הכל על 'אפקט ההילה' באתר ייצור ידע

תקציר: אפקט ההילה (Halo effect) הוא מושג בפסיכולוגיה, המהווה דוגמה להטיה קוגניטיבית: אפשר לקבל רושם מוטעה על אדם, לטובה או לרעה, כשמסיקים מתכונה אחת שלו על התנהגותו הכללית. אפקט ההילה 'עובד' רק במקרים מסויימים; וכשנעשה בו שימוש כושל, התוצאה היא בדרך כלל פיחות במעמדו של המשתמש, ו/או בפרופסיה שבה הוא מתהדר.

[בתמונה: קריית הממלכה בריאד. תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי doreen_kinistino לאתר FIXABAY]
[בתמונה: קריית הממלכה בריאד. תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי doreen_kinistino לאתר FIXABAY]

אפקט ההילה (Halo effect) הוא מושג בפסיכולוגיה, המהווה דוגמה להטיה קוגניטיבית: אפשר לקבל רושם מוטעה על אדם, לטובה או לרעה, כשמסיקים מתכונה אחת שלו על התנהגותו הכללית. למשל: אם הוא חתיך הורס, הוא גם מוכשר או, אם הוא סופר מוכשר, הוא יכול להיות גם מורה דרך בפוליטיקה ובמדיניות...

אנחנו גם יודעים, שאפקט ההילה עובד בתנאים מסוימים; אבל ממש לא עובד בתנאים אחרים... בשל עוצמתו של אפקט ההילה מנסים, לעיתים, כאלה שזכו בקרדיט ציבורי, לעשות בו שימוש הפוך: במקרה הזה, לא הקהל הוא שמסיק על תכונה של אותו אדם מתכונות אחרות; אלא ההיפך: אדם שהתפרסם בשל כשרונו בתחום אחד, מנסה לשכנע את הקהל שההילה שלו 'עובדת' גם למטרה אחרת, בתקווה שאחרים ילכדו בו, וכך יוכל לעשות נפשות לרעיונות שבהם הוא דבק....  הוא מנסה, בעזרת 'אפקט ההילה', להפוך למה שמכונה: מודל (דגם) לחיקוי. ושכולנו נלך אחריו, כיוון שאנחנו אוהבים ומעריצים אותו. 

במקרים שבהם נעשה שימוש כושל באפקט ההילה, התוצאה היא בדרך כלל פיחות במעמדו של המשתמש, ו/או בפרופסיה שבה הוא מתהדר.

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות 'אפקט ההילה' והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה:

אוספי מאמרים נוספים רלוונטיים

יוני בייט

יוני בייט, 30. בוגר תואר שני בביטחון ואסטרטגיה מאונ׳ ת״א ותואר ראשון בהנדסת חשמל מאונ׳ ת״א. שרת כאיש מודיעין בצבא קבע מספר שנים, ולאחר מכן כחוקר העולם הערבי במשרד רה״מ.
כיום איש הייטק ומדען נתונים. מתמקד בניתוח תהליכי העומק בעולם הערבי ובשינויים העדינים שחלים בו.

כשמדינות מתהדרים בהילת עברם כדי לשנות את האופן שבו העולם חושב עליהם כיום...

.

.

.

.

.

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

.

.

.

הסופרת נורית זרחי נותנת המחשה ל'אפקט ההילה': "אנשים לא יודעים שסופר לא צריך להיות אדם רציני, הוא רק צריך לדעת לכתוב!"

"פעם סופרים לקחו את עצמם נורא ברצינות, ולא הבחינו בין החיים האישיים שלהם עצמם לבין החיים הציבוריים של המדינה והחברה...

אנשים לא יודעים שסופר לא צריך להיות אדם רציני, הוא רק צריך לדעת לכתוב!"
[בתמונה: אנשים לא יודעים שסופר לא צריך להיות אדם רציני, הוא רק צריך לדעת לכתוב!"... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: אנשים לא יודעים שסופר לא צריך להיות אדם רציני, הוא רק צריך לדעת לכתוב!"... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. הכרזה: ייצור ידע]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

One thought on “הכל על 'אפקט ההילה' באתר ייצור ידע

  1. Pingback: תפיסת העוצמה באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *