גרשון הכהן: צה"ל מעל לכל ללא תנאי

תקציר: בקיץ 2005, השתתפתי כמפקד בצה"ל יחד עם עשרות אלפי חיילים ושוטרים במשימה שעבור רבים מאתנו הייתה מנוגדת לעיקר אמונתנו. לא עלה על דעתנו ולא על דעת הנהגת ציבור המתנחלים ותומכיהם, לאיים באי הענות לחובת השרות בצה"ל. כשסיפרתי לאבי, ידעיה הכהן ז"ל, על המשימה שהוטלה עלי, למרות שהיה ממייסדי גוש אמונים ענה לי מיד בלי היסוס: ״אין לך ברירה אתה חייב לציית. ״צה"ל היה עבורו קודש קודשים!

[בתמונה: צה"ל מעל לכל ללא תנאי... התמונה נוצרה והועלתה לאתר פליקר ולויקיפדיה ב- 2002 על ידי צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: C
[בתמונה: צה"ל מעל לכל ללא תנאי... התמונה נוצרה והועלתה לאתר פליקר ולויקיפדיה ב- 2002 על ידי צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

[מאמר ראה אור לראשונה באתר ישראל היום. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר] [לקובץ המאמרים על ההתנתקות ותוצאותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

הלוגו של ישראל היום
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. 

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

בקיץ 2005, השתתפתי כמפקד בצה"ל יחד עם עשרות אלפי חיילים ושוטרים במשימה שעבור רבים מאתנו הייתה מנוגדת לעיקר אמונתנו.

צייתנו להחלטת ממשלה ולפקודת המטה הכללי שכפתה עלינו להשתתף במשימת חורבן ועקירת יהודים מביתם. ביצענו את המשימה הנוראה בלב כואב, אך בתודעת חובה לשימור אחדות צה"ל ועם ישראל [לקובץ המאמרים על ההתנתקות ותוצאותיה, לחצו כאן].  

לא עלה על דעתנו ולא על דעת הנהגת ציבור המתנחלים ותומכיהם, לאיים באי הענות לחובת השרות בצה"ל. כשסיפרתי לאבי ידעיה הכהן ז"ל, על המשימה שהוטלה עלי, למרות שהיה ממייסדי גוש אמונים ענה לי מיד בלי היסוס: ״אין לך ברירה אתה חייב לציית. ״צה"ל היה עבורו קודש קודשים.

[בתמונה - ההתנתקות: לא עלה על דעתנו ולא על דעת הנהגת ציבור המתנחלים ותומכיהם, לאיים באי הענות לחובת השרות בצה"ל... צילום: דובר צה"ל]
[בתמונה - ההתנתקות: לא עלה על דעתנו ולא על דעת הנהגת ציבור המתנחלים ותומכיהם, לאיים באי הענות לחובת השרות בצה"ל... צילום: דובר צה"ל]

טלטול מוסכמות היסוד

[בתמונה: טלטול מוסכמות היסוד... התמונה משמאל היא חלק מתמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]
[בתמונה: טלטול מוסכמות היסוד... התמונה משמאל היא חלק מתמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

מי שבימים אלה מאיים על ממשלת ישראל בהימנעות מחובת השרות הצבאי, מטלטל את מוסכמות היסוד שגרמו לנו בימי ההתנתקות לציית למדינת ישראל לחוקיה ולפקודות צה"ל.

למרות שהכול נראה לנו כגזירת חורבן וכאסון ציוני, צייתנו באמונה. המחשבה שניתן לאיים בסירוב פקודה, הייתה עבורנו מעבר לכל אופק האפשרויות. בתיעוד דוקומנטרי ניתן למצוא אותי אומר לאלוף הפיקוד דן הראל שהציות שלי מוחלט עד כדי כך, שהייתי מציית במשימה זו גם לפקודת שלטון שאינו דמוקרטי.

אלה המעזים בימים אלה לאיים באי התייצבות לשרות, מבטאים תודעה אחרת, כאילו היו כביכול קבוצה מיוחסת שלה מותר מה שעבורנו לא עלה כלל על הדעת.

גם אהוד ברק גם דובר מטעם קבוצת לוחמי מערך המיוחדים דברו על חוזה שהולך ומופר:

"יש לנו חוזה עם דמוקרטיה ליברלית" הצהיר ברק. ראוי להדגיש, מדינת ישראל שהוקמה על ידי מפלגות הפועלים החלוציות ממש לא התכוונה להיות דמוקרטיה ליברלית. היא בהחלט הייתה מדינה דמוקרטית אבל בהגיון רפובליקאי.

מגילת העצמאות - גם בקריאתה לשוויון - אינה מכתיבה דווקא את הדרך לדמוקרטיה ליברלית. המגילה פותחת במבט הלאומי "בארץ ישראל קם העם היהודי, בה חי חיי קוממיות ממלכתית..." ומסתיימת ב"ביטחון בצור ישראל".

ההבדל בין שתי הגישות מתבטא במובהק בסיפור שמדינה וחברה מספרות לעצמן על חובת הגיוס לשרות צבאי.

[בתמונה - אהוד ברק: מדוע דמוקרטיה ליברלית דווקא? מקור התמונה: טוויטר. הצלם אינו מוזכר]

הסיפור הליברלי מול הסיפור הרפובליקני

בסיפור הליברלי מדברים על חוזה בין הפרט למדינה. כי הכול עומד בגישה זו, על משוואת התועלת לאזרח הפרטי, והגיוס מוצדק בתרומתו בחשבון הכולל לתועלת של הפרט.

בסיפור הרפובליקאי קיים יסוד קולקטיבי לאומי שמעמיד את טובת האומה מעל לשיקולי התועלת של הפרט.

[בתמונה: הסיפור הליברלי מול הסיפור הרפובליקני... המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: הסיפור הליברלי מול הסיפור הרפובליקני... המקור: ייצור ידע]

המעבר השקט מחברה חלוצית מגויסת, לחברה קפיטליסטית ליברלית

[תמונתו של השופט אהרן ברק, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Jonathan Klinger קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0. הכרזה: ייצור ידע]

בעידוד בית המשפט העליון בהנהגת אהרון ברק (ראו תמונה משמאל), החברה הישראלית עברה בתהליך שקט ללא הכרזה, מחברה חלוצית מגויסת לחברה קפיטליסטית ליברלית. גם לנתניהו היה בטרנספורמציה הזו תפקיד. הוא ואביו הרי מעולם לא היו חלק מתנועת הפועלים החלוצית.

בתפיסת המדינה בהגיון דמוקרטיה ליברלית, לא הייתי יכול להנהיג את חיילי למימוש גזירת החורבן. תחת פיקודי פעל מ"פ בחטיבת גולני, בן מושב גדיד שנאלץ עם פלוגתו לפנות את הוריו וכל שכניו מביתם. הציות שלנו באותם ימי ההתנתקות התבסס על תפיסת המדינה בהשראת רעיון הממלכתיות שקבע בן גוריון; והוא בוודאי לא הכיר דיבור על חוזה בין המדינה ובין חייליה.  

אהבה ונאמנות לצה"ל, היא ללא תנאי מעל לכל חוזה. מה שלא תהיה גישת היסוד, דמוקרטיה ליברלית או רפובליקאית, עליונות השרות בצה"ל חייבת להישמר מעבר לכל מחלוקת.  אין לנו קיום בלעדיו.

[בתמונה: דוד בן גוריון בוודאי לא הכיר דיבור על חוזה בין המדינה ובין חייליה. אהבה ונאמנות לצה"ל, היא ללא תנאי מעל לכל חוזה... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: דוד בן גוריון בוודאי לא הכיר דיבור על חוזה בין המדינה ובין חייליה. אהבה ונאמנות לצה"ל, היא ללא תנאי מעל לכל חוזה... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

הפרדוקס הוא שהמחאה מונעת באדי הדלק של הקולקטיביזם הרפובליקני...

[בתמונה: פרדוקס... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי CDD20 לאתר FIXABAY]
[בתמונה: פרדוקס... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי CDD20 לאתר FIXABAY]

המרתק לטעמי בהפגנות הוא בין היתר האופן שבו הן מבטאות את העוצמה המרשימה של מערכת ארגונית, בעלת תשתית של מאה שנים עליה נבנה הכוח הפוליטי של מפלגות השמאל, כשהן לא ידעו מה זה דמוקרטיה ליברלית. הכוח המניע הזה נוצר בשמאל, בימים שפעל על הנעה קולקטיביסטית. גם אם החבית התרוקנה מהתוכן הקולקטיביסטי נוצרו בה אדים שהופכים בשעה הזו לכוח מניע רב עוצמה שהוא ההיפך מחופש פרט אינדוידואליסטי.

חלק מהמחאה הוא הפניה לחברים לדרך הביטחונית, שמצאו עצמם בחלק הימני של המפה הפוליטית, כמו יואב גלנט, ניר ברקת, יואב קיש ואבי דיכטר. הטיעון המרכזי הוא ״איך אתם נוטשים את אחוות הלוחמים?"...

שימו, למשל, לב לכתבה של סמי פרץ בדה מרקר: "המסר של ניר ברקת, יואב גלנט, אבי דיכטר ויואב קיש למי שצמחו ושירתו איתם הוא: היה נחמד בטייסת או בשייטת, אבל עכשיו אנחנו בקבוצה אחרת — עם נאמנות טוטאלית קודם כל למנהיג ולקואליציה"

מה זה אם לא השעבוד לתסמיני החשיבה הקולקטיביסטית, שאינה נותנת מקום לעצמאות המחשבה של הפרט, שנגדה יוצאת המחאה? אבל זה לא מפריע לאהוד ברק, בן הקיבוץ, לתעתע באמירה, על החוזה עם המדינה הדמוקרטית הליברלית... [להרחבת המושג 'פרדוקס', לחצו כאן]

[בכתבה: חלק מהמחאה הוא הפניה לחברים לדרך הביטחונית, שמצאו עצמם בחלק הימני של המפה הפוליטית, כמו יואב גלנט, ניר ברקת, יואב קיש ואבי דיכטר. הטיעון המרכזי הוא ״איך אתם נוטשים את אחוות הלוחמים?"... מה זה אם לא השעבוד לתסמיני החשיבה הקולקטיביסטית, שאינה נותנת מקום לעצמאות המחשבה של הפרט, שנגדה יוצאת המחאה? אבל זה לא מפריע לאהוד ברק, בן הקיבוץ, לתעתע באמירה, על החוזה עם המדינה הדמוקרטית הליברלית... לכתבה המלאה של סמי פרץ בדה מרקר, לחצו כאן]
[בכתבה: חלק מהמחאה הוא הפניה לחברים לדרך הביטחונית, שמצאו עצמם בחלק הימני של המפה הפוליטית, כמו יואב גלנט, ניר ברקת, יואב קיש ואבי דיכטר. הטיעון המרכזי הוא ״איך אתם נוטשים את אחוות הלוחמים?"... מה זה אם לא השעבוד לתסמיני החשיבה הקולקטיביסטית, שאינה נותנת מקום לעצמאות המחשבה של הפרט, שנגדה יוצאת המחאה? אבל זה לא מפריע לאהוד ברק, בן הקיבוץ, לתעתע באמירה, על החוזה עם המדינה הדמוקרטית הליברלית... לכתבה המלאה של סמי פרץ בדה מרקר, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על ההתנתקות ותוצאותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: צה"ל מעל לכל ללא תנאי

  1. חוזה חייב לעבוד לשני הצדדים.
    או שכולם מקבלים אותו ומבצעים אותו או שהוא לא קיים והכל מתפרק. ככה זה גם החוזה של הדמוקרטיה. העם בוחר ממשלה ואת מדיניותה מבצעים.

    בזמן אוסלו ובזמן ההתנתקות (בשני המקרים מדיניות הפוכה ממה שאיתה הלכו המנהיגים לבחירות!!! – רבין ושרון) השמאל דרש כיבוד החוזה והימין בשורה התחתונה כיבד אותו.
    מנהיגי הציבור לא פעלו להוציא כספים מהארץ ולא קראו לסרבנות גורפת בצה"ל ולא לפגוע במדינה ובטח לא קראו לשפיכות דמים ומלחמת אחים. כל זה – כשההצדקה היתה גדולה יותר, כי כאמור לפני הבחירות רבין הודיע שלא יישב עם אש"פ ושרון הודיע שדין נצרים כדין ת"א. כלומר המדיניות היתה לא לגיטימית והפרה את החוזה של האזרחים עם השלטונות, ומאד מאד קיצונית ופוגענית, בראיית הציבור הימני. יותר מזה – המדיניות גרמה לנזק בלתי הפיך (אי אפשר להחזיר את אש"פ לתוניס או לבנות מחדש את גוש קטיף).
    במקרה של הרפורמה המשפטית לעומת זאת, הכל היה על השולחן וגם ניתן לשנות חקיקה בהמשך.

    באוסלו ובהתנתקות רשויות המדינה אכפו בצורה נוקשה מאד את החוזה, כאשר הוקמו צוותים מיוחדים נגד המוחים עם יד קשה במיוחד. אפס סובלנות לחסימת כבישים ולהשבתת המדינה, וחייל שלא רצה ללחוץ יד לרמטכ"ל סה"כ, הודח מלחימה.

    מי שהיה אז "ממלכתי" אז חייב להבין שאם "החוזה" לא יאכף כעת "דינא דמלכותא דינא", אז "איש את אחיו בלעו".
    אין אפשרות שכל דאלים גבר. יש ממשלה נבחרת ואת המדיניות שלה צריך לקיים.
    אפשר לקיים מחאה אבל בתוך גבולות הלגיטימיות. אי אפשר לאיים בפרוק הצבא ובפרוק הכלכלה ולהכריח את הציבור לקבל את דעת המיעוט. זה לא לגיטימי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *