גרשון הכהן: ג'נין, אחדות הזירות

תקציר: באזכור העובדה שהכיבוש הישראלי בג'נין הסתיים בינואר 1996 - עת הועברו שטחי AB לידי הרשות הפלסטינית - יחד עם העובדה שבאזור צפון השומרון נעקרו במסגרת ההתנתקות ארבעה ישובים, התהוותה של ג'נין לבירת טרור, אינה עוד צעד מוכר במאבק הפלסטיני ל"סיום הכיבוש", אלא סיפור חדש בו משתלבות קבוצות הטרור בג'נין, במסגרת כלל הכוחות האזוריים המופעלים בידי איראן באיחוד זירות, במטרה מוגדרת להשמדת מדינת ישראל.

[בתמונה: כאוס מכוון. קריאות גלויות ברשתות החברתיות של ערביי יו"ש להתארגן ולפרוע בכבישים ובנתיבי התחבורה, ו "לנתק את הכבישים העוקפים של היהודים! אין ברירה אלא עימות!"... המקור: דף הטוויטר של Ayelet lash. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
הלוגו של ישראל היום
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. 

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

מאמר זה ראה אור לראשונה באתר ישראל היום. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר

* * *

ב- 27 ביוני 2024, במהלך פעילות שגרתית של כוחות צה"ל בג'נין, התפוצץ מטען רב עוצמה מתחת לרכב ממוגן של סיירת חרוב בכניסה למחנה הפליטים, אחרי שבצה"ל ביצעו נוהל פתיחת ציר שכולל מעבר של כלים הנדסיים לפני מעבר הרכבים הצבאיים, עם כף באדמה כדי לנטרל מטענים שהוטמנו. המטען הזה הוטמן עמוק יותר, ותוצאות ליל הקרב בג'נין היו כואבות. המחבלים המתינו עד שיתקבצו כוחות למקום ואז, פוצצו מטען קטלני יותר, שבמהלכו נהרג מפקד מחלקת צלפים מסיירת חרוב, סרן אלון סאקאג'יו, ו- 16 חיילים נוספים נפצעו. 

[בתמונה: הפנתר שנפגע מהמטען הראשון... המקור: דובר צה"ל]
[בתמונה: הפנתר שנפגע מהמטען הראשון... המקור: דובר צה"ל]

אולם במאפייני לחימת המחבלים, לא היה חידוש מהותי

ראשית, הפעילות ההתקפית של צה"ל לג'נין במבצעי "שובר גלים", החלה כבר בשלהי מרץ 2022. קבוצות הטרור בג'נין איחדו כוחות בשליטת חמ"ל מרכזי מאוחד להגנה מרחבית כנגד פשיטות צה"ל אל העיר ושכונותיה. במאמצי ההגנה שולבו כוחות תצפית ומטענים נגד תנועת רכב בצירי התנועה אל העיר. שיתוף הפעולה בעיר איחד את כל הפלגים הפלסטינים: שוהדא אל אקצה של הפת"ח, תנזים, חמא"ס וג'יהאד אסלאמי.

תהליכים דומים התרחשו בטול כרם, בעיקר במחנה פליטים נור-אשמס ובשכם. אבו מאזן - כראש הרשות הפלסטינית הנושא גם בתואר ראש אש"פ - הוא למעשה מפקד הפת"ח. בחוסר יכולתו להטלת מרותו על קבוצות הטרור, הופרה בהתרסה בוטה התביעה והציפייה הבסיסית הישראלית לראות בהסכם אוסלו הבטחה לקראת שלטון ריבוני יציב האוכף חוק אחד ונשק אחד בהכפפת כלל הכוחות החמושים לריבון הוא הרשות הפלסטינית.

בנרמול העדר השליטה, אבו מאזן חדל למעשה להיות כתובת אחראית לכל ההתרחשות האלימה הכרוכה בלחימת קבוצות הטרור בצפון השומרון.

תאוצת ההתחמשות של קבוצות הטרור בנשק תקני מדוגם עם כוונות מתקדמות, יחד עם מטעני נפץ תקניים, הלכה והתגברה עם מאמצי הברחת הנשק מגבול ירדן בהכוונת משמרות המהפכה האיראניים, בעיקר מאזור אגן הירמוך. המהלך מייצג נדבך נוסף בתוכנית קאסם סולימני האיראני. את צורתה פירט באוגוסט 2022, מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי באומרו:  "הפלסטינים מוכנים כיום למאבק קרקעי. זו נקודת התורפה העיקרית של ישראל. הטילים מצוינים להרתעה... אך הם לא משחררים את האדמות. יש להציב כוח רגלי על הקרקע ולשחרר את האדמה צעד צעד...אנשי חיזבאללה ופלסטין ינועו על הקרקע במבנה צבאי אחד." (ראו כרזה למטה).

במגמה זו, התארגנות הטרור בג'נין מציגה הפרכה לתיאוריה הרווחת התולה את מניעי הטרור בעוני ומצוקה כלכלית. כעיר מסחר מרכזית, ג'נין הייתה עד להתפרצות גל הטרור לפני יותר משנתיים, עיר משגשגת, בה פועלת אוניברסיטה אמריקאית שכוללת גם לימודי רפואה. השגשוג לא מנע את הפיכתה של ג'נין למוקד טרור.

באזכור העובדה שהכיבוש הישראלי בג'נין הסתיים בינואר 1996 - עת הועברו שטחי AB לידי הרשות הפלסטינית - יחד עם העובדה שבאזור צפון השומרון נעקרו במסגרת ההתנתקות ארבעה ישובים, התהוותה של ג'נין לבירת טרור, אינה עוד צעד מוכר במאבק הפלסטיני ל"סיום הכיבוש", אלא סיפור חדש בו משתלבות קבוצות הטרור בג'נין,  במסגרת כלל הכוחות האזוריים המופעלים בידי איראן באיחוד זירות, במטרה מוגדרת להשמדת מדינת ישראל.

[בתמונה: בריגדיר גנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, תיאר בתמצית פשוטה את רעיון המלחמה המשולבת נגד מדינת ישראל... . התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Rajanews. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]
[בתמונה: בריגדיר גנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, תיאר בתמצית פשוטה את רעיון המלחמה המשולבת נגד מדינת ישראל... . התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Rajanews. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]

[לאוסף המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: ג'נין, אחדות הזירות

  1. Pingback: מלחמת חרבות ברזל באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *