פנחס יחזקאלי: האליטה מאיימת במרד אלים. איך זה יגמר?

תקציר: 'תורת ההפעלה' של המחאה - הלקוחה מתורת ההפעלה הפרוגרסיבית בארה"ב - מקדשת אמנם את האיום ככלי שמשתק את היריב. אבל, לאיומים יש דינמיקה משלהם, ויש בהם פוטנציאל גדול להידרדר למעשים. מי מבטיח לנו שבעיצומה של מלחמה קיומית, לא יוצת גפרור שיגרום לבעירה גדולה? מערכת האכיפה, בינתיים, מתעלמת.

[בתמונה: האליטה מאיימת במרד אלים. איך זה יגמר? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: האליטה מאיימת במרד אלים. איך זה יגמר? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

"אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה" קבע יצחק רבין לפני הירצחו וידע מה אמר. אבל היום, דווקא השמאל הישראלי "מפלרטט איתה שוב ושוב" כדברי אראל סג"ל ב'ישראל היום' ב- 20 ביוני 2024: "יותר ויותר נדמה שהאליטה הישראלית מתגעגעת לאירוע כמו הטבעת האונייה אלטלנה, כדי להבהיר מי באמת בעל הבית במדינה. לא פלא שהם חוזרים בכל פעם אל אותו תותח... (סגל, 2024).

הדמות התורנית שטבלה את השיח באלימות ו'עשתה כותרות' בגין כך, הייתה השחקנית רננה רז שקבעה כי:

"אני חושבת שהדבר הזה יסתיים רק באלימות. אני מרגישה שהאנשים שכרגע נמצאים בשלטון והלחימו את עצמם לכיסא, הם אנשים מאוד־מאוד אלימים, והם לא יתעוררו פשוט מחר בבוקר ויגידו 'טוב, הבנו שאתם לא רוצים שנהיה פה אז להתראות'. זה לא יקרה. לפרק את זה יצטרכו באלימות, אני אומרת את זה בצער" (סגל, 2024).

הימין הם אנשים מאוד מאוד אלימים? איפה בשנתיים האחרונות נצברו עדויות לקביעה הזו? תורת ההפעלה הפרוגרסיבית מקדשת את הנרטיב על פני האמת. לאמת יש ערך רק כשהיא משרתת את המטרה האסטרטגית ולהיפך. במקרה זה, משתמשת המחאה בטכניקת 'המניפולציה הסמנטית' שהפרוגרסיבים אוהבים כל כך: האשמת הצד השני באלימות מציירת את המחאה כלא אלימה.

[להרחבה בסוגיה זו ראו את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: השימוש הפרוגרסיבי בטכניקת 'המניפולציה הסמנטית'. לחצו כאן]

[בסרטון - רננה רז: זה יסתיים באלימות]

רק איום?

'תורת ההפעלה' של המחאה - הלקוחה מתורת ההפעלה הפרוגרסיבית בארה"ב - מקדשת את האיום ככלי שמשתק את היריב.

אקטיביסט השמאל הרדיקלי והתאורטיקן הפוליטי יהודי-אמריקאי סול אלינסקי (Saul David Alinsky;‏ 1972-1909) פרסם ב- 1971 את ספרו "כללים לרדיקלים" (Rules for Radicals), שבו 13 'כללי זהב' להשגת השלטון בדמוקרטיות, שהפכו כלי משחק אפקטיבי מאוד בפוליטיקה האמריקנית, ו'עשו עליה' גם לישראל. הם מאיימים היום, להקריס את הדמוקרטיה האמריקנית - וגם את זו שלנו [ראו את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי (2023), כך תופסים שלטון בדמוקרטיה – 13 העקרונות של סול אלינסקי].

הכלל התשיעי של סול אלינסקי גורס כי 'לחץ הולך וגובר הוא חזות הכל. אל תרפו', חדשו כל העת, והרבו להגזים: האיום בדרך כלל מבעית יותר מהדבר עצמו'. שילוב של דמיון ואגו - גורס אלינסקי - יכולים ליצור איום תפיסתי גדול בהרבה מהאיום האמיתי"! לטעמי, זה סוד ההצלחה של תנועת המחאה: שימוש באיומים חסרי רסן, שהובלו ע"י הבכירים ביותר שבהנהגת המחאה (ראו בהמשך) [ראו את מאמרו של פנחס יחזקאלי: "הפריזו באיומים. הם מבעיתים יותר מהדבר עצמו!". הכלל ה- 9 של סול אלינסקי].

הלחץ היה ילך ויגבר עד סוף יולי 2024, בכפוף ללוחות הזמנים של הממשל הדמורקרטי להפיל את ממשלת נתניהו לא יאוחר מתום מושב הקיץ של הכנסת, כדי שיהיה סיפק בידו 'לסגור' הסכם עם ממשל ישראלי 'ידידותי'. התקווה היא שכמו בשנת 2023, יעשה הימין טעות אחת יותר מידי שתיצור את המפולת...

אבל, לאיומים יש דינמיקה משלהם, ויש בהם פוטנציאל גדול להידרדר למעשים. מי מבטיח לנו שבעיצומה של מלחמה קיומית, לא יוצת גפרור שיגרום לבעירה גדולה?
[בכרזה: הכלל ה- 9 של סול אלינסקי - האיום, בדרך כלל, מבעית יותר מהדבר עצמו... הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: הכלל ה- 9 של סול אלינסקי - האיום, בדרך כלל, מבעית יותר מהדבר עצמו... הכרזה: ייצור ידע]

אראל סג"ל מזכיר לנו בצדק, שהשמאל הישראלי כבר עמד בעבר בפני מרד מזוין

הוא מצטט את פרופ' זאב צחור המנוח, שחשף בספרו על יעקב חזן כיצד מפ"ם הקימה תאים חשאיים בשירות הביטחון, בממשל הצבאי, במשרד הביטחון ובצבא. לפחות ב־50 קיבוצים הוכן מחסן נשק חשאי. כמעט כל מפקדי צה"ל במלחמת השחרור היו יוצאי הפלמ"ח. בן־גוריון חשש מהם. לכן פירק את הפלמ"ח מייד לאחר הטבעת אלטלנה...".

[בתמונה: כשמדברים על הצורך ב'אלטלנה שנייה', כדאי רק לזכור, שדווקא השמאל כמעט וביצע בעבר מרד חמוש בממשלה נבחרת! כריכת הספר: זאב צחור (1997), חזן תנועת חיים: השומר הצעיר מפם הקיבוץ הארצי. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: כשמדברים על הצורך ב'אלטלנה שנייה', כדאי רק לזכור, שדווקא השמאל כמעט וביצע בעבר מרד חמוש בממשלה נבחרת! כריכת הספר: זאב צחור (1997), חזן תנועת חיים: השומר הצעיר מפם הקיבוץ הארצי. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

פוטנציאל ההידרדרות לפניכם:

ההתבטאויות הנפיצות ביותר, הן מטבע הדברים, של מנהיגות המחאה:

  • דן חלוץ, ב- 26 באוקטובר 2022, איים כי "תהיה פה מלחמת אחים"...
[בתמונה: הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ: תהיה פה מלחמת אחים"... התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ: תהיה פה מלחמת אחים"... התמונה היא צילום מסך]
  • עו"ד דוד חודק ב- 1 בפברואר 2023: עו"ד חודק בן ה-70, היה ראש משרד עורכי הדין גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' ונחשב מבכירי עורכי הדין בתחום המשפט המסחרי בישראל. הוא השתתף בפאנל שעסק ברפורמה המשפטית ובה אמר כי "אנשים מוכנים להילחם עם נשק בתוכנית ההרסנית הזאת. אז כולם מזדעזעים איך אתה יכול להגיד דבר כזה. אני אומר: אם נצטרך להגיע לזה ואם יגררו אותי לשם, זה מה שאני אעשה. אני לא אעזוב את הארץ ולא אחיה יום אחד בדיקטטורה… אנחנו נתנגד לזה בכל הכוח…":
עכשיו 14: המשטרה ממליצה לפתוח בחקירה נגד עוה"ד שהצהיר: "אם אצטרך, אשתמש בנשק"
עורך הדין דוד חודק אמר בכנס לשכת עורכי הדין באילת כי אם הוא יצטרך, הוא לא יהסס "להשתמש בנשק" במטרה "לשמור על הדמוקרטיה" • לאחר שבחנה את הדברים, המשטרה המליצה לפרקליטות לפתוח בחקירה פלילית נגד חודק • דבריו של עורך הדין עוררו סערה רבתי במערכת הפוליטית ואף הוגשה נגדו...
[בתמונה: עו"ד חודק מאיים להשתמש בנשק. לכתבה המלאה ב'עכשיו 14', לחצו כאן]
  • ראש עיריית ת"א חולדאי ב- 5 לפברואר 2023: מאיים כי "אם ייגמרו המילים, יתחילו המעשים":
ריבקין וטוויל באתר 'חרדים 1': חולדאי: אם ייגמרו המילים – יתחילו מעשים • רגב: השתגעו לגמרי
ראש עיריית תל אביב מאיים: "אני רוצה להזהיר - לא נעצור בכיכרות, לא נהיה אדישים, לא נגיב בהשלמה" • השרה מירי רגב: "צריך לעצור אותו על הסתה. הם לא יודעים להפסיד! שמאל מסית ומסוכן!" • בועז ביסמוט: "ירדתם מהפסים! לאן עוד נגיע? לשפוך את דם אחיכם זה מה שאתם רוצים?"
[למאמרם של ריבקין וטוויל משמאל באתר 'חרדים 1', לחצו כאן]
  • ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט ב- 13 בפברואר 2023: "מה שצריך זה לעבור לשלב הבא. לשלב המלחמה ומלחמה לא מנהלים בנאומים. מלחמה מנהלים בקרב פנים אל פנים, ראש בראש, יד ביד":
[בתמונה - אהוד אולמרט: "מה שצריך זה לעבור לשלב הבא. לשלב המלחמה ומלחמה לא מנהלים בנאומים. מלחמה מנהלים בקרב פנים אל פנים, ראש בראש, יד ביד". התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה - אהוד אולמרט: "מה שצריך זה לעבור לשלב הבא. לשלב המלחמה ומלחמה לא מנהלים בנאומים. מלחמה מנהלים בקרב פנים אל פנים, ראש בראש, יד ביד". התמונה היא צילום מסך]
  • ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר, אהוד ברק בתחילת אפריל 2023: "המחאה צריכה לשנות את דרכה ולעבור למרי אזרח או בלשון מדויקת, לאי ציות אזרחי בלתי אלים"
[אהוד ברק: "המחאה צריכה לשנות את דרכה ולעבור למרי אזרח או בלשון מדויקת, לאי ציות אזרחי בלתי אלים". התמונה היא צילום מסך]
[אהוד ברק: "המחאה צריכה לשנות את דרכה ולעבור למרי אזרח או בלשון מדויקת, לאי ציות אזרחי בלתי אלים". התמונה היא צילום מסך]
  • ב- 13 ביוני 2023, פורסם מכתב של קצין חינוך ראשי לשעבר, נחמיה דגן לשעבר, המטיף ל"מלחמת דמים" (ראו בתחילת המאמר). הפרסום המקורי, כנראה נמחק, אבל מופיע, למשל, בדף הפיסבוק של Ofer Sharir [לחצו כאן]:
"תשובה לחבר. מה אני מציע…

השלב הנוכחי: הפגנות, אותן אפשר לשמור ברמה הזו. הדגלים השחורים עושות עבודה טובה, גם בכך שמאתגרות קבוצות אחרות, כמו הטייסים, הסיירות, האקדמיה, הבריאות, הנשים וכו…

השלב הבא: הפיכת ההפגנות למחאה שתנטרל את כל חברי הקואליציה. לא ה״ניטרול״ הצה״לי. ניטרול במובן שהמהומה סביבם וסביב משרדיהם תהיה כזו, שלא יוכלו לעבוד. בעניין הזה אני מציע יוצא מהכלל: צריך לגרום להיעלמותה מישראל של פורום קהלת. אני מציע את זה למי שצריך להציע. צריך לגרום שהמוסד הזה ייסגר ושני המיליארדרים (אולי גם הישראלי) שמממנים אותו. הם יהודים מהסוג שעליו התבססה האנטישמיות והפרוטוקולים של זקני ציון.

השלב הבא: שיתוק המשק. שיתוק המשק יביא בהכרח להתנגשויות אלימות בין המשק לממסד שעלולות להתפתח למלחמת אזרחים. מלחמת אזרחים זו מלחמה. אני מניח 2 הנחות: ראשונה: לא נגיע לשלב הזה. זה ייגמר הרבה יותר מוקדם. לדעתי לא נגיע אפילו לשלב עצירת המשק. הנחה שנייה: הצד הביביסטי מורכב ממיעוט אלים מאד, פחדן מאד ומאד לא נחוש. מי שמנהיג את התהליכים האלה - כאמור - הם הדגלים השחורים ואני סומך עליהן. אם הביביסטים/משיחיסטים ינצחו במערכה הזו (מה שלא נראה סביר) כל השלבים האלה ידולגו ונגיע למלחמה ישירה ומיידית איתם.

למה אני קורא ביביסטים משיחיסטים מנצחים… הם מצליחים להבעיר את האיזור (הר הבית, בית המקדש), אנחנו במלחמה שמתחילה עם החמס והחיזבאללה, התקוממות בשטחים, השלום עם ירדן ומצרים מופר. זה מוציא אותנו מהבתים ומהיחידות שלנו ואנחנו מטפלים בהם כמו במלחמה. הבעיה היא אם מצליחים להרדים אותנו. כמו הצפרדע במים שמתחממים לאיטם.

בעוד 50 שנה החרדים הם הרוב. אין צבא, אין כלכלה, מדינת ישראל - עם השטחים ועזה - נהפכת למדינת פלשתין. כל החילוניים עוזבים אותה והיא חוזרת להיות מה שהייתה לפני הציונות. בעולם הממוחשב של היום, פלא ההישרדות היהודית בגלות לא יחזור. כל מי שלא יהודי חרד יחיה בכל מקום חוץ מפלשתין, תוך דור או שניים כולם יזנחו את היהדות, והעם היהודי יהיה קהילה בנוסח ה״איימיש״ (עם תמונת הרבי מלובביץ׳ והכתובת ״משיח צדקנו מגיע״). כמה בפלשתין, כמה באמריקה ואולי… אולי באנגליה וצרפת. בשאר המקומות ירדפו אותם כמו את הצוענים.

אלה האופציות שלי. עכשיו תשאל את החבר שלך: כשהאופציה הינה חורבנה של מדינת ישראל, האם מלחמת דמים עם אלה שקוראים לי ״אחי״ אבל יגרמו לחורבן הזה, זו הפרזה?"
תשובה לחבר...
  • ויש גם אנשי תקשורת שמצטרפים לאיומים, כמו רביב דרוקר: "צריך להישפך הרבה מאוד דם מטאפורי או דם אמיתי, עד שיהיה בכלל דרך להגיע למשהו פה..."
[בתמונה: רביב דרוקר בערוץ 12:  "צריך להישפך הרבה מאוד דם מטאפורי או דם אמיתי, עד שיהיה בכלל דרך להגיע למשהו פה..." התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: רביב דרוקר בערוץ 12: "צריך להישפך הרבה מאוד דם מטאפורי או דם אמיתי, עד שיהיה בכלל דרך להגיע למשהו פה..." התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על אליטות ואליטיזם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיביים החדשים ואנחנו', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *