גרשון הכהן: האסימון טרם ירד

תקציר: דומה שאיש בישראל עדיין לא הטמיע את גודל האירוע שעימו אנו מתמודדים. לא ההנהגה הפוליטית, לא הדרג הביטחוני וגם לא העם. מעולם לא נלחמנו נגד מעצמה, במלחמה שהיא טוותה לאט ובסבלנות לאורך שנים. במלחמה ארוכה, כל מערכת השיקולים הרגילה מתבטלת בפני סדר חדש וסדרי עדיפות חדשים. אבל אנחנו חיים עוד במלחמות הקודמות...

[בתמונה: איש בישראל טרם הטמיע את גודל האירוע שעימו אנו מתמודדים... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: איש בישראל טרם הטמיע את גודל האירוע שעימו אנו מתמודדים... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. 

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

* * *

דומה שאיש בישראל טרם הטמיע את גודל האירוע שעימו אנו מתמודדים. לא ההנהגה הפוליטית, לא הדרג הביטחוני וגם לא העם. מעולם לא נלחמנו נגד מעצמה, במלחמה ארוכה שהיא טוותה לאט ובסבלנות לאורך שנים. במלחמה כזו, כל מערכת השיקולים הרגילה מתבטלת בפני סדר חדש וסדרי עדיפות חדשים.

אבל אנחנו חיים עוד במלחמות הקודמות...

הרבה ממה שהיה נכון לפני המלחמה, אינו רלוונטי היום. למשל, האמירה "דין שדרות ויישובי הצפון, כדין תל אביב" היא אמירה מופרכת. זה אולי נכון בעידן של סבבי לחימה. לא במלחמה ארוכה נגד מעצמה. להיפך. עצם העובדה שליבת המדינה מצליחה במהלך מלחמה לקיים שגרת חיים, היא מרכיב חשוב בחוסננו הלאומי. תודה לאל, בינתיים תל אביב לא 'חוטפת' וטוב שכך.

[בתמונה: האסימון טרם ירד... התמונות באדיבות חברת בזק. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: האסימון טרם ירד... התמונות באדיבות חברת בזק. הכרזה: ייצור ידע]

משמעות המלחמה עם מעצמה מתעוררת, רחוקה יחסית מגבולותינו, היא שיכולתנו להתיש אותה מוגבלת

לא אנחנו פתחנו במלחמה ולא אנחנו שולטים במועד סיומה, גם לא הממשל האמריקני. איראן היא שמכתיבה את הקצב, ומטרתה אסטרטגית היא מלחמת התשה ארוכת שנים, שבמהלכה נתפורר. היא בניגוד אלינו נהנית ממה שמכונה 'ריבונות אופרטיבית'. יכולת לקבוע בעצמה את המהלכים ללא תלות בגורמים חיצוניים ובגיבוי בינלאומי.

לכן, האתגר העיקר שלנו איננו הכרעה או 'ניצחון מוחלט', אלא מניעת התפוררות, מתוך הבנה שזירת עזה, זירת לבנון, זירת סוריה, זירת יהודה ושומרון, זירת הפנים, זירות המעגל הרחוק, זירת הכלכלה וזירת החוסן הלאומי - כל אלה זירות לחימה שהאויב האיראני ילהיט בהן את האש ויקטין אותה לסירוגין ע"פ לפי צורכי המלחמה שלו.

לצערנו, איננו מסוגלים היום לנהל משטר מלחמה בנוסח מפא"י במלחמת העצמאות. אז לא התנהלנו עם מבחן יומי של ייעוץ משפטי. ביטחון המדינה קדם לכל השגה משפטית. נדמה לנו שאנחנו כל יכולים והבעיה הצפונית תיפתר אם רק נרצה. צריך רק לקבוע 'דד ליין'. האמת היא שהמדינה מתחה את יכולותיה למקסימום, ושינוי המצב הזה אינו בשליטתנו. צה"ל איננו כל יכול. בוודאי בגודלו הנוכחי, ורמת השחיקה של הדרג הלוחם עצומה. במצב הזה, דיבורים על הכרעה תלושים מהמציאות. מלחמה ארוכה מול מעצמה איננה אירוע נוסח רכישת דירה, שבה על פי חוזה, הקבלן חייב להמציא לי מפתחות לדירה במועד נקוב. מילת המפתח היא היעדר שליטה. גם של המדינה.

החינוך המערבי שלנו הרגיל אותנו לכך, שהמדינה קיימת בשבילנו ועלינו לדרוש ממנה את המגיע לנו. רק שאחרי חודשים רבים של מלחמה ותהליך מהיר של שחיקה, יכולת המדינה להעניק לנו קטנה והולכת. המציאות התהפכה. הגיע הרגע שבו עלינו לדאוג לשלמותה ולהישרדותה. אחרת נאבד.
[בתמונה: מלחמה עם מבחן יומי של ייעוץ משפטי... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מלחמה עם מבחן יומי של ייעוץ משפטי... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

אין טעם לשאול, 'עד מתי'

לא סדר הכוחות שבידינו ולא הגיבוי הבינלאומי מאפשרים לנו הכרעה בכל הזירות, מהסוג שאנחנו משתדלים להשיג כרגע ברצועת עזה. חיזבאללה פרוס על כל השטח, גם בעומק לבנון. על אדמת סוריה, פועלים מעל 30,000 לוחמי מיליציות מאורגנים מאומנים. לאחרונה החלה איראן להבעיר את גזרת יהודה ושומרות במתכונת המוכרת לנו מעזה, באיום על יישובי מישור החוף. זהו איום כבד משקל. מלחמה טוטאלית, קיומית, של להיות או לא להיות, מצב שלא היה כדוגמתו.

השגת הכרעה לכאורה בזירה הצפונית, מחייבת בניה של שלוש ארבע אוגדות חדשות וגיוס המוני, לא רק של חרדים, אלא של כל אלה שעושים שימוש בתעשיית הפטורים מגיוס, שחוצה מגזרים וגדולה מההשתמטות החרדית. במלחמה כוללת צריך סבלנות, וצריך לתעדף, ואפשר להשהות לחימה בגזרה אחת על מנת להשיג הישגים בזירה אחרת, שהיא חשובה יותר באותו רגע.

האסימון צריך לרדת

מלחמה טוטאלית מחייבת לגזוז חלומות השייכים למאה הקודמת, שצה"ל ה'גדול' יכול לסדר את העניינים, ולהכריע. היא מחייבת להפסיק לעמוד עם סטופר ביד ולדרוש תוצאות שאין בידי המדינה לנפק. היא מחייבת לשעבד את הכל - מאורחות החיים שלנו ועד התודעה - כדי לשרוד ולצבור הישגים אסטרטגיים ברי קיימא במלחמה.

אדגיש: לא תחושת ייאוש וחרדה מחייבת את הדיבור על שעבוד כל מרכיבי העוצמה הלאומית למלחמה, אלא נקודת מבט אופטימית שמאמינה ביכולת להבאת ההישגים הנדרשים בשדות הקרב, בתנאי שהמדינה והעם יפנימו את משמעות המלחמה כמצב חירום שמגלם איום קיומי. 
כשאכילס זלזל במשמעות כוח ההתמדה של הצב הוא הפסיד מולו במרוץ. מדינת ישראל שנדמה שהתעוררה בבוקר 7 באוקטובר לאימת המלחמה, עדין לא מתנהלת כישות שמובן לה עומק האיום שהוצב מולה.
[בתמונה: מלחמה טוטאלית מחייבת להפסיק לעמוד עם סטופר ביד ולדרוש תוצאות שאין בידי המדינה לנפק... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מלחמה טוטאלית מחייבת להפסיק לעמוד עם סטופר ביד ולדרוש תוצאות שאין בידי המדינה לנפק... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף, המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

3 thoughts on “גרשון הכהן: האסימון טרם ירד

  1. נטיע סולודר, אתם תקועים ב- 6/10. אם לא תתעוררו ותתפקחו יהיה חבל מאד. אני מאמין שחלקים גדולים במחנה שלך כן מתפקחים.

    1. הממשלה ישרה. אתם לא אוהבים אותה (וגם אני לא אוהב את ביבי ובטח לא את דרעי וגפני), אבל היא פועלת למען כלל הציבור, במצב חירומי קשה ביותר. באותו זמן אתם פועלים נגדה, ממשיכים בקמפיין הפוליטי המזוויע שלכם, ובעצם פועלים נגד מדינת ישראל שהממשלה מנהלת, מה שמסייע מאד לחמאס ולכל הכוחות הנאצים העוינים אותנו.
    (אם מדברים על חוסר יושר – זוכרים את רבין שמסר את עזה לפלסטינים? בבחירות 92 הוא הבטיח שאף פעם הוא לא ידבר איתם בכלל… *זה* חוסר יושר).
    2. אתם אלו שפוגעים בלכידות. חוץ מהכנסת שרות בצה"ל כאמצעי סחיטה פוליטי בימים שלפני המלחמה, גם בעצם ימים אלו יאיר גולן מדבר על סרבנות. אין מילים. כמה טיפשות, כמה שנאה, כמה חוסר הבנה.
    3. מדינה פלסטינית תהיה אסון אדיר למדינת ישראל – מה לא ברור אחרי שמסרנו את עזה לאש"ף ומשם זה המשיך לחמאס?
    אין דבר כזה "ממלמלים"… אם עכשיו אתה נותן פרס לנאצים האלו, הלך עלינו. צריך עמידה בצורה ונחושה מול כל הלחצים. רוב אדיר בציבור מבין אתה זה (חוץ ממך ועוד כמה הזויים. כן כן אתם ההזויים המשיחיים, משיח שלום אך-שווא).

    לגבי המאמר – צודק גרשון הכהן בתפישת האיום הקיומי – אנחנו צריכים הבנה של מול מה אנחנו עומדים. מאבק איתנים מול הפרסים, כאשר במשך שנים הם בנו את עוצמתם מולנו ואנשים כמו נטיע ומנהיגיו דרדרו את העוצמה הלאומית של ישראל אל עברי פי פחת. נסוגו, הכניסו דמורליזציה, סילקו מפקדים נחושים והכניסו בעלי קונצפציות הזויות כמו ראש אמ"ן ורמטכ"לים הזויים כמו אייזנקוט וגנץ, לא תפשו את המציאות, ויתרו על נכסים ועל צבא יבשה גדול ועוד. ביבי זרם איתם בדברים רבים, לצערי הרב.
    עכשיו צריך להבין:
    1. כן – לנצח תאכל חרב. אם לא נילחם, לא נחיה בכלל. זה עד כדי כך פשוט. אין טעם כרגע לשאול עד מתי.
    2. גיוס לכולם – לא יהיה פשוט, ולהכניס לכלא את כל החרדים אי אפשר, לכן צריך לעשות את זה עם מחשבה רבה. יתכן עם "זרוע חרדים", או משהו דומה.
    3. הכרעה – פה אני לא מסכים עם גרשון הכהן – אין תחליף לתורת הבטחון של בן גוריון (הרתעה, התראה והכרעה) והיא ישימה היום כמו שהיתה ישימה אז. גם במלחמת העצמאות, מול 7 צבאות ערב ועם נחיתות נוראית, היה נצחון. ברור שהיו עוד מלחמות אחרי זה, אבל היה נצחון והוא היה חד משמעי. אם לא נשאף לנצחון, הוא גם לא יבוא. אם נשאף לנצחון – אין דבר העומד בפני הרצון ואם תרצו אין זו אגדה. ככה זה עם הציונות מראשית הדרך, גם היום.
    יש לשאוף להכרעה מהירה ככל האפשר, גם אם היא לא תהיה מאד קצרה היא בוא תבוא, אבל רק אם נתכוונן אליה.

    צריך לבחור את עדיפות הזירות, זה נכון.

    צריך שינוי כיוון כזה, שאנחנו נרגיש היטב שהמטוטלת בינינו לבין האיראנים נעה לטובתנו. גם הם צריכים להרגיש את זה. זה אומר פעילות באיראן. להכות בראש הנחש ולהכות אותם בהלם מעוצמת המהלומה. צבא איראן חלש יותר מאשר נדמה לנו. איראן פגיעה ורגישה בהרבה לעומת מה שמקובל לחשוב. נודיע להם שאם הם רוצים, אנחנו מוכנים – אבל המהלומה הבאה תהיה קטסטרופה באמת – ושכל העולם יעמוד בתור לעצור את זה. יתכן שנחטוף חזק מאד, אבל נשרוד וננצח בעזרת החיילים המדהימים, הציבור החזק והנהגה צבאית ומדינית ראויה.

    דם יזע ודמעות – ובסוף נצח ישראל לא ישקר. לא אלמן ישראל, כן יש לנו את היכולות והאמצעים ועם קצת סיעתא דשמיא נעבור את זה כמו שעברנו את פרעה.

  2. מבט על שנראה נכון. למה הרמיזה על יעוץ משפטי, כבר בפתיחה, מכוונת? לא מובן. מעבר לצדקה המוסרית, יש גם את אומות העולם, שכרגע איבדנו בגדול את תמיכתן, הייתכן עקב ניהול מלחמה מצרכים פוליטיים של מנהיג?, לכאורה, ולא, מדינת ישראל לא תוכל להחזיק מעמד ברמה גבוהה לאורך זמן ללא תמיכה ושיתוף פעולה עם אומות העולם.
    עוד משהו שאיבדנו, הלכידות החברתית, הממשלה באופן מופגן וציני פועלת לטובת מגזריה, ועל חשבון כלל הציבור. הציבור החילוני, ליברלי לא יישא על גבו את החזון המשיחי והחזון "לחיות על חשבון אחרים" החרדי.
    האסימון מצלצל, הלו.. חייבים ממשלה ישרה הפועלת לטובת ישראל, נקודה. הסכם מזרח תיכוני יכול להחליש את המאמץ האיראני, וכמה מלמולים על מדינה פלשתינאית עוד לא הפריעו לאף אחד, חוץ מן המשיחיים.
    הגענו אל פרשת הדרכים, ימינה תהום, שמאלה (מרכז) בניית מדינה חדשה, ישרה, לא מושחתת, מודרנית, אולי אפילו אור לגויים.

    • בתקופה הקרובה הרבה פרות קדושות ישחטו במובן התודעתי . כל המוסדות המרכזיים כמו ממשל /צבא /פוליטיקה
      היו לא רלוונטים לאזרח הפשוט שרוצה להיות הריבון בארץ במובן הפשוט .
      אהבת ארץ ישראל תעמוד למבחן בפני כל אזרחיי ישראל .
      כבוד גדול לאזרחי קריית שמונה שהתחילו לחזור לבתיהם תחת אש . זאת מלחמת עורף של העם . ויש דיבור שאנחנו עם קשי עורף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *