תקציר: 25 שנים שנאתי את עצמי, ואז… ישראל והישראלים התגלו אלי באהבה ובחיבה! תופעה זו נוגעת בי ובמדינתי, עד עצם היום הזה
רוני אקריש הוא מייסד ומנהל האוניברסיטה העממית - חינמית "קפה דעת".
* * *
עד גיל 25, חיי בצרפת, ארץ הולדתי, היו ריקים כמעט לגמרי מהקשר ליהודים וליהדות. עד אז, חשבתי בטעות שהשנאה והדחייה שהרגשתי כלפי היהודים נבעו מתובנה חכמה ומתקדמת, מול תופעה קהילתית ראוותנית ומבישה.
ואז, כשהגעתי לישראל במסגרת סיקור ועניין, פגשתי בפרופסור אנדרה נהר ז"ל, שחשף אותי לספרו המפורסם של תאודור לסינג, "השנאה העצמית היהודית" (Der jüdische Selbsthaß; ראו תמונת כריכה למטה). בספרו, לסינג ניסה להסביר את התופעה שבה משכילים יהודים אנטישמיים הסיתו ומסיתים נגד העם היהודי ורואים ביהדות את מקור הרוע בעולם (ויקיפדיה: אוטואנטישמיות).
מנקודה זו התחיל עבורי דיון חדש-ישן על השאלה, האם יש ליהודים מקום מולדת שאותו - בכל מחיר - לא נוטשים. זהו דיון שחוצה את כל שכבות החברה הישראלית ודורש את תשומת לבה של הנהגתה. נפתח בפניי עולם חדש: במשך 25 שנים שנאתי את עצמי, ואז… גיליתי את ישראל והישראלים, וקיבלתי מהם אהבה וחיבה! תופעה זו נוגעת בי ובמדינתי עד עצם היום הזה.
"זה קורה לי בגללי!"
תאודור לסינג כתב את הספר הזה - שעוסק בשנאה עצמית, בסירוב להיות יהודי - בשנת 1930, שלוש שנים לפני עלייתו של היטלר לשלטון ושלוש שנים לפני שלסינג עצמו נרצח ב-31 באוגוסט 1933 במרינבאד, על ידי הגרמנים הסודטים, אוהדי הנאצים. מי שפותח את הספר הזה במקרה, מבלי לדעת מי הסופר, מתרשם מספרות המתארת את אווירת ימינו אלה.
לסינג מראה, שישראל נרדפת בגלל ייחודה, במשך שלושת אלפים שנה. הוא מציין, שכל מי שפוחד ונמנע לחקור את עצמו פנימה, מאשים את אויבו בבבעיותיו. זו האקסיומה של האנושות. כולנו עדים לכך, יום יום מסביבנו. אתמול כמו היום, ישראל מואשמת - בגלל ייחודה עתיק היומין - בכל תחלואי העמים. זאת, בשל העובדה שהנוצרי או המוסלמי זקוקים ליהדות כדי לפתח את משנתם להגדרה עצמית של זהותם; בעוד שההיפך אינו נכון. ליהודי אין צורך בנוצרי או במוסלמי, והחוב הזה יוצר בתורו הפרעה של הזדהות תרבותית, חוב מקורי ובלתי נסבל, משום שהוא חבוי במנטליות תרבותית יהודית-נוצרית ובחברות מוסלמיות.
"זה קורה לי בגללי"... לאורך שנים הפנימו יהודים אשמה והערכה עצמית נמוכה. לסינג כותב: "עם ישראל הוא הראשון, אולי היחיד מכולם, שחיפש בעצמו את האשם לאסונותיו בעולם. עמוק בתוך כל נשמה יהודית טמונה אותה נטייה, לראות בכל חוסר מזל, עונש."
פתרון אחד לסבל הזה הייתה המשיחיות, שסתרה את המסורת היהודית, ופגעה בקיום היהודי לאורך ההיסטוריה
המשיחיות הזו - הנצרות, מרד בר כוכבא, שבתי צבי, יעקב פרנק - הציעה פתרון מיסטי למצב של סבל בלתי נסבל, וכמעט וחיסלה את העם היהודי. היא נבעה מהייסורים הבלתי נסבלים לאורך השנים: דיכוי רומי, האינקוויזיציה, הפוגרומים. זו ע"פ לסינג, ה"אש הזרה" הזו שהביאו בניו הגדולים של אהרון, נדב ואביהוא, לפני שהושמדו בשריפה בפרשת שמיני (ראו התמונה למטה).
המסורת היהודית מגנה את הדרך הזו שהופכת את אלוקים למלך פשוט לענייני העולם הזה, לשר הבריאות והמופקד על צרותיהם של בני אדם, המשרשת את המסורת בעננים ולא על פני האדמה הזו. משיחיות השקר "פותרת" את הסכסוך הפנימי על ידי הטמעת ה' בעולם הזה והרחקת האדם ממשימת האנושיות והצדק שלה, עם כרטיס כניסה חד-כיווני לגן עדן.
פתרון אחר הוא האוטו אנטישמיות
לסינג מתאר את השנאה העצמית היהודית כסירוב להיות יהודי, ומראה כיצד תופעה זו קשורה להתבוללות היהודית שהובילה לשנאה עצמית, אצל יהודים שניסו לאמץ את התרבות הגרמנית. הנשמה היהודית מכרה את זהותה למען תרבות אירופית. יהודים ניסו להשתלב בתרבות זו דרך עיסוקים כמו בנקאות, אמנות ותיאטרון, אך נתקלו בעוינות מצד עמים אחרים. ככל שנדחו יותר כך העמיקה בהם השנאה לעמם.
השנאה הזו גברה, כשהגיעו לרחובות וינה היהודים מהמזרח, ה'אוסט יודן', שברחו או גורשו מגליציה או מרוסיה בזמן הפוגרומים, ולא היה בהם כל רצון להתבולל ולהיטמע. הם נתקלו אז בשנאתם של יהודי אוסטריה וגרמניה, שחששו שתדמיתם של אלה תדבק בהם. "כשאני חושב שאני במשפחה עם האנשים האלה!", כתב גוסטב מאהלר לאשתו עלמה, במנה גדושה של אוטו אנטישמיות... ואכן, שנאה עצמית הייתה דבר שבשגרה, ליהודי המתבולל באותה עת בווינה...
בין מנדלסון למארקס
משה מנדלסון, פילוסוף יהודי-גרמני מהמאה ה-18 (בתמונה למטה משמאל), נחשב לאחד האבות של תנועת ההשכלה היהודית. הוא קידם את הרעיון שהיהודים צריכים לשלב את עצמם בחברה האירופית הכללית, לאמץ את התרבות האירופית ולהשתלב בה, תוך שמירה על אמונתם הדתית. אבל, למרות מאמצים רבים של יהודים לשלב את עצמם בחברה האירופית, תהליך ההתבוללות לא הוביל לקבלה מלאה או לשוויון זכויות. במקרים רבים, היהודים המשיכו לסבול מאפליה ומדעות קדומות, והפערים בין יהודים ללא-יהודים נשארו ברורים.
מנדלסון האמין שטשטוש ההבדלים בין יהודים ללא-יהודים באמצעות חינוך והשכלה, יוביל לקבלה ולשוויון זכויות. ובאמת, דת התבונה האוניברסלית של הנאורות - שאמורה לאחד את כל העמים - בהחלט הפילה את חומות הגטו ושיפרה את גורל היהודים, אך היא חיסלה במקביל את היהדות: "ההלכה התלמודית כבר לא עניינה חוקרים ונכדיו של משה מנדלסון כבר לא היו יהודים".
ההתבוללות הזו של מנדלסון ודומיו נכשלה והוחרבה על ידי המרקסיזם, שהפך את היהודי ה"עשיר" ליעד לשנאת העם. קרל מארקס (ראה תמונה למטה מימין) היה יהודי נוסף שברח מיהדותו. השקפתו הכלכלית-חברתית שמה דגש על מלחמת המעמדות. הוא ראה את היהודים - במיוחד את אלו שהצליחו כלכלית - כחלק מהמעמד הבורגני המנצל. רעיונות אלה הוסיפו שכבה נוספת של שנאה כלפי היהודים, בעיקר כתגובה לפערים כלכליים. המרקסיזם, יחד עם רעיונות אנטישמיים אחרים, חיזק את הדימוי של היהודים כ"מתנשאים" וכ"אויבי העם". בנוסף לכך, הדימוי הקלאסי של היהודים כאחראים למות ישו (רעיון אנטישמי שהיה קיים שנים רבות באירופה הנוצרית) התערבב עם הביקורת הכלכלית החברתית המרקסיסטית, מה שהוביל להתפתחות של צורות חדשות של אנטישמיות. במילים אחרות, היהודים הפכו להיות לא רק אויבי הנצרות אלא גם אויבי המעמדות הנמוכים ומנוצלים מבחינה כלכלית.
כאז, כן עתה
האנטישמיות הסביבתית הזו של פעם, מצאה לה קרקע נוחה לצמוח באירופה של היום, שבה השתלבו הגזענות המוסלמית והנוצרית. היא הולכת ומתגברת באירופה למרות השואה, בתערובת עדינה של הערצה ("כמה חכמים אתם!", "כמה סבלתם!"…) עם שנאת יהודים ("האם אתם באמת אזרחים?… כלומר "גרמנים, צרפתים"). האנטישמיות הזו מערבבת את הערצת השואה עם שנאת היהודים ומדינת ישראל… היא מסרבת לייחודיותה של ישראל, ולהיטמעותה בין האומות.
זהו האופי הדואלי של כל תרבות: היא אינה רק חיובית ומחנכת, אלא גם מכילה בתוכה כוחות שמייצרים הדרה ודיכוי. בעוד התרבות שואפת להומניזציה ולהתפתחות מוסרית, היא גם אחראית ליצירת הנרטיב של מי שאינו משתלב בתוכה כ"אחר" או כ"זר" – ובכך מייצרת שעירים לעזאזל שהם מושא לפחדים ולדחייה של החברה.
- מצד אחד כוללת התרבות ערכים, נורמות, אמונות וידע שמטרתם לעודד התפתחות מוסרית ואנושית. באמצעות חינוך, אומנות, מדע ודת, התרבות מעצבת את התודעה האנושית, מקדמת ערכים של שוויון, זכויות אדם, וחמלה. זהו תהליך שבו התרבות מנסה לייצר חברה מתורבתת, המושתתת על ערכים אנושיים.
- ובו זמנית, התרבות מגדירה את גבולותיה על ידי הבדלה בין "אנחנו" לבין "הם". הקבוצות החלשות, הזרים, יוצאי הדופן והשוליים הם אלה שמוצאים את עצמם לעיתים קרובות מחוץ למרכז התרבותי, או שהם נתפסים כאיום על הסדר החברתי. התוצאה היא מנגנון של דחייה וסימון של 'שעיר לעזאזל', שבו הקבוצות האלו הופכות למושא לדעות קדומות, אפליה ולעיתים גם אלימות.
המוצא מהבושה ומהאשמה העצמית היהודית, ע"פ לסינג, היא להילחם!
עבור לסינג הנשמה היהודית מכרה את זהותה כנגד מנת העדשים של התרבות האירופית. היהודים סירבו לשליחותו של הנביא יונה והעדיפו להיות בנקאים, אמנים, במאים ואנשי תיאטרון, כדי להתקבל על ידי עמים שלא רצו אותם בכל מקרה. הם נכנעו להכללה, שמציגה את כל הדתות כמצב נפשי מעורפל וכמנהגים זולים. התבוללות זו מהווה סכנה לנפש היהודית. המחיר ששולם עבור קבלת האזרחות היה הבגידה בתקוותיהם של אנשי החזון היהודיים, והקרבת חלומותיהם הנצחיים. "היום כבר לא חכמינו, אלא משפטנים ועורכי דין גדולים הם שמובילים את עמנו. (…) עדיף היה להתבייש באלה שבזבזו כך את העושר (הרוחני) של עמנו. הם היו פרק זמן קצר בזריחתה של אירופה, שבה נשרפה האליטה היהודית שלנו."
לכן, הפתרון הוא להילחם: "כן, להילחם ללא הרף. אך אל תשכח שכל החיים, אפילו פושעים, זקוקים לאהבה. [...] אתה נושא מורשת כבדה, אך עליך לקבל אותה ולהשלים עם גורלך, גם אם היא תוביל אותך אל המוות... דרך הסבל, תגיע בסופו של דבר לפסגה של עצם הווייתך: לעם הנצחי שלך."
[לאוסף המאמרים על אוטו אנטישמיות, לחצו כאן]
מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!
רוני אקריש, למדת גם בבית צבי?
לרוני אקריש היקר.
ראשית תודה על הכתבה .
שנית. יש כאן בעיה גדולה "יהודית" של חוסר הבנה של "תורת ישראל". הנראית כ"סוד" או חידה אפילו לרבנים עמצם שכתבו תילי תהילים של הלכות מבלי להבין את המקור שהוא "תורת משה" או "תורת יהוה לבני ישראל "
כשאני כחוקר תורת ישראל רואה את הנושא הדתי של העם היהודי, אז מדובר על דתות שונות לחלוטין שבהן ניתן להבחין את חוסר ההבנה של ה"חז"לים" שכתבו את ההלכה היהודית. בתורת ישראל.
זאת כי "תורת ישראל" היא הספר הראשון בעולם המדבר על "שיוויוניות האדם". על אחדות העם באמצעות "אהבת הזולת" ועזרה הדדית. זאת כל התורה ואילו כל המצוות לטובת האדם, ולא לשם שמים.
מטרתו של "יהוה אלוהי ישראל" הוא להפוך את העם שהוא ביסודו "עם של רועי צאן" ל"ממלכת כהנים" שתדריך את תושבי העולם "עובדי האלילים" , לחיות תחת חוקים נאורים של אהבת האדם. כלומר חסל סדר של מלחמות, תאוות וכו'.
כי האמונה ביהוה אלוהי ישראל, היא האמונה באדם. כל אדם שנברא בצלם אלוהים ובדמותו, זכר ונקבה.
אך "עם ישראל" לאחר כיבוש ארץ כנען, התאהב בעבודת האלילים. כי היו שם הנערות של אשתורת שסיפקו מין חופשי.
שלמה המלך, שראה שהעם במקום להתאחד ב-48 "אוהלי מועד"" שהיו בערי הלויים", למעשה זנח אותם, עבור עבודת אלילים, הקים דת חדשה והביא אותה לעם ישראל והיא האמונה ב"אל השמים". לו בנה את המקדש בשם "בית יהוה", ולשם הוא הכניס גם את אלילי כנען כמובן . מעשה זה היה הצידוק לפיצול הממלכה ליהודה וישראל .
כך עם ישראל התנהג מבחינה דתית עד גלות אשור ולאחר מכן בגלות בבל.
בגלות בבל, שנכבשה כמעט מיד לאחר הגלות על ידי הפרסים, גילו היהודים את "דת זרטוסטרא" הפרסית. שכמו "דת שלמה" האמינה ב"אל השמים" בשם "אאורה מזדה" והמלאכים שריחפו סביבו. ולצידו "סגנו הרע בשם "אהרימן" שבמגילת אסתר קוצר שמו להמן.
למעשה הדת הזאת מאמינה ב"אל הטוב והאל הרע השטן שמערבבים לבני האדם את החיים. ובכדי להזדכך, הם צריכים להתפלל 5 פעמים ביום. באמצעות "תורה שבעל פה" שעברה על ידי מנטרות.
הזורואיסטים האמינו "בטהרת המת", הדלקת נרות לצורך טיהור הבית וכן מנהגים שונים שנטמעו ויצרו את היהדות.
כורש בהאמינו שבני יהודה הם למעשה "זורואיסטים", שולח אותם לציון להפצת תורתם. וכן הוא שולח את עזרא הסופר ואת נחמיה כ"נציב יהודה" מטעם השלטון הפרסי.
עזרא ונחמיה, שדגלו ב"תורת ישראל", הקימו את המקדש ועבודת הכהנים על פי תורת ישראל.
אולם, בין "שבי ציון", היו רבנים שפרשו מ"תורת ישראל" והפיצו את תורתם ואמונתם "היהודית" שהייתה בחיתוליה.
השלטון הפרסי שלט ביהודים בערך כ-300 שנים. עד שהגיעו היוונים, שהביאו את תרבותם, אך היו סבלניים כלפי דתות אחרות.
בימי המלך תלמי, ששלט גם במצרים הוזמנה משלחת של 72 כהנים בכדי לתרגם את התנ"ך ויתר הספרים (החיצוניים) מעברית עתיקה ליוונית. קבצים אלו נקראו "תרגום השבעים" והכנסו לאחר כבוד לסיפריה העולמית שהוקמה באלכסנדריה.
לאחר מכן, הייתה כאן מלחמה "יוונית" בין המלך תלמי לאנטיוכוס אפיפנס. שניצל את תלמי וגרש אותו למצריים.
ואנטיוכוס ששיטת שילטונו הייתה דיכוי דתי , שדד את בית המקדש וחייב את בני יהודה לשנות את התנהלותם הדתית על פי הדת היוונית. ואסור עליהם לקיים טקסים דתיים.
עד שהגיעו שליחיו למודיעין וניסו לאנוס את בני יהודה לעבוד אלילים.
ואז מתיתיהו הזקן הרים את נס המרד ובעזרת בניו יצאו לגרש את היוונים.
לאחר כשנה, מת מתיתיהו הזקן.
ולאחר עוד כ-4 שנים, בניו היכנסו לירושלים לאחר הסכם עם היוונים. ואז הם טיהרו את המקדש ויצרו מחדש את כל הכלים כולל את המנורה במקום המנורה שנבזזה וחגגו את חנוכת הבית .
היוונים הביאו איתם את הפטנט החדש ששמו "בית מרחץ". אותו העתיקו היהודים בתור "מקווה". כמו כן, מצאה חן בני הרבנים גלגל המזלות. והם הכניסו אותה לבתי הכנסת וכמובן למדו אסטרולוגיה .
החשמונאים "מלכו כאן בחסות היוונים בתחילה, אך לאחר מכן נסוגו היוונים לארצם מפני ההשתלטות הרומאית בבלקן
כך נשארו מלכי החשמונאים לבדם. כשהם משמשים גם בתפקיד "הכהן הגדול" בבית המקדש.
לאחר מותו של המלך ינאי, פרצו כוחות הרבנים הפרושים חברי הסנהדרין, בראשות שמעון בן שטח ראש הסנהדרין, ורצחו את הכהנים הצדוקים והלויים ועוד עשרות אלפים מ"עם ישראל". ובכל הם כפו על "עם ישראל" את חוקי היהדות שאין כל קשר בינם לבין "תורת ישראל".
לאחר כיבוש בית המקדש, הם מכרו את תפקיד הכהן הגדול לכל המרבה במחיר. גם לאנטיפטרוס , גר אדומי עשיר. שייתן את בנו הורדוס עם מרים החשמונאית, נכדתו של הורקנוס.
מאחר ובית המקדש היה קטן יחסית לעם גדול, החליט המלך הורדוס להרוס את בית המקדש השני, ולבנות במקומו מקדש מפואר בסיגנון רומאי, על שטח של שני הרים , כשאת הואדי בניהם, הוא ממלא בחול ואבנים ובונה קירות תמך שאחד מהם הוא הכותל המערבי.
מקדש זה "השלישי", נהרס כעבור כ-70 שנים בערך על ידי הרומאים לאחר המרד הראשון.
הדת היהודית שהפיצו הרבנים, הייתה דת של עובדי אלילים מצריים וכנעניים, בבליים ופרסים, יוונים ורומאים .
במדינת ישראל התגלו כ-6 בתי כנסת עתיקים עם גלגל המזלות במרכזו ובמרכז גלגל המזלות, מתנוססת דיוקנו של האל "הליוס" אל השמש הרומאי.
זאת הדת היהודית עד היום.
דת של עובדי אלילים. שאין כל קשר בינם לבין "תורת ישראל".
הרבנים נתנו לחכמיהם את הכינוי "אדונים" והביאו אותם לדרגת אל בשם "אדוני" אליו הם מתפללים ומברכים כל היום.
העם היהודי ספג פרעות ופוגרומים ועד שואה בגלל עבודת האלילים במשך 2000 השנים האחרונות.
כיום, לאחר תקומת ישראל, הקיימת כ-76 שנים, מנסים הרבנים לחרב את המדינה כמו קודמיהם בעת חורבן הבית השלישי.
וכעת חולמים הם על בניית הרביעי.
זאת על חשבון הציבור החילוני המשתייך ל"עם ישראל" ורחק מהיהדות הרבנית עובדת האלילים ומתנהלת ב"כתות" פולטיות ואירגוניות.
רוני בוקר אור! לקבל במוצאי ט' באב מאמר וניתוח כה מאלף עם המלצה חמה לעיין בספר של לסינג זאת בהחלט חוויה טובה לכל שוחר דעת ( חובב הקפה) ישראלי ויהודי התוהה בימים אלה מה קורה לנו? איך אחרי 75 שנות מדינה יהודית ריבונית עם הישגים מרשימים בכל התחומים, מוצאים את חברתנו בשבר ושסע כה מאיים על עתידנו והמשך התגבשותנו לקראת עם סגולה לקראת גאולה.
Pingback: פנחס יחזקאלי: אוטו אנטישמיות באתר ייצור ידע | ייצור ידע