פרשת הצוללות באתר ייצור ידע

תקציר: פרשת הצוללות המכונה גם תיק 3000, היא חקירה פלילית שנוהלה על ידי יחידת להב 433 של משטרת ישראל מאז פברואר 2017 ובמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות מסדרת דולפין AIP וספינות סער 6 מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בשנים 2009–2017. בסוף יוני 2023 יצא האוויר מפרשה זו, בהשאירו טעם רע והרהורים נוגים על הידרדרות רמת העיתונאות בישראל. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות פרשת הצוללות והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

[בתמונה: שלט נגד שחיתות בפרשת הצוללות, במהלך המחאה נגד היועץ המשפטי לממשלה, בספטמבר 2017. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Oren Rozen. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]
[בתמונה: שלט נגד שחיתות בפרשת הצוללות, במהלך המחאה נגד היועץ המשפטי לממשלה, בספטמבר 2017. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Oren Rozen. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

פרשת הצוללות וכלי השיט, המכונה גם תיק 3000, היא חקירה פלילית שנוהלה על ידי יחידת להב 433 של משטרת ישראל מאז פברואר 2017 ובמסגרתה נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות מסדרת דולפין AIP וספינות סער 6 מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית, בשנים 2009–2017.

בסיום החקירה פרסמה המשטרה את עמדתה שהתגבשו ראיות כדי להעמיד לדין מספר נחקרים באשמת שוחד, מרמה, הלבנת הון ואישומים נוספים. ב-10 במאי 2021 הוגשו כתבי אישום בגין שוחד נגד מיקי גנור ונגד אבריאל בר יוסף. כמו כן, הוגשו כתבי אישום בפרשה נגד דוד שרן, אליעזר זנדברג, שי ברוש, רמי טייב ויצחק (צחי) ליבר בעבירות של שוחד, הפרת אמונים הלבנת הון ואישומים נוספים. מנגד הודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים נגד אליעזר מרום שנחשד בקבלת שוחד, ונגד עו"ד דוד שמרון, ובהמשך נסגר גם התיק נגד עו"ד דב הירש [ויקיפדיה: פרשת הצוללות].

בתקופת 'ממשלת השינוי' הוקמה ועדת חקירה ממלכתית לדון בפרשה, בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, ולצידו שופט בית המשפט העליון בדימוס צבי זילברטל, נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג, מפקד חיל הים לשעבר האלוף (מיל') אברהם בן-שושן (שפרש ממנה) וראש להק הציוד לשעבר, תא"ל (מיל') פרופ' יעקב בורטמן.

היום אנחנו יודעים כי מטרת החקירה הייתה בנימין נתניהו. גם קמפיין המחאה כוון נגדו, והאשמות נגדו הגיעו עד בגידה ממש. בתחקיר העיתונאי, פרשת הצוללות הוצגה לנו כאירוע חדש ייחודי וכמחדל שכולו שחיתות מצד בנימין נתניהו. מסתבר שהיה זה חלק מתהליך שנמשך על פני 28 שנה, שבו אישרו לפחות שלוש ממשלות ישראליות (פרס, שמיר ורבין) שדרוג של צוללות מצריות או רכש של צוללות מצריות בארה"ב או בגרמניה, בתמורה להתעצמות ישראלית, הן של מטוסים והן של צוללות...

בסוף יוני 2023 יצא, במידה רבה, האוויר מפרשה זו, כאשר העיתון 'גלובס' חשף את עדותו של בכיר בתאגיד הגרמני טיסנקרופ שהעלתה סימני שאלה ביחס לנרטיב שהתקבע ציבורית ומשפטית כאילו שייקה ברקת, אחד העדים המרכזיים בפרשה, הודח מתפקידו כדי לפנות את מקומו למיקי גנור הנאשם בשוחד (שמואל-אלמס, 2023).

יתרה מכך: ברור גם כי נתניהו צדק כשדחף להקדים את רכש שלוש הצוללות מגרמניה. תוכניתו לא התגשמה בשל הסערה הציבורית בעקבות תחקירים בתקשורת, חקירת המשטרה נגדו ושלוש מערכות בחירות. בסוף יוני 2023, החליטה הממשלה לרכוש את שלוש הצוללות במחיר מופקע של שלושה מיליארד אירו. מספנות "תיסנקרופ" ניצלו את העיכוב בהחלטה כדי להעלות את המחיר, והדבר יעלה למשלם המיסים כמיליארד אירו נוספים (מלמן, 2023). הפרשה השאירה גם טעם מר והרהורים נוגים על ההידרדרות המקצועית של מקצוע העיתונות בישראל.

[בתמונה: פרשת הצוללות והשלכותיה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: פרשת הצוללות והשלכותיה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות פרשת הצוללות והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה:

לאוספי מאמרים רלוונטיים נוספים:

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

.

.

.

.

.

'זווית אחרת'

הכותב תחת השם: 'זווית אחרת', הוא יוצר דיגיטלי. זו תמונת העט שלו.

.

.

.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

.

.

.

.

.

.

.

פיל בחנות חרסינה

תמונת הפיל היא תמונט העט של 'פיל בחנות חרסינה'.

.

.

.

.

.

.

.

.

יאיר רגב

.

.

.

.

.

.

אלעד רזניק

'הגמל הלועס' הוא תמונת העט של אלעד רזניק.

.

.

.

.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *