פנחס יחזקאלי: 'דרכנו' – המסע המפרך והאוהב, של יענקלה רוטבליט ורעייתו אורנה

תקציר: "לא קלה היא, לא קלה דרכנו... לא תלכי לבדך, אני אהיה שם איתך"... השיר “דרכנו” נכתב על ידי יעקב יענקל’ה רוטבליט, ומספר על המסע המפרך שלו, והאוהב כל כך, עם רעייתו המנוחה אורנה. השיר הולחן על ידי יזהר אשדות. הוא מתכתב היטב עם השיר "דברים שרציתי לומר", שגם אותו כתב רוטבליט לאורנה. שניהם בוצעו במקור יחד ב- 1989, ע"י דני בסן, אבל הוא הפך ללהיט ענק רק בשנת 2000, במסגרת הסדרה 'הבורגנים'.

[התמונה - "לא תלכי לבדך, אני אהיה שם איתך...": אהבתו של יענקלה רוטבליט לאשתו המנוחה, אורנה... אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונתה של אורנה רוטבליט שימוש הוגן. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[התמונה - "לא תלכי לבדך, אני אהיה שם איתך...": אהבתו של יענקלה רוטבליט לאשתו המנוחה, אורנה... אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונתה של אורנה רוטבליט שימוש הוגן. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף שירי הנצח, שהזמן לא יכול להם, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה.

שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

"לא קלה היא, לא קלה דרכנו", כתב יענקלה רוטבליט ולרעייתו האהובה אורנה ז"ל, וידע על מה כתב:

ראשית דבר, החיים עם הלום קרב ופצוע המלחמה הם תמיד אתגר משמעותי. רוטבליט הוא נכה מלחמת ששת הימים. הוא לחם בה כמפקד מחלקה בגדוד 163 של החטיבה הירושלמית. במהלך הקרב בשכונת אבו תור נפצע קשה, ידו ניזוקה והוא איבד רגל.

נישואיה של אורנה ליענקלה רוטבליט, בשנת 1982, היו נישואים שניים, והיא הביאה איתה את בתה מנישואיה הראשונים, לימים הזמרת עלמה זהר. אורנה ילדה לו באהבה גדולה שתי בנות ובן, אולם כעבור מספר שנים חלתה במחלה חשוכת מרפא - ALS. מאז הפכו חייהם ל- 13 שנים מפרכות, של מרדף אחר רופאים וציפייה לניסים.

מאבק כזה הוא מטבעו רצוף משברים, וגם רגעים טובים ביניהם: "סערה הייתה, הנה חלפה לה ופנייך שוב רוגעות כפני הים / עם האור נוסיף ללכת הלאה / עוד הדרך רבה, המסע עדיין לא תם".

יש מקרים שבהם קשיים עלולים לשחוק אהבה, ובמקרים אחרים הם עשויים לחזק ולהדק אותה מאוד, ואהבתם של אורנה ויענקלה רוטבליט רק התהדקה בלחץ האירועים. השיר נכתב ב- 1986, ימי ראשית המחלה, כשעוד הייתה בהם אופטימיות, או שלפחות, ביטא רוטבליט אופטימיות כלפי חוץ: "כל הטוב עודנו לפנייך / שימי ראש על כתפי, תני לי ידך בידי... / לא תלכי לבדך, אני אהיה שם איתך".

דרכנו

מילים: יעקב, יענקלה רוטבליט; לחן: יזהר אשדות

אור הנר נמהל באור הירח
על הכר שיערך שפוך
בחלון צמרת עץ פורח
והשקט חזר, רואים לפי החיוך

סערה היתה, הנה חלפה לה
ופנייך שוב רוגעות כפני הים
עם האור נוסיף ללכת הלאה
עוד הדרך רבה, המסע עדיין לא תם

לא קלה היא, לא קלה דרכנו
ועינייך לפעמים כה נוגות
עוד שדות פורחים יש לפנינו
עוד הרים גבוהים, וצונני פסגות

רסיסים של אור בדמעותייך
וחיוך שוב מגשש דרכו אלי
כל הטוב עודנו לפנייך
שימי ראש על כתפי, תני לי ידך בידי

עוד מעט יתם הנר לגווע
עוד מעט יובס השקט המבורך
המולת היום תתחיל לבקוע
לא תלכי לבדך, אני אהיה שם איתך

לא קלה היא, לא קלה דרכנו...

את תחושותיו במהלך המאבק המשותף הזה שלהם, תאר רוטבליט בשיר אחר, 'דברים שרציתי לומר' מ- 1989:

"יש דברים שרציתי לומר ואינם נענים לי" - כתב שם - "המילים שבחרתי אינן הטובות מכולן", אבל האמת היא שלא יכול היה לבחור מילים שנוגעות יותר: "אך בכל הדרכים מעולם לא אבדה לי דרכנו / וגם אם לפעמים סערו מסביב הרוחות / ואהבתי אותך והיה לנו טוב, טוב עד גדותינו / והיה לנו רע ואהבתי אותך לא פחות".

שני השירים הוקלטו יחד, באלבום “הילד שבי” של דני בסן שיצא בשנת 1989, תשע שנים לפני מותה של אורנה, והם מתכתבים היטב זה עם זה.

[לסקירה על השיר: 'דברים שרציתי לומר', לחצו כאן]

[בסרטון: דני בסן - דרכנו]

בשנת 2000 הפך השיר ללהיט ענק, במסגרת הסדרה 'הבורגנים'

השיר הוקלט על ידי שתיים משחקניות הסדרה, חני פירסטנברג ושרית וינו-אלעד, והפך ללהיט מטורף, ולהמנון העימות המזויין על הפלסטינים שלתוכו נגררנו אז:

[בסרטון: הבורגנים - דרכנו]

ובשולי הדברים, מתסכל מעט, שדני בסן היה זה שקיבל לידיו שני להיטים ענקים כמו "דרכנו" ו"דברים שרציתי לומר", אבל שניהם הפכו ללהיטים עצומים דווקא בביצועים אחרים...

[סקירה נוספת, מעולה, על השיר הזה ראו אצל עפר גביש ב'אירועי זמר'. לחצו כאן]

[לאוסף שירי הנצח, שהזמן לא יכול להם, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *