פנחס יחזקאלי: למערכת מורכבת יש רציונל משלה, השונה מזה של מרכיביה

תקציר: אחת התובנות החשובות בהבנת התנהגותן של מערכות מורכבות - בתחומים שונים, מביולוגיה ואקולוגיה ועד כלכלה, מדעי הארגון ומדעי החברה בכלל - היא, שמערכת כזו היא גוף שיש לו רציונל משלו, שלפעמים שונה באופן משמעותי מזה של מרכיביו הבודדים.

[בתמונה: למערכת מורכבת יש רציונל משלה, השונה מזה של מרכיביה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: למערכת מורכבת יש רציונל משלה, השונה מזה של מרכיביה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

אחת התובנות החשובות בהבנת התנהגותן של מערכות מורכבות - בתחומים שונים, מביולוגיה ואקולוגיה ועד כלכלה, מדעי הארגון ומדעי החברה בכלל - היא, שמערכת כזו היא גוף שיש לו רציונל משלו, שלפעמים שונה באופן משמעותי מזה של מרכיביו הבודדים.

מערכות מורכבות מכילות חלקים רבים, המקיימים אינטראקציה, או רכיבים, שהתנהגותם הקולקטיבית היא לרוב מורכבת יותר מהתנהגותם של רכיבים בודדים, ונעשית פעמים רבות בהתארגנות עצמית. דוגמאות למערכות מורכבות כוללות מערכות אקולוגיות, המוח האנושי, שווקים פיננסיים ורשתות חברתיות.

אחד מסימני ההיכר של מערכות מורכבות הוא ההתהוות (emergence). ההתנהגות הקולקטיבית של מערכת נובעת מאינטראקציות שבין חלקיה, שמייצרת תכונות ודפוסים, שאינם קיימים במרכיבים הבודדים. ארגון עצמי זה יכול להוביל למבנים, לפונקציות ולהתנהגויות חדשות.

לדוגמה, כולנו מכירים את ה'מחולות' שמבצעות להקות של ציפורים (ראו למשל את הסרטון למטה): כל ציפור פועלת לפי כללים פשוטים: לשמור על מרחק מסוים מהשכנים, ליישר קו עם הכיוון הממוצע של ציפורים סמוכות, ולהימנע מהתנגשויות. למרות הכללים הפשוטים הללו, הלהקה כמכלול מציגה דפוסים מורכבים ומתואמים, שלא ניתן להבין על ידי בחינת ציפור בודדת.

מה שכינינו כ'רציונל' של מערכת מורכבת מתייחס לעקרונות, לכללים או לדפוסים החוזרים השולטים בהתנהגותה. רציונל זה נובע מהאינטראקציות בין הרכיבים ולעתים קרובות מציג תכונות הנבדלות מאלה של החלקים הבודדים.

הכלכלה היא מקרה בוחן מצוין לכך: גורמים בודדים (למשל, צרכנים, עסקים) פועלים על סמך מניעים אישיים, כמו מקסום רווחים או תועלת. עם זאת, התנהגותם הקולקטיבית גורמת לתופעות מאקרו-כלכליות כמו אינפלציה, מיתונים ומחזורי צמיחה, שלא ניתן להסבירן במלואן על ידי המניעים של אף גורם בודד.

דוגמה נוספת היא זרימת תנועה: במערכות תנועה, נהגים בודדים שואפים לצמצם את זמן הנסיעה ולהימנע מעומס. עם זאת, ההתנהגות הקולקטיבית שלם גורמת לרוב לפקקים.

[בסרטון: מחול הזרזירים בנחל גרר]

הסיבות לכל שלמערכת מורכבת יש רציונל משלה:

חוסר ליניאריות: האינטראקציות בין רכיבים לרוב אינן ליניאריות, כלומר שינויים קטנים בהתנהגות הפרט עלולים להוביל להשפעות לא פרופורציונליות על המערכת כולה.

לולאות משוב או היזון חוזר (Feedback): לולאות משוב חיוביות (לא במשמעות 'טוב' אלא במשמעות של 'הכיוון הנכון' שהמשוב מאפשר להתעלות על המטרות הראשוניות) ושליליות (לא במשמעות 'רע', אלא במשמעות של סטייה מתכנון שהמשוב מחזיר למצב הרצוי), יכולות להגביר או להפחית התנהגויות, ולהוביל לתוצאות בלתי צפויות.

הסתגלות ולמידה: רכיבים במערכת מורכבת יכולים להסתגל וללמוד מאינטראקציות, מה שמוביל להתנהגות המערכת המתפתחת לאורך זמן.

[בתמונה: למערכת מורכבת יש רציונל משלה, השונה מזה של מרכיביה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: למערכת מורכבת יש רציונל משלה, השונה מזה של מרכיביה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

להבנת הרציונל המובהק של מערכות מורכבות יש השלכות עמוקות על תחומים שונים. למשל:

ביולוגיה: במערכות אקולוגיות, אינטראקציות בין מינים מובילות למגוון ביולוגי ואיזון אקולוגי, שלא ניתן לחזות אותם על ידי חקר מינים בבידוד.

רפואה: גוף האדם, כמערכת מורכבת, מפגין דפוסי בריאות ומחלות הדורשים הבנה הוליסטית במקום התמקדות אך ורק באיברים או תאים בודדים.

הנדסה: תכנון מערכות תשתית גמישות כרוך בהבנה כיצד רכיבים מקיימים אינטראקציה תחת לחץ והתאמה לנקודות תורפה מתעוררות.

סיכום

הכרה בכך שלמערכת מורכבת יש רציונל משלה, נבדל ממרכיביה האישיים, חיונית להבנה ולניהול יעיל של מערכות כאלה. תובנה זו מאפשרת לנו להבין את דרכי פעולתן של מערכות מורכבות, להעריך את יופיין המורכב, ולפתח אסטרטגיות להתמודדות עם האתגרים שהן מציגות.

[בתמונה: למערכת מורכבת יש רציונל משלה, השונה מזה של מרכיביה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Gemini' של גוגל]
[בתמונה: למערכת מורכבת יש רציונל משלה, השונה מזה של מרכיביה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Gemini' של גוגל]

[לאוסף המאמרים בנושא מורכבות ומערכת מורכבת, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ההיבטים השונים של מטרה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *