גרשון הכהן: למאמינים הג'יהדיסטים לא נפתחו שערי שמים

תקציר: כוח העמידה הישראלי, ויכולתו המשתכללת של צה"ל למימוש הישגים מבצעיים חסרי תקדים, הצליחו לחולל ספק באמונה הדתית האסלאמית כי הגיעה שעתם. להנהגה הישראלית המדינית והביטחונית ראוי להכיר עד כמה לחילחול הספק האמוני הזה - שמא גם הפעם לא נפתחו למאמינים הג'יהאדיים שערי שמים - יש תפקיד משמעותי בכינון התודעה האזורית על ממדי הניצחון הישראלי. בהקשר הזה, מטרת מלחמה מרכזית אם כי סמויה, היא כי בסיום המלחמה תונחל לנאמני האיסלם הג'יהאדי אכזבה קשה, מתוך ההכרה שגם הפעם, לא זכו מריבון העולמים ל"עת רצון".

[בתמונה: הספק חלחל לאמונה האסלאמית… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של freepik AI]
[בתמונה: הספק חלחל לאמונה האסלאמית… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של freepik AI]
הלוגו של ישראל היום
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. 

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

מאמר זה ראה אור לראשונה בעיתון ישראל היום, ב- 7 באוקטובר 2024. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר.

* * *

המלחמה שפרצה אל חיינו לפני שנה הגיחה בהפתעה גמורה. התרחישים היו מוכרים ואף תורגלו בתרגילים המטכ"ליים. ובכל זאת המלחמה העירה את עם ישראל מתרדמת.

בממד הצבאי, רעיון המלחמה של האויב, הוצג בפומבי בנאום מפקד משמרות המהפכה האיראני חוסין סלאמי, כבר באוגוסט . 2022 בין היתר הדגיש: "הפלסטינים מוכנים למאבק קרקעי. זו נקודת התורפה של ישראל. הטילים מצוינים להרתעה... אך הם לא משחררים את האדמות. יש להציב כוח רגלי על הקרקע, ולשחררה צעד אחרי צעד...אנשי חיזבאללה ופלסטין ינועו על הקרקע במבנה צבאי אחד".  בתיאור זה טמון יסוד רעיון המלחמה  האזורית אותה הגה ועיצב קאסם סולמני האיראני: בבניית "חגורת אש" וכוחות קומנדו מסביב למדינת ישראל. אבל מדינת ישראל שהמשיכה לתפוס את איומי המלחמה במתכונת מלחמות המאה הקודמת, התקשתה לקלוט את משמעות האיום הקיומי החדש במתכונת שעוצבה בידי איראן.

[בתמונה: בריגדיר גנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, תיאר בתמצית פשוטה את רעיון המלחמה המשולבת נגד מדינת ישראל... . התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Rajanews. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]
[בתמונה: בריגדיר גנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, תיאר בתמצית פשוטה את רעיון המלחמה המשולבת נגד מדינת ישראל... . התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Rajanews. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]

גם בממד הרוחני תרבותי מדינת ישראל נפגשה במוטיבציית מלחמה מסוג חדש

הנהגת חמאס בעזה, כ"אחים מוסלמים", יחד עם חיזבאללה כנושאי דגל ה"אל מוקאמה", בנו בשקידה את כוח הלחימה שלהם על השילוב האסלאמי הרדיקאלי בין האינטרס  הדתי, הפוליטי, האזרחי והצבאי. את הפיצול והשסע בחברה הישראלית שהתעצמו במהלך שנת 2023, פרשו  כאות משמים על שעת רצון ופתיחת שערי שמיים המבשרת את שעת גאולתם [להרחבה, ראו את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'יד האלוהים'. אירועים מכוננים כציווי דתי באסלאם]. קדמו לכך, מנהיגי דת, מחשביי קיצין שבישרו כבר לפני שנים, דוגמת שיח' יאסין, על תחילת הקץ של ישראל. ברצועת עזה, בכנס "אחרית הימים", סימן באסם ג'ראר את סוף שנת 2022 כשנת התפנית להכרעת ישראל. חלומות דתיים ונבואות הביאו לאמונה כי הגיעה השעה לתחילת המלחמה הגדולה [להרחבה, ראו את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: נבואת קץ ישראל של בסאם ג'ראר]. בהלך הרוח הזה, נקראה המלחמה על ידי חמאס: "מבול אל אקצ'ה".

עד שלהי אוגוסט השנה, למרות הפגיעה הקשה של צה"ל בחמאס בעזה - בזכות השילוב עם לחימת חיזבאללה בזירה הצפונית וההצלחה שנפלה בידי חיזבאללה להביא באמצעות מלחמת התשה מתמשכת, לנטישת יישובי הצפון הישראליים  - יכולה הייתה ההנהגה האיראנית להמשיך להאמין כי התכנית הגדולה להתשת מדינת ישראל עד קריסתה, מתקדמת בכיוון הרצוי. במהלך ספטמבר, עם התפנית שחולל  צה"ל בנטילת היוזמה ההתקפית בלבנון, נבקעו סדקים בתכנית האיראנית.

עם התפנית ביוזמה הישראלית, התעוררו שאלות על מקור העוצמה הישראלית לשאת את המלחמה המתמשכת. במכון מחקר ערבי קבעו: "העמידה של ישראל במלחמה ארוכת טווח מצריכה בדיקה מחודשת להנחות היסוד בנוגע לישראל." הסבירו כי העמידה האיתנה של ישראל בשנה החולפת, היא לא מה שהם ציפו. הם ציפו שישראל לא תחזיק מעמד, שהלחצים מבית ומחוץ יכריעו אותה. ממש בנקודה הזו ישראל הפתיע גם את עצמה, גם את הנחות היסוד שעמדו עשרות שנים ביסוד תפיסת הביטחון הישראלית בציפייתה למלחמה קצרה, שתאפשר ניצחון ושיבה מהירה אל שגרת המדינה הנורמלית.

בהיבט הזה, כוח העמידה הישראלי, ויכולתו המשתכללת של צה"ל  למימוש הישגים מבצעיים חסרי תקדים, הצליחו לחולל ספק באמונה הדתית האסלאמית כי הגיעה שעתם. להנהגה הישראלית המדינית והביטחונית ראוי להכיר עד כמה לחילחול הספק האמוני הזה - שמא גם הפעם לא נפתחו למאמינים הג'יהאדיים שערי שמים - יש תפקיד משמעותי בכינון התודעה האזורית על ממדי  הניצחון הישראלי. בהקשר הזה, מטרת מלחמה מרכזית אם כי סמויה, היא כי בסיום המלחמה תונחל לנאמני האיסלם  הג'יהאדי אכזבה קשה, מתוך ההכרה שגם הפעם, לא זכו מריבון העולמים ל"עת רצון". . 

[בתמונה: את הפיצול והשסע בחברה הישראלית שהתעצמו במהלך שנת 2023, פרשו  כאות משמים על שעת רצון ופתיחת שערי שמיים המבשרת את שעת גאולתם התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף, המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: למאמינים הג'יהדיסטים לא נפתחו שערי שמים

  1. Pingback: מלחמת חרבות ברזל באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *