פנחס יחזקאלי: התפילה, כאמצעי לשיבוש סדר החיים במערב

תקציר: תארו לעצמכם שהיה מוסלמי פורס את מחצלתו באמצע כביש סואן בישראל ומתפלל, כשהוא נותן לטור המכוניות להמתין. איך היינו מגיבים אז? כיוון שאיננו שייך לתנועת המחאה, אני מניח שהיה מסולק בברוטליות מהכביש, כדי להחזיר את סדר החיים למסלולו. במדינות המערב, המקרה החריג שתיארתי הופך לנורמה, שסיבותיה העיקריות הן יצירת כאוס מכוון, ובניית עוצמה לקראת ההשתלטות על המערב!

[בתמונה: תפילה באמצע הכביש - יצירת כאוס מכוון ובניית עוצמה בדרך להשתלטות על המערב! חובתו העליונה של כל מוסלמי לתרום לסיפוח אדמת הכופרים לאומה האסלאמית. המקור: דף הטוויטר של Salwan Momika. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: תפילה באמצע הכביש - יצירת כאוס מכוון ובניית עוצמה בדרך להשתלטות על המערב! חובתו העליונה של כל מוסלמי לתרום לסיפוח אדמת הכופרים לאומה האסלאמית. המקור: דף הטוויטר של Salwan Momika. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

אנחנו חיים בדו קיום יחסי במדינה מעורבת עם מיעוט מוסלמי גדול, הנדרש על פי אמונתו להתפלל חמש פעמים ביום בזמנים ספציפיים. נוהג זה הוא אחד מחמשת עמודי האסלאם, המהווים את היסוד לאמונתו ומנהגיו של המוסלמי. תפילות אלו הן פאג'ר (שחר), דהוהר (צהריים), אסר (אחר הצהריים), מג'ריב (שקיעה) ואישה (לילה).

על כן, כמו שאנחנו מקבלים ומבינים אנשים המניחים תפילין בפומבי - ואולי משום כך - התופעה של מוסלמים המתפללים בגנים ציבוריים ובשולי מדרכות אינה זרה לנו. יתרה מכך, אנחנו משתדלים לכבד זאת והמתפללים מצידם עושים זאת בדרך כלל במקומות שבהם הם זוכים לפרטיות יחסית, תוך מינימום הפרעה לשגרת החיים.

אבל תארו לעצמכם שהיה מוסלמי פורס את מחצלתו באמצע כביש סואן ומתפלל, כשהוא נותן לטור המכוניות להמתין. איך היינו מגיבים אז? כיוון שאיננו שייך לתנועת המחאה, אני מניח שהיה מסולק בברוטליות מהכביש, כדי להחזיר את סדר החיים למסלולו.

במדינות המערב, המקרה החריג שתיארתי הופך לנורמה. מוסלמים - יחידים וקבוצות - מתריסים נגד המערכת הקיימת ומתפללים במתכוון במקומות הומים, מתוך כוונה לשבש את סדר החיים. זוהי תופעה חברתית מרתקת ומטרידה מאוד, שניתן להסבירה דרך עדשות חברתיות, תרבותיות ודתיות שונות. 
[בתמונה: למחאה מותר, אנחנו יודעים. אבל מה יקרה אם גם המוסלמים יחסמו את הכבישים? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: למחאה מותר, אנחנו יודעים. אבל מה יקרה, אם גם המוסלמים יחסמו את הכבישים? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

במדינות המערב, המקרה החריג שתיארתי הופך לנורמה

אצל רובם - בוודאי אצל האליטות המנוונות של המערב - לא הוטמעו ההכרזות הגלויות של המוסלמים שפניהם להשתלט על המערב. 

רובנו כבר מכירים את החלוקה המוסלמית של העולם לדאר אל אסלאם (שטח החליפות האסלאמית, שהיא הצורה המדינית היחידה המותרת באסלאם) ולדאר אל חארב (בית המלחמה, שם שוכנת בין היתר אירופה). זה שטח מלחמת האמונה, שתסתיים רק כשהשטח יסופח לחליפות האסלאמית. בינתיים, הכל שם מותר ומופקר. הפקרות מוחלטת.

אנחנו כבר מכירים על בשרנו את חובתו העליונה של כל מוסלמי להילחם בדאר אל חרב על מנת להרחיב את דאר אל אסלאם. זה יסוד הג'יהאד. זה ייעודו. זו מלחמת קודש: דרך האל. "סביר אללה". אסורה שם הפסקת המלחמה. זו מלחמת נצח. לכן כל מנהיג מוסלמי שמנהל מלחמות נגד כופרים הוא הופך קדוש, כי הוא עוסק במהות. גם אם מוסלמי שונא להילחם, זו חובתו, אחרת יישרף בגיהינום. אבל אם יילחם וימות במלחמה, אז תזכה בגן עדן שהוא ממשי מאוד באסלאם.

[בסרטון: מוסלמי מתריס בתפילה על כביש סואן באירופה... המקור: דף הטוויטר של RadioGenoa. אנו מאמינים כי אנו עושים בסרטון שימוש הוגן]

"זו הרב תרבותיות"... הפרוגרסיביים מקבלים את המצב הנוכחי בהבנה ובסלחנות

בינתיים, מקבלות זאת מדינות המערב בסלחנות. נביאי ה- WOKE הפרוגרסיביים דורשים להכיל את התופעות הללו, כחלק מהרב תרבותיות, המתחשבת בחשיבותם של פרקטיקות דתיות. לטענתם, זוהי תגובת נגד לדחיקה - הנתפסת או אמיתית - של המוסלמים מאוכלוסיית הרוב, ותביעת מקומה של הקהילה בתוך המרקם החברתי הרחב יותר. בדרך זו, מציג המיעוט המוסלמי את הנראות של קהילתו המקופחת בפני הרוב השולט. 

הפרוגרסיביים גורסים כי התנהגות זו הגיונית, בהיעדר מקום מספיק במסגדים או בחללי תפילה ייעודיים. כתוצאה מכך, מוסלמים נאלצים לפנות להתפלל בשטחים ציבוריים, כולל כבישים, פארקים וכיכרות, בעיקר במהלך אירועים איסלאמיים גדולים, כמו עיד אל-פיטר ועיד אל-אדחא. אז, מתקיימות תפילות קהילתיות גדולות, המצריכות לעתים קרובות שטחים פתוחים שיכולים להכיל מתפללים רבים. התכנסויות אלו עלולות לזלוג לרחובות ולשטחים ציבוריים בשל מספר המשתתפים הרב.

לכן, הבנה קבלת ההתנהגות הזו עשויה לחזק את הקשרים הקהילתיים, לאשר את הזהות הדתית של המוסלמים בעיני בני המערב, וליצור לכידות חברתית וכבוד לביטויים תרבותיים מגוונים. קידום דיאלוג והבנה הדדית יכול לעזור למתן קונפליקטים ולטפח חברה מכילה יותר.

הפרוגרסיביים מכירים גם בזכותם של המוסלמים כ'מיעוט מדוכא' לעשות בתפילה שימוש להתנגדות סמלית: תפילות פומביות עשויות לשמש גם כסוג של הפגנה שלווה, המדגישה את הנוכחות והזכויות של המוסלמים בחברה נתונה. היא יכולה להיות סוג של התנגדות או טענה לא אלימה נגד מדיניות או גישות הנתפסות כמדכאות או מפלות. זו יכולה להיות דרך עבור הקהילה המוסלמית לתבוע נראות והכרה.

אבל ניתן לראות ברשתות החברתיות שסבלנות האזרחים לשיבוש המכוון באורחות חייהם קטנה והולכת. התופעות הללו משבשות את התנועה ואת הפעילות היומיומית, ומובילות למתיחות עם הרשויות המקומיות והציבור הרחב. זה מעלה שאלות רבות לגבי איזון חירויות הדת עם הסדר והביטחון הציבורי.

[בתמונה: אין כניסה לכופרים... מוסלמים בפריז... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: אין כניסה לכופרים... מוסלמים בפריז... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

"זה אקט של שליטה והתחלה של השתלטות!"...

בניגוד לפרוגרסיביים, חלק גדל והולך בציבור מקבל זאת בסבלנות קטנה והולכת, ותוצאות הבחירות לאיחוד האירופי משקפות זאת היטב. סבלנותם של רבים פוקעת. רבים מהם מבינים שזה הסיכוי האחרון של המערב לאמץ דגם של 'דמוקרטיה מתגוננת', שתחייב מהגרים מוסלמים בהצהרת נאמנות, ובהיטמעות במדינה. אם לא כן תישללנה זכויותיהם והם יגורשו. אחרת, הדמוקרטיה לא תשרוד עוד זמן רב...

כדאי לה לאירופה. דומה שזה 
[בתמונה: בשביל זה נהרגנו במלחמת העולם השנייה? המקור: דף הטוויטר של Paul Golding. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: בשביל זה נהרגנו במלחמת העולם השנייה? המקור: דף הטוויטר של Paul Golding. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ההתמודדות המוסדית עם התופעה

התמודדות מערכת האכיפה עם התופעה רחוקה צלהיות מספקת. למדינות שונות יש גישות משפטיות שונות לניהול פרקטיקות דתיות במרחבים ציבוריים. לחלק מהמדינות יש תקנות ברורות ואזורים ייעודיים לתפילות ציבוריות, בעוד שאחרות עשויות להיעדר הוראות כאלה, מה שמוביל לשימוש ספונטני בדרכים ובמרחבים ציבוריים. אבל חשוב לציין כי ההתרסה המוסלמית נמשכת, בלי קשר, בראש חוצות.

יש מדינות שיש להן תקנות האוסרות על תפילה בציבור ברחובות, במיוחד אם הן משבשות את הסדר הציבורי או את הפעילות היומיומית. ניתן למצוא תקנות אלו הן במדינות בעלות רוב מוסלמי והן במדינות שאינן בעלות רוב מוסלמי. הנה כמה דוגמאות:

בצרפת קיימים חוקי חילוניות (Laïcité) נוקשים, המפרידים בין דת לחיים ציבוריים. תפילות ציבוריות החוסמות את התנועה או משבשות את הסדר הציבורי כפופות לקנסות ולתביעה משפטית. בשנת 2011, אסרה ממשלת צרפת להתפלל ברחובות פריז ובערים אחרות. איסור זה בא כתגובה לחששות מהפרת הסדר הציבורי ומהצורך לשמור על חילוניות במרחב הציבורי. לצורך כך, סיפקה הממשלה סיפקה חללי תפילה רבים, כדי להכיל את המתפללים.

בבלגיה יש תקנות שמונעות ממפגשים ציבוריים, לרבות תפילות, חסימה של המרחבים הציבוריים ושיבוש את חיי היומיום. הרשויות מתערבות אם פעילות כזו גורמת להפרעה משמעותית. בחלק מהערים והעיריות בבלגיה יש תקנות מקומיות ספציפיות, המגבילות תפילות ציבוריות לאזורים מסוימים או דורשות אישורים להתכנסויות גדולות. ופעמים רבות מידי התקנות אינן נאכפות כלל, פן תואשמנה מערכות האכיפה באסלאמופוביה.

חוקי גרמניה בנושא אספות ציבוריות מחייבים אישורים להתכנסויות, שעלולות לחסום את המרחב הציבורי. תפילות ציבוריות שישבשו את התנועה או את הסדר הציבורי מחייבות לכאורה אישור מוקדם מהרשויות. לרשות מדינות ועיריות שונות במדינה עומדות תקנות נוספות בנוגע לשימוש בשטחים ציבוריים לפעילויות דתיות.

התקנות השוויצריות דורשות לעתים קרובות שכל התכנסויות ציבוריות, כולל דתיות, לא יחסמו את התנועה או ישבשו את הסדר הציבורי. בניגוד למדינות אירופאיות אחרות, הרשויות שם אכן מקפידות לאכוף כללים אלה כדי למנוע שיבושים. גם חוקים ייעודיים מקומיים מייעדים אזורים ספציפיים להתכנסויות דתיים, ואוסרים את השימוש בדרכים ציבוריות לפעילויות כאלה.

במדינות ערב, השלטונות מכירים את הפוטנציאל הנפיץ של התפילות ברחוב

לכן, כל סוגיית התפילה בחוץ מוסדרץ בדר"כ היטב, כדי לשמור על הסדר הציבורי:

בערב הסעודית, תפילות ציבוריות נפוצות, אבל באזורים ייעודיים להתכנסויות גדולות, וחללי תפילה מאורגנים.

בטורקיה קיימת הגבלה על תפילות פומביות החוסמות את התנועה ו/או את הסדר הציבורי. התכנסויות גדולות מתקיימות לרוב באזורים ייעודיים, כמו מסגדים או כיכרות ציבוריות.

[בסרטון: כך מפגינים שליטה... המקור: דף הטוויטר של Azat Alsalem. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

סיכום

מוסלמים המתפללים בדרכים ראשיות ובמרחבים ציבוריים היא תופעה רבת פנים המושפעת ממחויבויות דתיות, דינמיקה חברתית-תרבותית, מצרכים מעשיים וממסגרות משפטיות. טיפול בנושא זה מצריך רגישות לחירויות הדת, מחויבות להרמוניה חברתית ופתרונות מעשיים הנותנים מענה לצרכי כל חברי הקהילה תוך שמירה על הסדר הציבורי ובטיחותו.

יחד עם זאת, התופעה הזו היום לובשת צביון לאומני מובהק, המחייב אכיפה ביד ברזל, רק שהפער בין הצורך למציאות רחוק מאוד. התוצאה, כאוס גדל והולך במרחב הציבורי.

וצריך לומר, הפגנות העוצמה הללו עושות את פעולתן. תעיד כמות המתאסלמים המצטרפים בהמוניהם לקבוצה החזקה החדשה!

נספח ראשון: בוקר טוב לונדון...

[הסרטון שותף הרבה ברשתות החברתיות ובעל הזכויות שבו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

נספח שני: דנמרק אהובתי...

[הסרטון שותף הרבה ברשתות החברתיות ובעל הזכויות שבו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

למה להתפלל על המדרכה כשאפשר על כבישי לונדון?

אגב, בקרוב אצלנו!

    [בסרטון: למה להתפלל על המדרכה כשאפשר על כבישי לונדון? המקור: דף הטוויטר של SissiEmperatriz. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

    [לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיביים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על השתלטות האסלאם על אירופה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית' מול המערבית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: רב תרבותיות ותקינות פוליטית, לחצו כאן]

    מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

    נושאים להעמקה

    מקורות והעשרה

    One thought on “פנחס יחזקאלי: התפילה, כאמצעי לשיבוש סדר החיים במערב

    1. Pingback: עשר כרזות על המחאה, בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית. אוסף 23 | ייצור ידע

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *