עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית מס' 15

[בתמונה: תקיפת תחנת הרכבת בעיר קְרָמָטוּרְסְק שבה נהרגו עשרות אזרחים ונפצעו עשרות רבות נוספים. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: תקיפת תחנת הרכבת בעיר קְרָמָטוּרְסְק שבה נהרגו עשרות אזרחים ונפצעו עשרות רבות נוספים. התמונה היא צילום מסך]

האירוע המרכזי בשבוע החולף היה השלמתה המוחלטת של נסיגת הכוחות הרוסיים מחזית קייב. כמה מהכוחות הללו נשארו ערוכים בגבול רוסיה-אוקראינה ובלרוס-אוקראינה מול כלל הגזרות של חזית קייב, לא ברור. בימים האחרונים מדווחים האוקראינים וחוקרים מערביים על תגבור ניכר של הכוחות הרוסיים התוקפים דרומה ממזרח לחרקוב לעבר לוגנסק.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

*  *  *

מקורות: כיון שלא ציינתי זאת כבר במספר עדכונים אני רוצה להזכיר שוב את איכותם ואמינותם הנמוכה של המקורות וגם את חד-צדדיותם המובהקת – רוב מוחלט של המידע שיש בידינו מקורו באוקראינה.

התקשורת 'המערבית' וגם מכוני-המחקר המקצועיים לכאורה ב-'מערב' מצטטים את הדיווחים הרשמיים של אוקראינה כמעט ללא שום בחינה או ביקורת (רבים מהם ללא שום ביקורת בכלל) וזו אינה אמינה. הדיווחים הרשמיים של רוסיה כמובן לא אמינים יותר וגם לעתים סותרים לחלוטין את הנאמר בדיווחים האוקראינים.

תמונת-המצב המסתמנת מכלל הדיווחים:

לא פרסמתי עדכונים במשך כשבוע וחצי כיון שקצב החידושים לא הצדיק זאת. האירוע המרכזי בשבוע החולף היה השלמתה המוחלטת של נסיגת הכוחות הרוסיים מחזית קייב. כמה מהכוחות הללו נשארו ערוכים בגבול רוסיה-אוקראינה ובלרוס-אוקראינה מול כלל הגזרות של חזית קייב, לא ברור. בימים האחרונים מדווחים האוקראינים וחוקרים מערביים על תגבור ניכר של הכוחות הרוסיים התוקפים דרומה ממזרח לחרקוב לעבר לוגנסק, בעיקר סביב העיר איזיום, אותה כבשו הרוסים רק בשבוע שעבר לאחר קרב שנמשך כשבוע ובו העיר וסביבתה עברו מיד ליד כמה פעמים.

תמונת מצב על גבי המפה:

[בתמונה: אוקראינה - תמונת מצב עדכנית ל- 11 באפריל 2022. המפה: עדו הכט]

[בתמונה: אוקראינה - תמונת מצב עדכנית ל- 11 באפריל 2022. המפה: עדו הכט]

חזית קייב

כבר לא קיימת. הרוסים השלימו נסיגתם מחזית זו באופן מוחלט וחלק מכוחותיהם נערכו בגבול בעוד חלק אחר נסע מזרחה. הנסיגה עברה ללא תקריות מיוחדות וכנראה גם בלי שצבא אוקראינה הצליח לרדוף ולפגוע בכוחות הנסוגים באופן מורגש. לאחר שהושלמה הנסיגה והכוחות האוקראינים תפסו מחדש את השטח שהכוחות הרוסיים פינו, דווח על תקרית ירי אחת שבה כוח אוקראיני ירה אל מעבר לגבול אל כוח רוסי.

חזית חרקוב

הרוסים ממשיכים להיערך להגנה בחלק המערבי של חזית זו ואילו בחלק המזרחי, המאמץ שעקף את חרקוב ממזרח והתקדם לעבר לוגנסק, הם ממשיכים לתקוף דרומה ומדווח על תגבור ניכר של הכוחות שם, אם כי הכוחות המתגברים טרם נראו או הורגשו בקו החזית.

חזית לוגנסק ודוניצק

בחזית זו נמשכת ההתקדמות ההדרגתית של הרוסים. הרוסים מדווחים מעת לעת על הצלחות קטנות – עוד מתחם מבוצר או עוד כפר שנכבש, עוד שכונה באחת הערים או העיירות המצויות במרחב, ואילו האוקראינים מדווחים מעת לעת על הדיפתם בהצלחה של התקפות רוסיות ועל התקפות-נגד שהטילו שלטענתם הצליחו לכבוש חזרה שטחים שהרוסים כבשו קודם.

[בתמונה: תקיפת תחנת הרכבת בעיר קְרָמָטוּרְסְק שבה נהרגו עשרות אזרחים ונפצעו עשרות רבות נוספים. התמונה היא צילום מסך]

חזית דרום-מזרח אוקראינה

עיקר הלחימה בחזית זו מתרחשת בעיר מריופול ונראה שבהדרגה הרוסים מצליחים לכבוש אותה. נראה שהרוסים הצליחו גם לפצל את הכוחות האוקראינים המגנים לשני 'איים' נפרדים.

בשאר החזית, הן ממזרח לדניפר והן ממערב לדניפר, נראה שהרוסים לא התקדמו וגם לא ניסו להתקדם, אלא לכל היותר לצורך 'שיפור עמדות'. גם האוקראינים אינם מדווחים על קרבות של ממש בחזית הזו למעט במריופול, כך שנראה שגם הם הפסיקו לנסות לתקוף-נגד אלא לכל היותר באופן נקודתי.

חזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

בחזית זו הרוסים ערוכים בהגנה מזה כשלושה שבועות. האוקראינים דיווחו שהם תוקפים-נגד והודפים את רוסים לאחור ומתקרבים לעיר חרסון – אולם, מזה כשבוע וחצי אין דיווחים אוקראינים על הצלחות ולכן נראה שהתקדמותם נעצרה.

הרוסים נערכים לביצוע משאל-עם במחוז חרסון שבו האוכלוסייה אמורה לבחור האם היא רוצה להישאר חלק מאוקראינה או להפוך למדינה עצמאית בחסות רוסיה – כמו דוניצק ולוגנסק.

הפצצת תשתיות

אחרי שהשלימו את החרבת כמעט כל תעשיית הנשק של אוקראינה, עברו הרוסים לתקיפת תעשיית הנפט והדלק וכן מצבורי דלק רבים וממשיכים בכך גם כעת.

בתקיפת תעשיית ומחסני הנפט והדלק יש שני הישגים:

  • צמצום המלאים להם זקוק צבא אוקראינה ללחימתו;
  • ופגיעה קשה בכלכלה האוקראינית, עקב צמצום הדלק שנדרש לתחנות חשמל, לתעשייה ולהובלת סחורות.

יש עדויות, לא חד-משמעיות, שהרוסים החלו לתקוף גם תשתיות תחבורה שבין מזרח-אוקראינה לבין מרכז אוקראינה – במסגרת זו כנראה הותקפה תחנת הרכבת בעיר קְרָמָטוּרְסְק שבה נהרגו עשרות אזרחים ונפצעו עשרות רבות נוספים. אם עדויות אלה נכונות, זה כנראה מתחבר לכוונה הרוסית להעצים את מתקפתם במזרח אוקראינה ובאותה עת להאט את העברת הכוחות האוקראינים שקודם נלחמו בחזית קייב למזרח.

[בתמונה: תקיפת תחנת הרכבת בעיר קְרָמָטוּרְסְק שבה נהרגו עשרות אזרחים ונפצעו עשרות רבות נוספים. התמונה היא צילום מסך]

מגמות

לאחר שהשלימו את נסיגתם מחזית קייב, החלו לתגבר את כוחותיהם במזרח אוקראינה והגדירו מפקד עליון אחד משותף לכל הכוחות הרוסיים הנלחמים כרגע באוקראינה – שהיה קודם מפקד הכוחות שתקפו מחצי-האי קרים ואשר קצרו את ההצלחות הרבות ביותר בכל המלחמה, נראה שאנו עומדים בפני העצמת המתקפה הרוסית במזרח-אוקראינה בכלל. יש לשער שמטרת המתקפה היא להשלים את כיבוש מרחב צפון הדונבס – המרחב שבין לוגנסק ודוניצק לבין נהר הדניפר ומדרום לחרקוב.

יש להניח שאחרי שיוודאו שאכן לא נותר איום על קייב, גם האוקראינים יתחילו להעביר כוחות מחזית קייב למזרח אוקראינה.

בשבוע האחרון מתקיימת תחרות שיקום והתעצמות בין היריבים:

  • מרוסיה דווח על כוונה לגייס עד כדי 60,000 אנשי מילואים שהשתחררו בשנים האחרונות והמשך גיוס לוחמים זרים מסוריה. בימים אלה מתנהל גיוס מחזור חדש לשירות חובה, אבל היתרון בגיוס אנשי-מילואים, ובמיוחד כאלה שהשתחררו לא מזמן, הוא שאלה אנשים שכבר עברו את ההכשרה הצבאית ולכל היותר צריכים רענון כך שיהיו מוכנים להצטרף לכוחות הלוחמים בהקדם. לא ברור אם גיוס המילואים יתבצע במתכונת של הקמת יחידות מילואים ייעודיות, או השלמת כוח-אדם ביחידות הסדירות שספגו אבדות או שילוב כלשהו ביניהם.
  • אוקראינה הגבירה את בקשותיה לאמצעי-לחימה ממדינות 'המערב' ודווח שבנוסף לטילים נגד-טנקים ונגד-מטוסים, שיחסית קל להכשיר אנשים להשתמש בהם ואינם זקוקים לתשתית תחזוקה ואחזקה רבה, קיבלה ואמורה לקבל כלי-רק"ם וקני ארטילריה, חלקם מדגמים סובייטיים שנותרו בידי מדינות במזרח-אירופה, וחלקם מתוצרת בריטניה (דגמים פשוטים יחסית וגם מיושנים יחסית). האחרונים ידרשו גם העברת תשתית תחזוקה ואחזקה ולכן כנראה נבחרו דגמים שיהיה קל יחסית להעביר את התשתית הזו איתם.
[בתמונה: הרס במלחמה באוקראינה. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: הרס במלחמה באוקראינה. התמונה היא צילום מסך]

לפיכך, אני מעריך שחלוקת המאמצים הצבאיים הרוסיים בימים הקרובים תתנהל לפי סדר החשיבות שלהלן – כשבתוך כל מאמץ יש כמה שינויים פנימיים:

המאמץ העיקרי:

    • כיבוש מריופול בהתקפה קרקעית רבתי ולא רק הכנעתה באש כפי שכתבתי בעבר. להערכתי במסגרת המאמץ העיקרי הפך הקרב על מריופול למאמץ החשוב ביותר. להערכת גורמי מודיעין מערביים הקרב לקראת סיום "בתוך ימים ספורים".
    • נראה שויתרו על האפשרות לכתר את הכוחות האוקראינים הערוכים מול לוגנסק ודוניצק ותחת זאת מסתפקים בדחיקתם ההדרגתית מערבה. בימים האחרונים המקורות הרוסיים מדגישים את הישגיהם בגזרות הללו. נראה אם כן, שחזית זו הופכת לחזית מרכזית מבחינת הרוסים.
    • המשך ההתארגנות-מחדש וההערכות-מחדש של הצבא הרוסי כדי לתגבר את כוחותיו במזרח-אוקראינה. במידע הקיים לא ניתן לדעת האם הרוסים מתכננים לעת עתה רק לשמר מתח התקפי במתכונת שתקפו עד עכשיו ולצבור כוחות במשך כמה ימים ואז לצאת למתקפה-רבתי מתואמת בכמה גזרות בבת-אחת, או שרק יתגברו בהדרגה את ההתקפות שהנחיתו עד עכשיו וימשיכו באותה מתכונת של 'כרסום' הדרגתי בשטח האוקראיני. אם יבחרו להמתין לצבירת הכוחות ורק אז להנחית מתקפה כוללת, איני יודע כמה זמן יידרש לצבא רוסיה להשלים את צבירת הכוחות ואת נוהל-הקרב למתקפה הזו ולכן אני לא יכול להעריך מתי תחל המתקפה.

מאמצים משניים:

    • תמשך ההפגזה חרקוב כדי לשמר את הלחץ עליה.
    • הגנה ממערב לעיר חרסון מול התקפות-נגד אוקראיניות שיוצאות מכיוון ניקולאיב.
    • השלמת ההשמדה של אתרי הדלק וזיקוק הנפט של אוקראינה באמצעות טילים קרקע-קרקע ומטוסים. יש להניח שאחר-כך יבחר הצבא הרוסי תשתית חשובה אחרת כדי למקד בה את התקפותיו.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

One thought on “עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית מס' 15

  1. עידו היקר.
    קורא וקורא כל סקירה שלך.
    פשוט מופת לסקירה מקצועית שעושה שכל מחד, ולזהירות הנדרשת מאידך.
    תודה על זה.
    תלמידך בעבר, לפעמים קולגה בהוה, וקורא שרוף כנראה גם בעתיד.
    אוהד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *