הגנה נגד האמצעי הקטלני הזה.
  • מלט"ים משוטטים / מתאבדים: גם כאן, הזנחה האמריקאית גדולה. נראה כי בהשפעת התעשייה הבטחונית הגדולה שלהם - ומסיבות של פוליטיקת פנים - הם מעדיפים לרכוש מטוסים יקרים, מטוסים שאינם מסוגלים להתמודד עם מאות ואלפי המל"טים הזולים המתאבדים. רוסיה, סין, איראן, טורקיה וגם ישראל (כיצואנית. צה"ל לא רוכש אותם!) מקדימות את ארה"ב ובגדול בתחום החשוב הזה.
  • טילי נ"ט: גם כאן, טיל הקורנט הרוסי ארוך הטווח; והספייק שלנו, עדיפים ובגדול על האמל"ח האמריקאי המיושן.
  • טילי שיוט פרסוניים, שלא ניתן ליירטם: תחום זה הוזנח לחלוטין. לרוסיה ולסין יתרון גדול בו; והם - בוורסיה הלא גרעינית שלהם - מסכנים את נושאות המטוסים וכוחות הצי של ארה"ב.

2. שריון וארטילריה

הנושא הזה הוזנח עשרות שנים:

  • טנקי המערכה העיקריים והנגמ"שים של ארה"ב נחותים בהשוואה לטנקים הרוסיים, הגרמנים; וגם ביחס לשריון החדיש שלנו.
  • הארטילריה האמריקאית מיושנת וקצרת טווח, ביחס לארטילריה החדישה של רוסיה, סין, גרמניה ודרום קוריאה; וגם ביחס למה שאנחנו מייצרים כאן ומייצאים למדינות אחרות.
[בתמונה: מרכבה סימן 4. התמונה באדיבות אתר צה"ל]

[בתמונה: מרכבה סימן 4. התמונה באדיבות אתר צה"ל]

האם מדיניות ההזנחה במו"פ של האמצעים הנדרשים נמשכת גם היום?

לא, בתוקף הנסיבות המצב בהדרגה משתפר. האמריקאים מתעשתים, וחזרו להשקיע בחלק מהתחומים אותם הזניחו. הם משקיעים שוב בפיתוח הגנת לייזר, בטילים מדויקים, בארטילריה ארוכת טווח; ובהגנה אקטיבית לשריון וטילי שיוט היפרסוניים.

אבל, קשה להדביק בשנים ספורות את הפיגור הגדול שנוצר במהלך 20 השנים האבודות. להערכתי, יתכן שלמרות ההשקעות האדירות, המצב יתייצב רק בעשור הבא.עד אז, היריבים שהתעצמו ינצלו את היתרון הצבאי האיכותי שלהם; ויתקפו בגזרות החשובות להם; אבל ללא הסיכון לדרדר את העולם למלחמה גרעינית. 

הם, רוסיה, סין וגם איראן וטורקיה וצפון קוריאה מוכנות טוב יותר מארה"ב ובנות בריתה למלחמות המאה ה 21!

רוסיה, סין וגם איראן וטורקיה וצפון קוריאה מוכנות טוב יותר מארה"ב ובנות בריתה למלחמות המאה ה 21! הכרזה: ייצור ידע
 

[הכרזה: ייצור ידע]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *