אלעד ארד: כשזמן ההסתגלות לשירות צבאי מתארך, ומשך השירות מתקצר…

בתמונה: איך אני יכול לקבוע תור לקב"ן? התמונה באדיבות אתר צה"ל

[התמונה באדיבות אתר צה"ל]

[לאוסף המאמרים אודות הפנים השונות של ההסתגלות, לחצו כאן]

אלעד ארד

אלעד ארד (ראו בתמונה משמאל) הוא צייר ומוסיקאי חובב, דוקטורנט בכימיה באוניברסיטת בן גוריון.

*  *  *

בין כל הדיונים העקרים לגבי שכר חיילי החובה והקבע, הידיעה הזו כמעט חמקה משיח ציבורי:

זינוק בפניות הטירונים לקב"ן: נתונים מצביעים על הקושי הנפשי הכרוך בשירות בצה"ל. עלייה נרשמה במספר הפניות הכללי של משרתי החובה לקב"ן; אך הזינוק החד ביותר לקבלת סיוע נרשם בקרב הטירונים - פי שלושה לעומת 2013. עם זאת, במספר המשתחררים על רקע נפשי נרשמה ירידה (ראו הכתבה למטה).

יש להניח שמדובר בשתי מגמות:

  • הקושי הסובייקטיבי לשרת עולה;
  • והפתיחות לפנות לטיפול עולה גם היא.

הנכונות לפנות לתמיכה נפשית - הלגיטימיות שלה והצורך בה - הולכים וצוברים פופולריות גם בציבור הרחב, צה"ל - מבחינה זו - איננו אלא ראי של האוכלוסייה.

מעניין יותר לתהות לגבי הקושי הסובייקטיבי של החייל - הוא יכול להעיד גם על חוסנו (מה שבטירונות בעילגות קוראים לו "איתנות"); אך יתרה מכך, על ערך השירות והנכונות של דור ה-Z לקבל את צו השירות בצבא. נראה אפוא שמרבית העליה בפניות היא בטירונות; כלומר, אין מדובר בחוסר יכולת (הן במשך השירות, מספר הפניות לא עלה באותו אופן) אלא בפער גדול יותר ב"תאום הציפיות" בין המלש"ב לצבא.

תופעה זו צריכה להבחן במקביל לקיצור השירות: נשאלת השאלה, אם הקושי להסתגל למערכת הצבאית מאריך את הכשרת החייל ומקטין את סך התפוקה ממנו, ככל שזה ניתן לכימות. על פניו, אם זמן ההכשרה/הסתגלות מתארך; ומשך השירות מתקצר, יש לצבא אפקטיבית פחות חיילים כשירים.

כמובן, תמיד נשאלת גם השאלה, מה הקושי העיקרי להסתגלות; והאם נהלי הצבא - כפי שהתרגלנו אליהם (משמעת וכו') - רלבנטיים היום כמו בעבר, והאם דין כל המשרתים אחיד; או צריך להיות כזה (ספוילר - ראו את מסלול הטאלנטים ל'בני אלים' כמו נעה קירל ומרגי והחליטו בעצמכם).

[בתמונה: ראו את מסלול הטאלנטים ל'בני אלים' כמו נעה קירל ומרגי והחליטו בעצמכם. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: ראו את מסלול הטאלנטים ל'בני אלים' כמו נעה קירל ומרגי והחליטו בעצמכם. התמונה היא צילום מסך]

כך או אחרת, לבטח אי שוויון איננו גורם מדרבן, הגם שאחידות איננה חזות הכל. בשורה התחתונה - זה אולי נראה במבט חטוף כמו שיח מתייפיף על פריבילגיות של נוער מפונק בזמן שהאיראנים על הגדרות; אך הלכה למעשה, זה סוגיה בוערת בתחום הביטחון הלאומי.

[לאוסף המאמרים אודות הפנים השונות של ההסתגלות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *