פנחס יחזקאלי: מה צריכות להיות הוראות הפתיחה באש?

[בתמונה: מה צריכות להיות הוראות הפתיחה באש? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DariuszSankowski לאתר Pixabay]

[בתמונה: מה צריכות להיות הוראות הפתיחה באש? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DariuszSankowski לאתר Pixabay]

כלל בסיסי בקבלת החלטות, - בוודאי בתנאי לחץ - הוא, שמה שלא פשוט לא עובד, הגענו למצב האבסורדי הנוכחי, שבו הופכים אויבים ועבריינים כאחד - בגיבוי המשפטנים - את ההנחיות הללו לכלי, במלחמה נגדנו.

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 17 ביולי 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר שני מתוך שניים על הבעייתיות שבהנחיות הפתיחה באש כיום. למאמר האחר לחצו כאן:

*  *  *

האירוע התורן התרחש בליל ה- 17-16 ביולי 2022: פלסטיני תושב רמאללה גנב רכב מאזור חולון. כוחות משטרה פתחו במרדף אחריו, ובמחסום בצומת רעננה הוא דרס למוות שוטר מכפר סבא, בן 29...

שוטרים מתחנת כפר סבא צוטטו: "עד שלא יהיה לנו אישור לירות במקרים כאלה, שוטרים ימשיכו להיפגע ולהירצח". הם צודקים. מה עוד צריך לקרות כדי שהוראות הפתיחה באש תשוננה? (ואגב, אם היה ועד לשוטרים, האם יש לכם ספק שהיו משתנות כבר מזמן??).

רענן בן צור ב- YNET: פלסטיני בן 17 דרס למוות שוטר במחסום ברעננה במהלך מרדף הנער מרמאללה גנב על פי החשד רכב מאזור חולון. כוחות משטרה פתחו במרדף אחריו, ובמחסום בצומת רעננה הוא דרס למוות שוטר מכפר סבא, בן 29. הנער נמלט ברגל, ונעצר בתום מצוד קצר בחשד לרצח. שוטרים מתחנת כפר סבא אמרו: "עד שלא יהיה לנו אישור לירות במקרים כאלה, שוטרים ימשיכו להיפגע ולהירצח"

[לכתבה המלאה של בועז בן צור ב- YNET, לחצו כאן]

מה שלא פשוט, פשוט לא עובד!

הזמנים משתנים ובלחצם של גורמים אינטרסנטים, כל מה, שהיה פעם בסיסי ופשוט; הופך להיות מורכב, משתנה ונתון לפרשות. כך קרה להוראות הפתיחה באש.

כלל בסיסי בקבלת החלטות, - בוודאי בתנאי לחץ - הוא, שמה שלא פשוט לא עובד, הגענו למצב האבסורדי הנוכחי, שבו הופכים אויבים ועבריינים כאחד - בגיבוי המשפטנים - את ההנחיות הללו לכלי, במלחמה נגדנו.

הנחיות אפקטיביות של פתיחה באש אינן הנחיות מכוונות לצד היורה דווקא; אלא לכלל האוכלוסייה. ידע כל אדם את ההנחיות וישנן אותן לעצמו; יבין כי הוא בן מוות אם יפר אותן; ויתנהג בהתאם!".

[להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

בכרזה: ד"ר פנחס יחזקאלי: הנחיות אפקטיביות של פתיחה באש אינן הנחיות מכוונות לצד היורה דווקא; אלא לכלל האוכלוסייה. ידע כל אדם את ההנחיות וישנן אותן לעצמו; יבין כי הוא בן מוות אם יפר אותן; ויתנהג בהתאם!" [התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

הוראות הפתיחה באש אינן צריכות להיות יותר משלושה משפטים, לכל גורמי הביטחון (מה שלא פשוט, פשוט לא עובד, זוכרים?):

  • נתקל איש ביטחון בגורם המסכן את חייו באופן מידי - הוא רשאי לירות על מנת להרוג; והוא רשאי לוודא ביצוע.
  • נתקל איש ביטחון בפולש למתחם ביטחוני או במנסה לגנוב רכוש ביטחוני, יקרא לו לעצור; ואם לא עצר, הוא רשאי לירות על מנת להרוג; והוא רשאי לוודא ביצוע.
  • תחושת הסכנה הינה סובייקטיבית; והיורה יזכה להגנה אוטומטית אחרי הירי.

זהו. ועתה הצד השני של המטבע - המחויבות הציבורית של כל אדם לביטחונו: אסור לאדם בשום דרך להתנהג ליד איש ביטחון כאילו הוא מסכן אותו; ועליו להישמע להוראותיו באופן מידי. אחרת הוא מסכן את חייו, והאחריות כולה עליו.

הוראות הפתיחה באש אינן צריכות להיות יותר משלושה משפטים (מה שלא פשוט, פשוט לא עובד, זוכרים?): נתקל איש ביטחון בגורם המסכן את חייו באופן מידי - הוא רשאי לירות על מנת להרוג; והוא רשאי לוודא ביצוע. נתקל איש ביטחון בפולש למתחם ביטחוני או במנסה לגנוב רכוש ביטחוני, יקרא לו לעצור; ואם לא עצר, הוא רשאי לירות על מנת להרוג; והוא רשאי לוודא ביצוע. תחושת הסכנה הינה סובייקטיבית; והיורה יזכה להגנה אוטומטית אחרי הירי. זהו. ועתה הצד השני של המטבע - המחויבות הציבורית של כל אדם לביטחונו: אסור לאדם בשום דרך להתנהג ליד איש ביטחון כאילו הוא מסכן אותו; ועליו להישמע להוראותיו באופן מידי. אחרת הוא מסכן את חייו, והאחריות כולה עליו [הכרזה: ייצור ידע]

[הכרזה: ייצור ידע]

פשוט; ובגלל זה גם אפקטיבי. האם תהיינה טעויות? בוודאי. אין ארוחות חינם. אבל ללא הגנה מטעות, יסרבו אנשי הביטחון לירות; ואנחנו כבר בעיצומה של מלחמת הישרדות. חבל על כל רגע!

[בתמונה: אין ארוחות חינם! בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com][בתמונה: אין ארוחות חינם! בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *