פיל בחנות חרסינה: שחמט באבו דאבי

[בתמונה: זה מה שקרה, כשהאווז ניסה למקסם את רצונותיו, נפנף בנוצותיו ודרש את דרישותיו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Nicman לאתר Pixabay]

מה יצא למדינת ישראל מההתעקשות הזאת על "היתרון הצבאי האיכותי"? זליגה של המון טכנולוגיה ישראלית לאיחוד האמירויות, מה שלא בדיוק עולה בקנה אחד עם האינטרס הישראלי; ואולי גם מטוס רוסי חדש בזירה...

במקום לחשוב - נעלבים!

[פיל בחנות חרסינה. תמונת הסופר של הכותב תחת שם זה]

בתחילת נובמבר 2020, אישרו האמריקאים מכירת מטוסי F35 לאיחוד האמירויות. היקף העסקה 23 מיליארד דולר.

במחנה שעת חרום בבניין משרד הביטחון, נורא נעלבו שהם לא היו חלק ממעגל היודעים, הקפידו להעביר ביקורת על העסקה מטעמים פוליטיים, ויצאו מייד לוושינגטון להבטיח שהיתרון הצבאי האיכותי (Qualitative Military Edge - QME) ישמר.

שיחה רדפה שיחה, האווז ניסה למקסם את רצונותיו, נפנף בנוצותיו ודרש את דרישותיו. ואז, ב 29 לינואר 2021, כתוצאה מהרצון של ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן ומהלחץ הישראלי סביב ה- QME, האמריקאים הודיעו שהם מקפיאים את העסקה ויבדקו אותה מחדש.

רק שהאמירתים לא פראיירים. מיד לאחר ההודעה האמריקאית; מתוך הבנה של התהליכים במזרח התיכון; וכמו כל מי שיש לו הרבה כסף, ואין לו מה לעשות איתו, חיפשו מוצא אחר (וספונסר אחר לענייני המזרח התיכון). הם התחילו לנהל שיחות עם דאסו הצרפתית על עסקת נשק. השיחות הבשילו לבסוף לעסקת נשק גדולה, שכוללת 80 מטוסי רפאל תוצרת חברת דאסו הצרפתית (ראו בתמונה למטה).

מי שותף של דאסו אתם שואלים? ריליינס דיפנס ההודית, שחתומה מצידה על לא מעט הסכמים עם חברות ישראליות, בין השאר, רפאל. משמעות הדבר הוא שאמירתים יקבלו / קיבלו, בסופו של דבר, גישה ללא מעט טכנולוגיה ישראלית שהפכה להיות חלק אינטגרלי מהרפאל הצרפתי.

[בתמונה: ה'רפאל' של חברת דאסו - האמירתים יקבלו / קיבלו, בסופו של דבר, גישה ללא מעט טכנולוגיה ישראלית שהפכה להיות חלק אינטגרלי מהרפאל הצרפתי. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Tim Felce (Airwolfhound). קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

רק שהאמירתים לא ממש הסתפקו בזה...

בתערוכה האחרונה, שהתנהלה בנובמבר באבו דאבי, הוצג השח-מט הרוסי ה- SU-75 מטוס חמקן דור חמישי. וכיוון שלאמירתים יש הרבה כסף, ואין להם מה לעשות איתו, הם מנהלים שיחות עם רוסטוק הרוסית על ייצור משותף של המטוס באיחוד, כולל הסבה שלו לכטב"מ.

האמריקנים מתעוררים, מאוחר מידי...

בחודש דצמבר האחרון, לאחר שהמידע על מזימות האמירתים הגיע לדודנים האמריקאים, הודיע מזכיר המדינה בלינקן לאמירתים שהאמריקאים, ירום הודם, מוכנים לזוז קדימה ולממש את עסקת ה- F35... רק שלאמירתים נמאס; וקצת אחרי ההודעה האמריקאית וחידוש השיחות על העסקה, האמירתים הודיעו לאמריקאים, ב 14 לדצמבר 2021, שהם משעים את השיחות. והאמריקאים כפי הנראה יפרדו וינשקו לשלום, עסקה של 23 מיליארד דולר!

הצעד האמירתי היה צפוי, כמו השמש שזורחת במזרח... בפעם הקודמת שהאמריקאים סירבו למכור לאמירתים ציוד (אז היה מדובר על כטב"מים), האמירתים פנו לקנות ציוד מהסינים; וגם אז, ניהלו שיחות עם הרוסים על קניית SU-35.

[בתמונה: הכלה הרוסית: SU-35. מטוס קרב מהדור החמישי של הפדרציה הרוסית, תוצרת חברת סוחוי. המטוס תוכנן להתחרות במטוסי הדור החמישי של ארצות הברית. המטוס החדש מפותח כחלק מפרויקט PAK-FA של רוסיה; מיועד להחליף את מטוסי המיג-29 ואת מטוסי הסוחוי-27, הנמצאים בשירות חיל האוויר הרוסי. מקור התמונה: היצרן]

מה יצא למדינת ישראל מההתעקשות הזאת על ה QME?

זליגה של המון טכנולוגיה ישראלית לאיחוד האמירויות מה שלא בדיוק עולה בקנה אחד עם האינטרס הישראלי ואולי גם מטוס רוסי חדש בזירה.

שח-מט.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PIRO4D לאתר Pixabay]

העשרה

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *