גרשון הכהן: מה בין יחיא סינואר לקרל פון קלאוזביץ?

תקציר: היציבות לפי תפיסת המערב, היא מצב יסוד. המלחמה לעומתה היא סוג של תאונה, סוג של סטייה מהרוטינה, שצריך לסיים אותה ולהשיב את הסדר היציב אל הרוטינה הטובה. לכן "המלחמה היא המשך המדיניות בדרכים אחרות". אבל אצל האסלאם - וגם ביהדות הקבלית - הכול ארעי. הרוטינה הטובה והיציבה של היקום היא אשליה, כמו רוגע על פני הים. מחר יום חדש, ומי יודע?

[בתמונה: ע"פ תפיסת המערב, המלחמה היא סוג של תאונה, סוג של סטייה מהרוטינה, שצריך לסיים אותה ולהשיב את הסדר היציב אל הרוטינה הטובה. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: ע"פ תפיסת המערב, המלחמה היא סוג של תאונה, סוג של סטייה מהרוטינה, שצריך לסיים אותה ולהשיב את הסדר היציב אל הרוטינה הטובה. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. 

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

* * *

איש הצבא הפרוסי והתיאורטיקן הצבאי, קרל פון קלאוזביץ (ראו תמונה למטה משמאל), מאבות תורת הלחימה המודרנית, מוכר לנו בזכות ספרו "על מלחמה", שמשפיעה עד היום על האסטרטגיה הצבאית והתיאוריה הפוליטית. המשפט המוכר ביותר המזוהה איתו, המגבש את אחד מרעיונות היסוד שלו לגבי אופי המלחמה. הינו: "מלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים".

קלאוזביץ טוען כי המלחמה איננה תופעה מבודדת, אלא כלי להשגת יעדים פוליטיים: כאשר דיפלומטיה, משא ומתן ואמצעי שלום אחרים אינם מצליחים להשיג את המטרות הרצויות, מייצרים מלחמה, וממשיכים את "היום שאחרי", בתנאים חדשים.

כך, הופכת המלחמה - המבוססת על מטרות אסטרטגיות פוליטיות - להרחבה או להמשך של אותן יעדי מדיניות באמצעים שונים. היא איננה מטרה בפני עצמה אלא אמצעי להשגת מטרות פוליטיות שונות, מהתרחבות טריטוריאלית, דרך השגת רווח כלכלי, השלטת דומיננטיות אידיאולוגית, ועוד.

על ידי ראיית המלחמה כהרחבה של הפוליטיקה, קלאוזביץ מדגיש את החשיבות של הבנת ההקשר האסטרטגי הרחב יותר שבו מתרחשת פעולה צבאית. מנהיגים צבאיים חייבים לשקול לא רק את ההיבטים הטקטיים של הלוחמה, אלא גם את המטרות הפוליטיות הבסיסיות ואת ההשלכות האפשריות של מעשיהם על יעדי המדיניות הכוללים.

היציבות, אם כך, לפי תפיסת המערב, היא מצב יסוד. המלחמה לעומתה היא סוג של תאונה, סוג של סטייה מהרוטינה, שצריך לסיים אותה ולהשיב את הסדר היציב אל הרוטינה הטובה.
[תמונתו של יחיא סינואר מימין היא צילום מסך. תמונתו של פון קלאוזביץ משמאל היא נחלת הכלל]
[תמונתו של יחיא סינואר מימין היא צילום מסך. תמונתו של פון קלאוזביץ משמאל היא נחלת הכלל]

גישת האסלאם הג׳יהאדי, כפי שהיא מיוצגת היום ע"י יחיא סינואר, הפוכה

היא גורסת כי ״המדיניות היא המשך המלחמה באמצעים אחרים״.

המלחמה היא מצב של קבע: העולם מתחלק לאומת האסלאם (דר אל אסלאם - השטח שנמצא תחת שליטת האסלאם) ולבית המלחמה (דר אל חארב). החובה העליונה היא לקיים מלחמה מתמדת בדר אל חרב על מנת להרחיב את דר אל אסלאם. זה יסוד הג'יהאד. זה ייעודו. זו מלחמת קודש: דרך האל. ("סביר אללה"). אסורה שם הפסקת המלחמה. זו מלחמת נצח.

והיכן נכנסת המדיניות? כשהלחימה מגיעה למבוי סתום, פונים לדיבור מדיני, בהגיון של 'הודנא' - הפסקת לחימה. מעין Time out במצב הלחימה - עד שישתנו הנסיבות לטובה, הכוח הנדרש למלחמה יבנה מחדש, תגיע הזדמנות טובה ואז חוזרים למלחמה. בקיצור, קיצור; הכול ארעי. חלומות לאומיים אינם דועכים, הם תמיד בהמתנה ליום חדש. לשם השוואה, גם אלזס ושלזיה ישובו יום אחד, להיות אדמת מולדת גרמנית.

[בתמונה: מלחמה כמצב של קבע... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מלחמה כמצב של קבע... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

איפה אנחנו הסיפור הזה?

בתפיסת היהדות הקבלית, כמו באסלאם, הכול ארעי. הרוטינה הטובה והיציבה של היקום היא אשליה, כמו רוגע על פני הים - מחר יום חדש ומי יודע?

ושאר היהדות, מה איתה? יהודים אומרים ב'תפילת יוצר אור', בכל בוקר: ״המחדש בטובו תמיד מעשה בראשית״. משמע, אלוהים עבד קשה הבוקר להביא את השמש. אבל אין זה מובן מאליו. מחר כל זה מוטל בספק. שהרי, גם האל נתון במאבק מתמיד על קיום הסדר הרוטיני. שום דבר איננו מובטח, וגם חוקי הטבע מתמידים בחסד האל ובגבורת האל.

רק שרוב היהודים שאומרים תפילה זו בכל בוקר ממש לא מתכוונים למשמעות הזו כי הם לגמרי מערביים מודרניים - אחוזים בחייהם בהבטחת הבורגנות הטובה.

אדגיש: זה לא דיון תיאולוגי דתי, זה דיון על פירוש המציאות. זה דיון על השאלה האם יש בכלל מצב יציב, והאם יש שלום עם ניחוח של סופיות קבועה.

[לאוסף המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על הקבלה, תורת הסוד והמיסטיקה היהודית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: מה בין יחיא סינואר לקרל פון קלאוזביץ?

  1. Pingback: הכל על פרדיגמת חשיבה מזרחית מול המערבית, באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *