האתגר החרדי של ישראל באתר ייצור ידע

תקציר: בעשורים האחרונים, בעולם פתוח ודינאמי, הולכת ההתבדלות וההסתגרות החרדית ונסדקת. הדילמה הזו הגיעה לשיאה במהלך מלחמת חרבות ברזל. דומה, שמה ששומר על הממסד הדתי מהתפוררות הוא דווקא הלחץ החילוני המתמיד, בעיקר בסוגיית הגיוס לצה"ל, שהגביר מאוד את האחדות הפנימית ונתן כלי השפעה בידי הממסד הדתי. ריכזנו עבורכם את המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות האתגר החרדי של ישראל והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה.

[בתמונה: אתגר גיוס חרדים, שהתחדד מאוד בעקבות מלחמת חרבות ברזל... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: אתגר גיוס חרדים, שהתחדד מאוד בעקבות מלחמת חרבות ברזל... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

מקור הכינוי 'חרדים' הוא בפסוקים בספר ישעיהו: ”שִׁמְעוּ דְּבַר-ה', הַחֲרֵדִים אֶל-דְּבָרוֹ” (ספר ישעיהו, פרק ס"ו, פסוק ה'), ובספר עזרא: ”וְהַחֲרֵדִים בְּמִצְוַת אֱלֹהֵינוּ” (ספר עזרא, פרק י', פסוק ג'). שמה המושגי של "החרדיוּת" נולד במרכז ומזרח אירופה בעת החדשה, כתגובה לתהליכי המודרניזציה, התירבות והאמנציפציה שעברו על היהודים משלהי המאה ה-18, עלייתן של מגמת ההתערות מחד והתנועות הלאומיות היהודיות מאידך. הריכוזים החרדיים העיקריים הם בישראל, ארצות הברית, בלגיה, בריטניה וצרפת (ויקיפדיה: יהדות חרדית).

בעשורים האחרונים, בעולם פתוח ודינאמי, הולכת ההתבדלות וההסתגרות החרדית ונסדקת. הדילמה הזו הגיעה לשיאה במהלך מלחמת 'חרבות ברזל'. תרמו לכך המשפחות הגדולות מידי לשליטה ריכוזית של החרדים, כמו גם מהפכת הניידות והטלפונים החכמים, שהביאו את העולם גם לתוך בתי החרדים (ויקיפדיה: יהדות חרדית). דומה, שמה ששומר על הממסד הדתי מהתפוררות הוא דווקא הלחץ החילוני המתמיד, בעיקר בסוגיית הגיוס לצה"ל, שהגביר מאוד את האחדות הפנימית ונתן כלי השפעה בידי הממסד הדתי.

ריכזנו עבורכם את המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות האתגר החרדי של ישראל והשלכותיו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה:

אוספי מאמרים רלוונטיים נוספים:

קובי ביטר

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

.

.

.

.

יצחק בריק

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

.

.

.

אייל גונן

אייל גונן (LL.B, MBA) הוא עורך דין בתחומי המשפט האזרחי והעסקי; מרצה באוניברסיטת בן גוריון, במכללה להנדסה סמי שמעון בבאר שבע ובמכללת אחווה. בלוגר בנושאי טכנולוגיה ומחשבים מאז שנות התשעים של המאה הקודמת.

.

.

.

.

.

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

.

.

.

.

אודי מנור

פרופסור אודי מנור (ראו תמונה משמאל) הוא היסטוריון של העם היהודי בעת החדשה, במכללת אורנים. חבר מפלגת העבודה.

.

.

.

.

.

אהוד מצא

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.

.

.

.

.

.

.

נספח 1 - האלוף במיל' גרשון הכהן: מה אנחנו בעצם רוצים בסוגיית גיוס החרדים?

מאז פסילת 'חוק טל' בסוגיית גיוס החרדים על ידי בג"ץ בטענת אי חוקתיות, וגם חוק השוויון בנטל שנחקק ב-2014,  שנפסל  בהמשך מאותה סיבה, לא נוצר בסוגיה אופק חדש לפתרון. יש להניח כי משהו בסיסי בנקודת המוצא לטיפול בבעיה בכוח החקיקה שגוי.

פתגם ערבי שנהגו לצטט בפלמ"ח אומר: "אם הגעת לכרם תחליט מה אתה רוצה: לריב עם השומר או לאכול ענבים". נראה כאילו מי שהובילו את המאבקים בסוגיה ביקשו בעיקר לריב עם השומר.
[בתמונה: פתגם ערבי שנהגו לצטט בפלמ"ח אומר: "אם הגעת לכרם תחליט מה אתה רוצה: לריב עם השומר או לאכול ענבים". נראה כאילו מי שהובילו את המאבקים בסוגיה ביקשו בעיקר לריב עם השומר... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: פתגם ערבי שנהגו לצטט בפלמ"ח אומר: "אם הגעת לכרם תחליט מה אתה רוצה: לריב עם השומר או לאכול ענבים". נראה כאילו מי שהובילו את המאבקים בסוגיה ביקשו בעיקר לריב עם השומר... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

נספח 2: בסוגיית גיוס החרדים יעשו הכול, חוץ מאת הדבר הנכון

כל מי שמבין משהו בסוגיית החרדים - למעט הבורים והצדקנים (שבטוחים שמה שמניע את הפוליטיקה זה המוסר...) יודע, שהמפתח לשחרר אותם מכבלי הפוליטיקאים, העסקנים וראשי הישיבות, הוא פטור גורף מצה"ל לעשר שנים (ככה אגב, יתגייסו מרצון הרבה יותר...).

רק שלאף אחד אין אינטרס לעשות את זה:

  • הפוליטיקאים החרדים, העסקנים וראשי הישיבות חרדים להיעלם מהזירה הפוליטית.
  • הליכוד פוחד מאבדן הברית עם ההנהגה החרדית ולא מבין שירוויח את מצביעיהם בגדול.
  • והשמאל יודע שהשילוב של גיוס וחרדים חרדים לא יתממש, אבל יפרק קואליציות. הוא גם חושש (הצדק) שזה יהפוך את הליכוד למפלגת שלטון אמיתית גדולה. יש שם גם כאלה, המפנטזים שבזכות איום הגיוס, החרדים יעברו צד שמאלה.
ומה עם מה שטוב לחרדים וליתר עם ישראל גם יחד? הצחקתם...
[בתמונה: בסוגיית הגיוס יעשו הכול, חוץ מאת הדבר הנכון התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: בסוגיית הגיוס יעשו הכול, חוץ מאת הדבר הנכון התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “האתגר החרדי של ישראל באתר ייצור ידע

  1. Pingback: גרשון הכהן: קורות יואב בן צרויה והמשמעויות לימינו אלה | ייצור ידע

  2. Pingback: מלחמת שמחת תורה 2023 – 'חרבות ברזל' באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *