פנחס יחזקאלי: תיאוריות קונספירציה: דוגמאות

תקציר: תיאוריות קונספירציה הן הסברים לאירועים או מצבים המערבים קבוצות סודיות או כוחות עלומים הפועלים מאחורי הקלעים. הן נובעות לעיתים קרובות מתחושות של חשדנות כלפי רשויות ומוסדות ומניסיונות להסביר תופעות בלתי מובנות או מורכבות. במאמר זה אביא דוגמאות נוספות לתיאוריות קונספירציה מהעולם, וגם כאלה שמככבות אצלנו בישראל.

[בתמונה: תיאוריות קונספירציה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: תיאוריות קונספירציה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

אנשים נוטים להאמין בתיאוריות קונספירציה בגלל צורך בהסברים פשוטים וברורים לעולם המורכב, ולעיתים בשל תחושת חוסר אונים או חוסר שליטה. בנוסף, תיאוריות אלו מקבלות חיזוק בעידן הדיגיטלי, שבו מידע שגוי וחדשות כזב מתפשטות במהירות ומעמיקות את האמונה בהן.

מהי תיאוריית הקונספירציה המפורסמת ביותר? מן הסתם יש הרבה יותר מאחת, אבל אציין את תיאוריית הקונספירציה סביב רצח הנשיא האמריקאי ג'ון פ. קנדי. לפי התיאוריה, לי הארווי אוסוולד לא פעל לבדו או בכלל לא היה האחראי לרצח, אלא היו מעורבים בכך כוחות אחרים, כגון ה-CIA, המאפיה, או אף ממשלות זרות. תיאוריה זו ניזונה מתחושות של חוסר אמון כלפי הממשל והחקירה הרשמית, וכן מהפרטים המסתוריים והבלתי מוסברים סביב האירוע. היא ממשיכה לעורר עניין ושיח ציבורי עד היום.

במאמר זה אביא דוגמאות נוספות לתיאוריות קונספירציה, שמככבות גם אצלנו בישראל.

[בתמונה: תמונת המעצר של לי הארווי אוסוואלד. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: תמונת המעצר של לי הארווי אוסוואלד. התמונה היא נחלת הכלל]

הנה דוגמאות לתיאוריות קונספירציה מפורסמות נוספות:

נחיתת הירח המזויפת:

תיאוריה זו טוענת שהנחיתה על הירח של אפולו 11 בשנת 1969 הייתה מזויפת וצולמה באולפן. תומכי התיאוריה מצביעים על לכאורה "אי-התאמות" בצילומים ובתיעוד מהמשימה [הרחבה בסוגיה זו ראו בויקיפדיה].

[קונספירצית זיוף הנחיתה על הירח. מקור התמונה: נאס"א]

התרסקות חייזרים ברוזוול:

תיאוריה זו טוענת שבשנת 1947 התרסק עב"מ ברוזוול, ניו מקסיקו, והממשל האמריקאי הסתיר את הראיות לכך. המאמינים בתיאוריה טוענים שממצאים חייזריים נשמרו בבסיס סודי באזור 51 [הרחבה בסוגיה זו ראו בויקיפדיה].

[בתמונה: ציור המשחזר את התקרית, כפי שהיא מתוארת על ידי מאמיני תאוריית התרסקות העב"ם. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: ציור המשחזר את התקרית, כפי שהיא מתוארת על ידי מאמיני תאוריית התרסקות העב"ם. התמונה היא נחלת הכלל]

ההתקפה על מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר:

חלק מהאנשים מאמינים שההתקפות ב-11 בספטמבר 2001 היו פעולת פנים של הממשל האמריקאי או שאפשרו להתרחש במכוון על מנת להצדיק פעולות צבאיות במזרח התיכון והגבלות על חירויות אזרחיות [הרחבה בסוגיה זו ראו בויקיפדיה].

[בתמונה: מפגין הנושא שלט הטוען שפיגועי ה9-11 היו מתוך ארצות הברית. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Damon D'Amato from North Hollywood, Calfornia. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

רשת הפדופילים הפוליטית של פיצה גייט:

תיאוריה זו טוענת כי פוליטיקאים בכירים בארצות הברית מנהלים רשת פדופיליה מתוך מסעדת פיצה בוושינגטון הבירה. תיאוריה זו צברה פופולריות למרות היעדר כל ראיה מבוססת ותפיסתה כהזויה על ידי רוב הציבור.

[בתמונה: קומט פינג-פונג בוושינגטון הבירה. ב-4 בדצמבר 2016 נכנס למסעדה זו אדם וירה, בעקבות ידיעות שווא שפורסמו אודות התעללות בילדים. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Farragutful. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]
[בתמונה: קומט פינג-פונג בוושינגטון הבירה. ב-4 בדצמבר 2016 נכנס למסעדה זו אדם וירה, בעקבות ידיעות שווא שפורסמו אודות התעללות בילדים. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Farragutful. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

הקשר בין חיסונים לאוטיזם:

ישנה תיאוריה שטוענת כי חיסונים מסוימים, במיוחד חיסון ה-MMR (חצבת, חזרת ואדמת), גורמים לאוטיזם אצל ילדים. תיאוריה זו הופצה למרות שאין ראיות מדעיות התומכות בקשר זה, והמחקר המקורי שטען זאת נפסל בשל ליקויים חמורים.

איתי גל ב- YNET: מחקר ענק מוכיח שוב: החיסונים לא גורמים לאוטיזם
חוקרים בדנמרק שבדקו רישומים אודות מאות אלפי ילדים מצאו כי החיסון המשולש אינו גורם לאוטיזם. עוד נמצא כי דווקא בקרב ילדים מחוסנים יש שיעור נמוך יותר של אוטיזם, מאשר אצל ילדים לא מחוסנים
[למאמרו של איתי גל ב- YNET, לחצו כאן]

מאי 2022: שר החוץ הרוסי והיהודים...

בתחילת מאי 2022 השתמש שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, באחת מתיאוריות הקונספירציה הלעוסות והמוכרות כדי לחזק את הטיעון שהנהגה האוקראינית אנטישמית, למרות מוצאו היהודי של הנשיא זלנסקי: לברוב טען כי העובדה שהוא יהודי לא אומרת שבקייב לא קיימים גורמים נאצים: "האנטישמים הכי גדולים היו יהודים"; וגם בעורקיו של אדולף היטלר זרם דם יהודי.

הדברים הללו הביאו לתגובות חריפות בישראל; לתגובות נגד רוסיות ולהסלמה ביחסי ישראל רוסיה:

עופר אדרת ב'הארץ': למוצאו היהודי של היטלר אין הוכחות. תיאוריות קונספירציה יש בשפע רוב הטענות בדבר "דמו היהודי של היטלר", אותן הדהד שר החוץ הרוסי לברוב, נובעות מהעובדה שזהות סבו של הצורר הנאצי מצד אביו לא ידועה עד היום. נראה כי התשובה לשאלה נקברה עם סבתו
[לכתבה המלאה של עופר אדרת ב'הארץ', לחצו כאן]

2021: אוי הקורונה...

הקורונה הניבה מבחר גדול של תיאוריות קונספירציה, שהשפיעו על התנהגות הציבור בשמירה על ההנחיות, בכל מדינות המערב. חלק מהתיאוריות הללו קלות להפרכה. חלקן - מי יודע?? עליהן ניתן למנות, למשל את התיאוריות ש... (לביא, 2021):

  • הנגיף הונדס במעבדה בסין;
  • טכנולוגיית ה-G5 הפיצה את המגיפה;
  • הקורונה בכלל זוהתה לראשונה באיטליה כבר ב-2019;
  • (ועוד לא דיברנו על החיסונים...).

וכדומה... [למאמרו של ד"ר רועי צזנה: תגובה לסרטון על "הונאת הקורונה" של אורלי וגיא, לחצו כאן].

תומר לביא ב'מאקו': תיאוריות הקונספירציה הכי שכיחות על הקורונה טכנולוגיית ה-G5 הפיצה את המגיפה או הנגיף הונדס במעבדה בסין? תיאוריות הקונספירציה על מגפת הקורונה לא חסרות, והן רק הולכות ומתגברות. ומסתבר שיש להן השפעה על התנהגות הציבור בשמירה על ההנחיות...
[לכתבה המלאה של תומר לביא ב'מאקו', לחצו כאן]

2019: מי עודד את רצח יצחק רבין?

תיאוריית קונספירציה זו הועלתה ע"י יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', בנאומו בכנסת ביום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. לטענתו, שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את עמיר לרצוח את יצחק רבין. אותם דברים מבוססים בין היתר על הפעלתו של סוכן השב"כ לשעבר, אבישי רביב ("שמפניה"), שהואשם על ידי המדינה כי ידע על כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין – וזוכה.

"שירותי הביטחון לא רק כשלו בשמירה, אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות שעד היום לא נחשפו במלואן כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו", אמר סמוטריץ', ועורר עליו את זעמם של רבים, כולל שירות הביטחון הכללי, שטען כי "סמוטריץ מעודד קונספירציות".

אזולאי ואחרים בוואלה: סמוטריץ' לא חוזר בו: "היה מחדל של השב"כ והוא לא לוקח אחריות" עורך דינו של הסוכן "שמפניה" תקף בריאיון ב-103FM את דברי סמוטריץ' ואת שותפו, בן גביר: "אין מדינה בעולם שמי ששב"כ מגדיר כיעד שצריך לפקח עליו, יישב בממשלה". בצלאל סמוטריץ' השיב לביקורת בפוסט בפייסבוק: "אין שום קונספירציה"
[למאמר של אזולאי ואחרים בוואלה, לחצו כאן]

סמוטריץ' לא היה הראשון שהדהד את התיאוריה הזו על רצח רבין. ב- 29 באוקטובר 2019 דיבר ד"ר מרדכי קידר בהפגנת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח תקווה; וטען כי יגאל עמיר הוא ככל הנראה לא האדם שרצח את ראש הממשלה יצחק רבין ז''ל; וכי הניסיון להסתיר את מה שקרה אז נמשך עד היום הזה"... (ערוץ 7, 2019).

[בסרטון: מי רצח את יצחק רבין?]

2017: לא היפנים תקפו בפרל הארבור...

תיאוריית הקונספירציה בהקשר זה טוענת, שהתקפת היפנים על נמל הפנינים (פרל הארבור) שבהוואי, בבוקר יום ראשון, ה- 7 בדצמבר 1941 - שפתחה את החזית היפנית-אמריקנית במלחמת העולם השנייה - הייתה פרי מזימה של הנשיא דאז, פרנקלין דלאנו רוזוולט וממשלו, שחיפשו תירוץ להתגבר על התנגדות הבדלנים ולהיכנס למלחמה לצד בריטניה.

הנה לפניכם פרסום אחד מיני רבים מ- 2017, שבו נכתב: "פרל הארבור היה 'עבודה פנימית'. אין שום מצב שהמטוסים היפנים יכולים היו לטוס מרחק כזה ב- 1931... התעוררו והבינו שממשלתכם בגדה בכם ושהיפנים חפים מפשע..."

אבל, המתקפה הייתה בסוף 1941 ולא 1931 והמטוסים לא טסו את המרחק אלא הגיעו על גבי נושאות המטוסים: ב־26 בנובמבר עזב, תחת דממת אלחוט, צי של שש נושאות מטוסים בפיקוד סגן האדמירל היפני צ'ואיצ'י נגומו את מפרץ היטוקאפו שבאי איטורופ, כשפניו לפרל הארבור. נושאות המטוסים היפניות שהשתתפו בתקיפה היו אקאגי, היריו, קאגה, שוקאקו, סוריו וזואיקאקו. את כוח המשימה ליוו שתי אוניות קרב מהירות, שתי סיירות כבדות, תשע משחתות וצוללות רבות. בסך הכול היו 441 מטוסים, כולל מטוסי קרב, מפציצי טורפדו, מפציצי צלילה ומפציצי קרב.

אבל למי משנה האמת?

[בתמונה: תיאוריית הקונספירציה בהקשר זה טוענת, שהתקפת היפנים על נמל הפנינים (פרל הארבור) שבהוואי...]
[בתמונה: תיאוריית הקונספירציה בהקשר זה טוענת, שהתקפת היפנים על נמל הפנינים (פרל הארבור) שבהוואי...]

[לאוסף המאמרים על תיאוריות קונספירציה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *