פנחס יחזקאלי: מגיעה לנו פוליטיקה אחרת ופוליטיקאים אחרים

תקציר: "הפוך גוטה, הפוך"... תמיד לפני בחירות אני נוהג להציע לתלמידי לנהוג אחרת: להצביע הפוך! אם אתה ימני תצביע לשמאל ולהיפך. מדוע? כי בעולם פוליטי רדוד ופופוליסטי, מפלגות משיגות את ההפך ממה שהן מבטיחות לבוחר… ראו למשל מה קורה ל'קואליציית השינוי הימנית' שהחליפה את קואליציית השינוי משמאל: עוד בטרם הוקמה הממשלה, חבריה מקיימים בדבקות את הכלל, שניצחונות פוליטיים מדיפים, בדרך כלל, צחנה...

[בתמונה: מספיק, נמאס... מגיעה לנו פוליטיקה אחרת! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]
[בתמונה: מספיק, נמאס... מגיעה לנו פוליטיקה אחרת! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על גועל הנפש של הפוליטיקה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

"הפוך גוטה, הפוך"... תמיד לפני בחירות אני נוהג להציע לתלמידי לנהוג הפעם אחרת: להצביע הפוך! אם אתה ימני תצביע לשמאל ולהיפך.

מדוע? כי בעולם פוליטי רדוד ופופוליסטי, מפלגות משיגות ההפך ממה שהן מבטיחות לבוחר… [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'תצביעו הפוך, זה יכול להצליח לכם!', לחצו כאן]

ראו למשל מה קורה ל'קואליציית השינוי הימנית' שהחליפה את קואליציית השינוי משמאל:

חבריה, המשועממים והמלהגים בתקשורת, שוברים שיאים, שאפילו קודמיהם לא שברו. הם מצליחים להמאיס את עצמם על בוחריהם, עוד בטרם הוקמה הממשלה; ומקיימים בדבקות את הכלל, שניצחונות פוליטיים מדיפים, בדרך כלל צחנה (ראו כרזה למטה)... ככל שהמשא ומתן הקואליציוני מתארך, השתן עולה לראשים, ושוטף דרך הפה החוצה. והתוצאה: גועל נפש מרוכז, שאין הרבה מחשבה בצידו.

[בכרזה: ניצחונות פןליטיים מדיפים, בדרך כלל, צחנה... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: ניצחונות פןליטיים מדיפים, בדרך כלל, צחנה... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

"אם אתה חפץ לירות, תירה. אל תדבר!"

כל יועץ אסטרטגי מתחיל יודע, שאם מתכוונים באמת לעשות שינוי - לא רק 'לעשות קולות של שינוי' - כדאי לשמור על פרופיל נמוך. לנהוג בצניעות [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן].

[בתמונה: אלי ולך בסצנת האמבטיה המפורסמת מ'הטוב, הרע והמכוער'. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

למה? כדי לא לאפשר לצד השני לחשוב ולהתארגן, בטרם מעשה. שהרי, כל דיבור מיותר, מתדלק את ההתנגדות לשינוי ומאפשר זמן יקר לצד השני להתארגון ולהשיב מלחמה [לאוסף המאמרים אודות שינוי ארגוני והשלכותיו, לחצו כאן].

את כלל הברזל הזה המחיש לנו שחקן הקולנוע, אלי וולך (ראו תמונה משמאל), בסצינה האייקונית מתוך הסרט "הטוב, הרע והמכוער":

"אם אתה חפץ לירות, תירה. אל תדבר!" ("If you want to shoot, shoot; don't talk").

[בתמונה משמאל: אלי ולך בסצנת האמבטיה המפורסמת מ'הטוב, הרע והמכוער'. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אבל אצלנו רק מדברים, בלי לחשוב. דיבורים זה בזול, וזכרון הציבור קצר.

שהרי, מעט מאוד מהלהג של לפני הקמת הממשלה יתבצע. אבל בינתיים, מה אכפת להם להבעיר את הזירה הציבורית?

בסרטון: אלי ולך בסצנת האמבטיה המפורסמת מ'הטוב, הרע והמכוער'.

מה יקרה, למשל, כשרופא מוסלמי יסרב במלחמה לתת טיפול ליהודי?

הנה דוגמה, אחת ממיליון ל'קן הקוקיה' הפוליטי, שנבחרינו כופים עלינו: ב- 25 בדצמבר 2022, זיכתה אותנו השרה לעתיד אורית סטרוק ברעיון המופלא, שאין לכפות על רופא לטפל בחולה בניגוד לאמונתו (שפיגל ואפרתי (2022).

לטעמי, רעיון מלבב ממש. האם סטרוק יודעת מה כמות הפרסונל המוסלמי בבתי החולים שלנו? האם היא מבינה, מה יקרה, למשל, אם ב'מלחמה הגדולה' - כשעשרות אלפי אזרחים וחיילים יזדקקו לטיפול - הרופאים יטפלו רק באלה שמתאימים להם ע"פ אמונתם? מה היא הייתה אומרת אז?

שפיגל ואפרתי ב'הארץ': סטרוק: אין לכפות על רופא לטפל בניגוד לאמונתו; רוטמן: אפשר לסרב לארח הומואים
חברי הכנסת נשאלו על השינוי הצפוי בחוק שהוסכם בין הליכוד ליהדות התורה, לפיו בתי עסק פרטיים יוכלו לסרב לתת שירות בשל אמונתו הדתית של המוכר. נתניהו אמר כי הדברים אינם מקובלים עליו, וכי "הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל"
[למאמרם של שפיגל ואפרתי ב'הארץ', לחצו כאן]

ואיזה מסכנים המצביעים, שאוכלים להם ת'לב...

"ואיזה מסכנים האוהדים - שאוכלים להם ת'לב" כתב ושר אריק איינשטיין. אז על אותו משקל, מסכנים גם בוחרי הימין שחגגו ניצחון ורואים מה נבחריהם עושים בו, ובהם...

בעשורים האחרונים הפכה הפוליטיקה למובילת כל מה שרע בשיח הציבורי ובחיים הציבוריים. מגיעה לנו פוליטיקה אחרת ופוליטיקאים אחרים!

ואסגור במה שהתחלתי. אז מה דעתכם? תצביעו 'הפוך' בבחירות הבאות?

[בכרזה: האם אורית סטרוק חשבה, מה יקרה במלחמה, אם הצוות הרפואי יחליט לטפל רק לפי אמונתו? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי 12019 לאתר FIXABAY. הכרזה: ייצור ידע]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: מגיעה לנו פוליטיקה אחרת ופוליטיקאים אחרים

  1. דברי אורית סטרוק הוצאו מהקשרם וסולפו לחלוטין.

    היא אמרה שבהקשר של טיפולים אלקטיביים כמו שינוי מין, ניתן לרופא לבחור אם להענות לבקשת המטופל או לא, לפי אמונת הרופא.
    היא בשום אופן לא אמרה שרופא לא ימלא את שבועתו ויטפל בכל מי שפצוע או נזקק לסיוע רפואי חיוני.

    לצערי מסע הדמוניזציה והדה-לגיטימציה הזדוני של השמאל, תופס רבים וטובים, למרות השקרים וחצאי האמיתות וההתייחסות המפלה כלפי הימין.

    אני לא דתי וגם לא איש של סטרוק ועדיין אני חושב שמה שהיא אמרה הוא רלבנטי. יש אלמנט כפייה גם בזה שאדם מחוייב על ידי החוק הקודם לשכפל ברושורים של מצעד הגאווה אם הוא מתנגד לו (או מוסלמי שחייב לשכפל קריקטורות שמציגות את מוחמד באור שלילי). זו כפייה פרוגרסיבית מטורללת ואין לה מקום, אין לה תמיכה משמעותית בעם והיא אנטי-דמוקרטית ואנטי-ליברלית באופיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *