פנחס יחזקאלי: עשר כרזות על מקצועיות ומקצוענות

תקציר: 'מקצועיות' מוגדרת כרמת השליטה שלנו בידע המקצועי; ו'מקצוענות' מבטאת את התרבות המקצועית שלנו. מצב המקצועיות של ארגוני הביטחון והשירות הציבורי שלנו מביך בלשון המעטה... בדף זה מרוכזות כרזות מחאה הנובעות מהמחאה הזו. אתם מוזמנים לתרום עוד!

[בכרזה: הרמטכ"ל בני גנץ בעקבות מבצע 'צוק איתן': "מעזה יש איום התקפי, אבל הוא לא מתקפתי"... המקור: דף הטוויטר של Judeoespañol]
[בכרזה: הרמטכ"ל בני גנץ בעקבות מבצע 'צוק איתן': "מעזה יש איום התקפי, אבל הוא לא מתקפתי"... המקור: דף הטוויטר של Judeoespañol]

"נַפְתָּלִי, אַיָּלָה שְׁלֻחָה–הַנֹּתֵן, אִמְרֵי-שָׁפֶר" (בראשית מט, כא)

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

'מקצועיות' מוגדרת כרמת השליטה שלנו בידע המקצועי; ו'מקצוענות' מבטאת את התרבות המקצועית שלנו. מצב המקצועיות של ארגוני הביטחון והשירות הציבורי שלנו מביך בלשון המעטה...

בדף זה מרוכזות תמונות וכרזות מחאה הנובעות מהמצב הבעייתי הזה ומהשלכותיו. אתם מוזמנים לתרום עוד!

כְּרָזָה או פּוֹסְטֶר (Poster) היא כל דימוי חזותי המיועד להצגתו לראווה. כרזות הן לא פעם הפריט המזהה מעצב גרפי יותר מאשר תוצרים אחרים בעולם העיצוב. לפני עידן הרשתות החברתיות, היו הפוסטרים מודפסים על נייר ותלויים לראווה על קירות או משטחים. היום, עברה הזירה אל הרשתות החברתיות (ויקיפדיה: כרזה).

אתם מוזמנים לתרום עוד...

[כרזות, תמונות וסרטונים שבעל הזכויות שבהן לא אותר, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי בכל כרזה, אנא פנו ל: yehezkeally@gmail.com] 

*  *  *

כרזה ראשונה בראש הדף, בדף הטוויטר של Judeoespañol: כשלא מקצועיים - מברברים!

אחת המחלות הקשות של צה"ל (כמו משטרת ישראל) היא היעדר מקצועיות צבאית, למעט ברמה הטקטית והמיקרו טקטית. כך נוצרים לאורך השנים שדרות פיקוד שבינן לבין המקצוע הצבאי אין מאומה.

וכשלא מבינים את המקצוע, ממציאים ומברברים, ואם המברבר בדרגה מספיק גבוהה, הדברים נכתבים ומועברים הלאה. הנה למשל הרמטכ"ל בני גנץ בעקבות מבצע 'צוק איתן': "מעזה יש איום התקפי, אבל הוא לא מתקפתי"...

אתם הבנתם?

כרזה שנייה: (חוסר) מקצועיות הצבא: מפקדי הצבא הצליחו שוב להמציא את הגלגל...

אפשר להשתגע כל פעם מחדש מגודל הכישרון והיצירתיות הצה"לי ברמות הטקטית והמיקרו טקטית, מול אפסותם האסטרטגית של מצביאיו... לפני מלחמת יום כיפור הם הוציאו את המגננה מהדוקטרינה הצבאית, והתוצאות היו בהתאמה. במלחמת לבנון השנייה, כיאה לפרוגרסיביים אמיתיים, הם המציאו את 'התמרון ללא הכיבוש': מתמרנים, כובשים והולכים, ואם צריך מתמרנים וכובשים שוב את אותו מקום. וכיוון שזו הייתה מלחמה מוצלחת כל כך, העתירו את השיטה גם למלחמת חרבות ברזל.

כך, נשכחו כל העקרונות הבסיסיים של צבאיות ותפקידה. נשכחה ההבנה שתפקיד הצבא לכבוש ולהחזיק בשטח שהופך נכס לדרג המדיני, לכל שימוש שיחפוץ. כך התבזבזה המערכה בעזה בלי שתושג ולו אחת ממטרות המלחמה.

והגרוע מכל, אף אחד לא למד כלום, ואין גם שכל להצטער...
[בתמונה: המצאה חדשה של דוקטרינה צבאית: תמרון ללא כיבוש, והתוצאות בהתאמה. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: המצאה חדשה של דוקטרינה צבאית: תמרון ללא כיבוש, והתוצאות בהתאמה. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

כרזה שלישית: יו"ר הכוחות המשולבים האמריקנים קוטל את חוסר המקצועיות של מצביאי צה"ל

אפשר להגיד הרבה על הצבא האמריקני, אבל בניגוד אלינו, מקצועיות היא אצלם ערך חיוני. זאת, בניגוד משווע למתרחש אצלנו, כשקציני צבא מגיעים לבכירות עם הכשרה ניהולית, בלי להכיר את המקצוע הצבאי, וממציאים את הגלגל.

אחרי הטיהורים בצה"ל לאחר אוסלו, ובעיקר לאחר ההתנתקות, הפכה המילה 'כיבוש' למילה גסה. לכן, שכחו אצלנו שתפקידו של צבא לכבוש שטח ולהחזיק בו, כדי שהדרג המדיני יוכל לממש את ההישג הצבאי להישג מדיני. אז מה עושים? מתמרנים בלי לכבוש. את התוצאה ראינו במלחמת לבנון השנייה, וכיוון שלא מפיקים אצלנו לקחים (חוסר מקצועיות כבר אמרנו?) אנחנו רואים את זה ביתר שאת במלחמה הנוכחית: מתמרנים, כובשים והולכים, ואם צריך מתמרנים וכובשים שוב את אותו מקום.

אז הנה מה שחושב על כך יו"ר הכוחות המשולבים האמריקני, גנרל צ'רלס בראון, בנימוס אמריקני אופייני, אבל בחדות: "... (אחרי הכיבוש), צריך גם לשמור על השטח ולייצב אותו. הישראלים לא רוצים להישאר, אז זה מאפשר ל... (חמאס) לחזור, אם אתם לא שם. לכן, זה הופך את זה למאתגר יותר עבורם, בכל הנוגע ליכולת להגיע למטרותיהם ולהשמיד ולהביס את חמאס צבאית". במילים פחות יפות, לכן צה"ל נכשל עד כה, בהשגת מטרות המלחמה.

אתם הבנתם את זה? בכירי צה"ל לא ולא!

[בתמונה: יו"ר הכוחות המשולבים האמריקנים קוטל את חוסר המקצועיות של מצביאי צה"ל... התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: יו"ר הכוחות המשולבים האמריקנים קוטל את חוסר המקצועיות של מצביאי צה"ל... התמונה היא צילום מסך]

כרזה רביעית בדף הטוויטר של חיים רמון: מקצוען צבאי אמריקני נוסף מספר מה הוא חושב על ביצועי מצביאי צה"ל בעזה

אחרי הביקורת הקטלנית שהעביר לפני חודש, הרמטכ"ל האמריקאי גנרל צ'רלס בראון על האסטרטגיה של המטכ"ל וקבינט המלחמה ("לא רק שאתה צריך באמת להיכנס ולחסל את היריב שמולו אתה עומד, אתה צריך להחזיק את השטח – ואז אתה צריך לייצב אותו"), הגיע תורו של אחד המקצוענים הצבאיים בעשרות השנים האחרונות, גנרל דייוויד פטראוס.

פטראוס קבע כי "הריגת מחבלים ולוחמי גרילה ולכידתם היא בלתי מספיקה; המפתח לקיבוע ההישגים הביטחוניים ולעצירת הגיוס של לוחמי אויב חדשים הוא להחזיק בשטח, להגן על האוכלוסייה האזרחית ולספק להם ממשל ושירותים".

גם בראון וגם פטראוס מסרו בעבר מסרים אלו באופן דיסקרטי לגלנט ולהלוי, תוך שהם מדגישים שאם לא נכבוש את הרצועה כולה ונקים בה ממשל צבאי זמני, לא נצליח להכריע את החמאס הצבאי ולא נצליח למוטט את חמאס האזרחי.

מה השתנה בעצם? בעיית המקצועיות הצבאית הייתה תמיד אחת הבעיות הקשות של צה"ל, והיא הוחמרה מאז שנות ה- 90 של המאה הקודמת בשל הפוליטיזציה שעברה הקצונה הבכירה.
[בתמונה: מה הגנרל פטראוס חושב על ביצועי מצביאי צה"ל בעזה... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: מה הגנרל פטראוס חושב על ביצועי מצביאי צה"ל בעזה... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

כרזה חמישית: מביך!

היעדר המקצועיות הצבאית הוא אחד המאפיינים המביכים ביותר של צה"ל בעשורים האחרונים (ולא רק בהם), וכיוון שצה"ל עבר פוליטיזציה מואצת מאז אוסלו, שהתחזקה לקראת ההתנתקות, בהיעדר מקצועיות, נותרה רק פוליטיקה קטנה ומביכה.

לדעתי, במקרה של שמני, המבוכה הזו בולטת היום לעין, כש'הלבין' את דוח הגנרל אלן בדוח דומה מאוד משלו, שבו הוכיח לכאורה שניתן להסתדר בלי צה"ל בבקעת הירדן (https://tinyurl.com/yff42b9c). רק לאחרונה, מתחו שניים מהמקצועיים בקציני הצבא האמריקני בעשורים האחרונים, הרמטכ"ל האמריקאי גנרל צ'רלס בראון גנרל דייוויד פטראוס, ביקורת הקטלנית על האסטרטגיה הצה"לית שעליה שמני מגן בערוצי התקשורת.

במקרה שלפנינו, תורם לטעמי האלוף שמני לקמפיין שנאת המתנחלים, וקובע שכי בלי ההתנחלויות צה"ל היה יכול לצמצם את כוחו ביו"ש בשני שלישים. מביך. כדאי ששמני יבדוק שוב איך מכילים הרוסים והסינים ריבונות, יום יום, בעזרת האוכלוסייה האזרחית. כדי שיבין מה קורה בלעדיה, מומלץ לו לשאול את עצמו, למה ברצועת הביטחון המדממת של פעם, הוטסו חיילים למוצבים במסוקים והצירים נשלטו ע"י חיזבאללה.

מה לעשות, מבחינה צבאית אין מחיר לישיבה אזרחית בתוך אוכלוסייה עוינת, וליצירת גב אוהד המכיר את השטח, נוסע בציריו, יוצר מגע עם האוכלוסייה העוינת ומאפשר לצבא להפתיע את האויב. עד שהתלהטה הגזרה בשנתיים האחרונות הצליח צה"ל, דווקא בזכות המתנחלים, לשלוט בשטח בצורה טובה, בעזרת 9000 חיילים בלבד.

אבל יחי הנרטיב. האמת טובה למחאה רק כשהיא תומכת בה! אחרת...

המאמרים הרלוונטיים:

גדי שמני בערוץ 7: גדי שמני קובע: להתנחלויות ביו"ש אין כל ערך בטחוני
האלוף במיל׳ גדי שמני שתמך בהתנתקות טען בראיון לקובי ברקאי כי בלי ההתנחלויות צה"ל היה יכול לצמצם את כוחו ביו"ש בשני שלישים.
[למאמר של גדי שמני בערוץ 7, לחצו כאן]

כרזה שישית: (חוסר) מקצועיות המשטרה: חקירת זדורוב כסימפטום...

[בתמונה: המשטרה סבורה שהיא ניהלה חקירה במקצועיות כדי להגיע לחקר האמת... גם אתם? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]
[בתמונה: המשטרה סבורה שהיא ניהלה חקירה במקצועיות כדי להגיע לחקר האמת... גם אתם? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: עשר כרזות על מקצועיות ומקצוענות

  1. Pingback: מקצועיות ומקצוענות באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *