פנחס יחזקאלי: מאג'ד קבוסיפר. איש המחאה האיראנית, שעלה לגרדום בחיוך

תקציר: אחרי שהתליין מטהרן, אברהים ראיסי, החזיר את נשמתו לבוראו, נכון לטעמי להקדיש קצת זמן ומקום למותו של שופט-תליין עמית אחר, ובעיקר, לזה שהתנקש בו: מאג'ד קבוסיפר (Majid Kavousifar), שהוצא להורג בפומבי בתלייה בטהרן, באוגוסט 2007. בנוסף להתנקשות בשופט ולעלייתו לגרדום בחיוך, מג'יד קבוסיפר הוא סיפור מעניין מעוד שלוש סיבות...

[בתמונה: מאג'ד קבוסיפר לעולה לגרדום בחיוך. התמונה היא צילום מסך. המקור טוויטר]
[בתמונה: מאג'ד קבוסיפר לעולה לגרדום בחיוך. התמונה היא צילום מסך. המקור טוויטר]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

אנחנו רגילים לכך שחולים מפורסמים "מתלוצצים עם רופאיהם". אבל, שמעתם על נדון למוות שמתלוצץ עם תליינו? אני מכיר לפחות אחד: מאג'ד קבוסיפר (Majid Kavousifar), שהוצא להורג בפומבי בתלייה בטהרן, באוגוסט 2007.

אחרי שהתליין מטהרן, אברהים ראיסי, החזיר את נשמתו לבוראו, נכון לטעמי להקדיש קצת זמן ומקום למותו של שופט-תליין עמית אחר, ובעיקר, לזה שהתנקש בו.

בנוסף להתנקשות בשופט ולעלייתו לגרדום בחיוך, מג'יד קבוסיפר הוא סיפור מעניין מעוד שלוש סיבות:

  • האחת, כי ביתו הקטנה אולצה לצפות בתליית אביה (ראו תמונה בהמשך למטה).
  • השנייה, כי הוסגר לידי האיראנים (דרך מתווכים), דווקא ע"י האמריקנים.
  • והשלישית, כי פרשת עלייתו לגרדום הפכה ויראלית וייצרה שלל תיאוריות קונספירציה וסיפורים שקריים.

רצח, הסגרה, חקירה ומשפט

(WIKIPEDIA: Majid Kavousifar)

בדומה לאברהים ראיסי, 'זכר צדיק לברכה', מסעוד אחמדי מוגדאסי היה אחד מהשופטים-התליינים של בית הדין המהפכני האסלאמי באיראן, ששלחו לגרדום גזרו ביחד, בין- 2800 ל- 3800 אסירים פוליטיים, במהלך ההוצאות להורג של אסירים פוליטיים איראנים ב-1988 (גם היה אחד מאלה). כשיצא מבניין בית המשפט בטהרן ב-2 באוגוסט 2005, הוא חוסל בשתי יריות ע"י תוקף, רכוב על אופנוע, שירה בו פעמיים באקדח והרגו. הוא זוהה לאחר מכן כמאג'ד קבוסיפר.

לאחר הרצח, ברח מאג'ד קבוסיפר מאיראן לאיחוד האמירויות, והלך לשגרירות ארצות הברית כדי להגיש בקשה למעמד פליט. במקום זאת, השגרירות הסגירה אותו למשטרת האמירויות, ואיחוד האמירויות הסגירה את קאבוסיפאר לאיראן ב-2006.

מג'ד הודה ברצח השופט מוגדסי לאחר שלוש שעות של חקירה בעינויים. במהלך החקירה, קבעו חוקרי המודיעין האיראני כי מאג'ד וחוסין רצחו את השופט בגלל מניעים אישיים, ולא מסיבות פוליטיות. המשפט נערל בבפני סניף 15 של בית המשפט המהפכני בטהרן. מאג'ד הוכרח לטעון בבית המשפט כי המניע לרצח היה כי שהשופט הרשיע אותו בטעות בעבר, בהחזקת אלכוהול (שזה פשע לפי הגרסה של איראן לחוק האסלאמי), ושפט את דינו להצלפה, שהופחתה לאחר מכן לקנס כספי.

ב-14 במרץ 2007, הרשיע בית המשפט המהפכני את מג'יד וחוסין קבוסיפר ב"הפצת שחיתות על פני כדור הארץ" , ברציחות של השופט מוגדאסי ושני אחרים, בשוד מזוין, בהחזקת נשק בלתי חוקי ובפשעים אחרים. הוא גזר עליהם עונש מוות בתלייה, שלפניו יעבור 74 מלקות וקנס של מיליון טומאן, בגין שימוש בסמים בלתי חוקיים.

[בתמונה: חיוך בדרך אל הגרדום - מג'ד וחוסין מובלים על ידי תלייניהם... התמונה היא צילום מסך. המקור: טוויטר]
[בתמונה: חיוך בדרך אל הגרדום - מג'ד וחוסין מובלים על ידי תלייניהם... התמונה היא צילום מסך. המקור: טוויטר]

תלייה

(WIKIPEDIA: Majid Kavousifar)

מג'ד וחוסין נתלו שניהם בפומבי ב-2 באוגוסט 2007, מול מתחם השופטים ארשאד במרכז טהראן. בזמנו, היו אלה ההוצאות להורג הפומביות הראשונות שבוצעו בטהרן מזה חמש שנים. הם נתלו בחבלים המחוברים לעגורנים באורך חמישה מטרים.

חוסיין קאבוסיפר נראה שרוי במצוקה ניכרת כשהמתין להוצאה להורג, אך מג'יד היה רגוע. הוא הצלוצץ עם תלייניו שביצעו את הבדיקה האחרונה לפני ההוצאה להורג, סימן לשותפו בידיו האזוקות וחייך אליו ואל ההמונים, בניסיון להרגיע אותו. הוא לא הפגין חרטה בפני השוטרים האיראנים בדבריו האחרונים, ואמר להם "הגעתי לנקודה שבה החלטתי למגר כל עוול".

שני הנדונים הועמדו על גבי שרפרפים, אשר נשלפו מתחת לרגליהם ברגע הוצאתם להורג. נראה שמג'יד מת מיד, בעוד חוסיין נאבק כמה רגעים לפני שנחנק למוות. לאחר מספר דקות הוצאו גופותיהם והוכנסו לאמבולנס. 

תמונות הוצאתו להורג של מאג'ד קבוסיפר הפכו לוויראליות בסוף שנות ה-2010, ונלוו אליהן גרסאות בדיוניות וקונספירטיביות רבות, כמו "נוצרי הוצא להורג במדינה מוסלמית" או "האקר אלג'יראי שהוצא להורג בגין גניבת כסף מבנקים ישראלים"...

הבת אולצה לצפות בתלייה

ועוד מנפלאות המשטר האיראני: הבת אולצה להשתתף בתלייה. היום היא כבר צעירה, בשנות העשרים לחייה. ראו את התמונה למטה, וחישבו מה היא מרגישה כלפי המשטר:
[בתמונה: מאג'ד קבוסיפר נתלה לעיני ביתו הקטנה... המקור: טוויטר]
[בתמונה: מאג'ד קבוסיפר נתלה לעיני ביתו הקטנה... המקור: טוויטר]

[לאוסף המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התלייה באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: מאג'ד קבוסיפר. איש המחאה האיראנית, שעלה לגרדום בחיוך

  1. Pingback: עונש מוות והוצאה להורג באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  2. Pingback: על התלייה באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  3. Pingback: פנחס יחזקאלי: להתלוצץ עם התליין | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *