פנחס יחזקאלי: דמותו של המהדי, המשיח ע"פ האסלאם, מחדדת את איבת הנצח שבין הסונה והשיעה

תקציר: דמות המהדי - המשיח האסלאמי - ממלאת תפקיד מרכזי במתח והסכסוך ההיסטורי בין הסונים לשיעים, משום שהאמונה בו שונה בין שתי הקבוצות, והיא מהווה ביטוי להבדלים עמוקים בהשקפת העולם הדתית והפוליטית של כל אחד מהזרמים. המתח הזה התפתח לאורך ההיסטוריה ותרם לסכסוך בין הקבוצות על זהות מנהיגותית, צדק דתי, ונאמנות פוליטית. בפשטות ניתן לקבוע שהמהדי מבטא את חזון אחרית הימים של כל אחד מהפלגים באסלאם, שבו הוא מאמין, שהאחר יקבל את אמונתו או שיכחד...

[בתמונה: דמותו של המהדי, המשיח ע"פ האסלאם, מחדדת את איבת הנצח שבין הסונה והשיעה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: דמותו של המהדי, המשיח ע"פ האסלאם, מחדדת את איבת הנצח שבין הסונה והשיעה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

דמות המהדי - המשיח האסלאמי - ממלאת תפקיד מרכזי במתח והסכסוך ההיסטורי בין הסונים לשיעים, משום שהאמונה בו שונה בין שתי הקבוצות, והיא מהווה ביטוי להבדלים עמוקים בהשקפת העולם הדתית והפוליטית של כל אחד מהזרמים. המתח הזה התפתח לאורך ההיסטוריה ותרם לסכסוך בין הקבוצות על זהות מנהיגותית, צדק דתי, ונאמנות פוליטית.

בפשטות ניתן לקבוע שהמהדי מבטא את חזון אחרית הימים של כל אחד מהפלגים באסלאם, שבו כל צד מאמין, שהאחר יקבל את אמונתו או שיכחד...

[בתמונה: דמותו של המהדי, המשיח ע"פ האסלאם, מחדדת את איבת הנצח שבין הסונה והשיעה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: דמותו של המהדי, המשיח ע"פ האסלאם, מחדדת את איבת הנצח שבין הסונה והשיעה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

הבדלים מרכזיים בתפיסת המהדי בין סונים לשיעים:

זהותו של המהדי:

  • בשיעה, המהדי הוא דמות מאוד ספציפית: מוחמד אבן חסן אל-עסכרי, האימאם ה-12 משושלת האימאמים, שנעלם בשנת 874 לספירה ב"נסיגה הגדולה" (היעלמות). עבור השיעים, הוא חי בנסתר ועתיד לחזור באחרית הימים כדי להשיב את הצדק לעולם.
  • בסונה, לעומת זאת, אין קשר לדמות היסטורית קיימת. המהדי יהיה אדם צדיק שיוולד בעתיד, לא קשור לשושלת מסוימת, והוא יופיע כדי להנהיג את המוסלמים בשעת משבר עולמי.

ההבדל הזה משמעותי כי בשיעה, המהדי אינו רק מושיע עתידי, אלא הוא חלק מההיסטוריה השיעית ונמשך כבר מאות שנים. השיעים רואים את המהדי כמנהיג הלגיטימי של האומה האסלאמית, בעוד שהסונים אינם מכירים במנהיגות הייחודית הזו.

לגיטימציה פוליטית והנהגה דתית:

השיעים, מאז היעלמות האימאם ה-12, מאמינים שהמנהיגות הדתית והפוליטית שייכת לשושלת האימאמים, שנבחרו על ידי אללה דרך עלי וצאצאיו. לכן, הופעתו העתידית של המהדי תיצור צדק פוליטי ותתקן את העוול שנעשה לשושלת זו ולמאמיניה לאורך ההיסטוריה.לעומת זאת, בסונה, המהדי נתפס כגורם מאחד שיוביל את כל המוסלמים, אך לא מזוהה עם שושלת מסוימת. הוויכוח סביב המהדי מדגיש את השורשים ההיסטוריים של המחלוקת הסונית-שיעית, במיוחד לגבי מי זכאי להנהיג את הקהילה המוסלמית, מה שהוביל לפיצול בין הסונים לשיעים אחרי מותו של מוחמד.

משמעות המהדי כסמל לשינוי פוליטי:

הסונים והשיעים מתבוננים בהופעת המהדי כמחוברת למצבי משבר, אך הם רואים זאת דרך פריזמות פוליטיות שונות:

  • השיעים רואים במהדי את מי שיבוא להחזיר את השלטון השיעי הלגיטימי על פי אללה. הדבר מקבל משמעות עצומה בעימותים פוליטיים בעולם המודרני, כמו איראן והמתיחות מול העולם הסוני. איראן, למשל, רואה במשיחיות של המהדי הצדקה לדרכה הפוליטית והדתית, וחזבאללה שואב השראה מדמותו של המהדי כחלק ממאבקו במערב ובישראל.
  • הסונים רואים במהדי מושיע עולמי שיאחד את המוסלמים, אך בלי ההתמקדות בשושלת ספציפית. עבורם, האמונה במהדי היא חלק מהמיסטיקה הדתית, אך פחות קריטית מהאמונה בהנהגה של הח'ליפים ושליטה פוליטית של הסונה.

הנוכחות המיסטית והמשיחית של המהדי בסכסוכים מודרניים:

השיעים משתמשים באמונה במהדי כסמל למאבק הפוליטי נגד הדיכוי הסוני. הדבר ניכר בייחוד באיראן, שהיא מרכז השיעה בעולם, ובתנועות כמו חזבאללה בלבנון, שרואות את עצמן כחלק מהמאבק המוסרי של השיעה על הצדק. מנהיגי איראן משתמשים ברטוריקה משיחית סביב המהדי כדי לחזק את העמידות במאבקים האזוריים והבינלאומיים.גם הסונים, במקרים מסוימים, משתמשים בדמות המהדי כדי להצדיק מרידות פוליטיות, אבל דמותו לא נושאת אותה עוצמה מיסטית ומשיחית כפי שהיא נושאת בשיעה. בסכסוכים בין סונים לשיעים, כמו המלחמות בעיראק, לבנון, ותימן, המתח המשיחי סביב דמות המהדי משחק תפקיד בהעלאת התודעה של השיעים על כך שהמאבק שלהם הוא חלק מסיפור משיחי נצחי.

[בתמונה: מי יכחד כשיבוא המהדי? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של Wonder AI]
[בתמונה: מי יכחד כשיבוא המהדי? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של Wonder AI]

איך השיעים רואים את אחרית הימים:

  1. רפורמה דתית: השיעים מאמינים שהמהדי יביא רפורמה דתית גדולה שתשיב את האסלאם לטוהרתו, לאחר תקופות של סטייה ואי-צדק. לשיטתם, האסלאם ינהג לפי הפרשנות השיעית, שהיא הפרשנות "הנכונה" בעיניהם. תומכיו של המהדי יהיו אלה שמאמינים בדרכו, והשיעים מאמינים שהם יהיו אלה שיעמדו בראש.
  2. גאולה כלל-אסלאמית: על פי המסורות השיעיות, המהדי לא יפעל מתוך שנאה או רצון להשמיד את הסונים, אלא מתוך מטרה להחזיר את כל המוסלמים לדרך הנכונה של האסלאם. כלומר, גם סונים יוכלו לקבל את המהדי, ולהפוך לחלק מתומכיו. מבחינה דתית, המהדי לא מחויב להשמדת קבוצה מסוימת, אלא להחזרת הצדק והדת לתפקוד נכון.
  3. דחיית הסונים או הפיכתם למאמינים אמיתיים: בנוגע לגורל הסונים, השיעים מאמינים שהמהדי יחשוף את השקר והסטייה במסורות הסוניות ויחזיר את הדת לאמתה השיעית. המאמינים הסונים, לפי השקפה זו, יצטרכו לבחור: או לקבל את המהדי ולהצטרף לדרך הנכונה (כלומר, להפוך לשיעים), או להתנגד ולהיחשב ככופרים. המסורות השיעיות אינן מדברות במונחים של השמדה פיזית של כל הסונים, אלא יותר במונחים של טיהור דתי ותיקון.
  4. המלחמה עם הכופרים: ישנן מסורות שיעיות שמתארות מאבקים צבאיים שיתרחשו עם הופעת המהדי, בעיקר נגד אלה שיתנגדו לו. אויביו יכללו "כופרים" ומוסלמים שסטו מהדרך הנכונה, אבל אין חובה לראות בסונים אויבים אוטומטיים אלא אם יתנגדו למהדי ולטענותיו. במובן הזה, יש גם בסונה וגם בשיעה תפיסה של מאבק משיחי נגד הרשע, אבל לא בהכרח השמדה טוטלית של כל הזרם השני.

הבדלים בחזון אחרית הימים בין הסונים לשיעים:

  1. הכופרים והשיעים בחזון הסוני: בחזון אחרית הימים הסוני, תופיע דמותו של המהדי, שתוביל את המוסלמים לניצחון על אויבי האסלאם – שהם כופרים וכל מי שסוטה מהאסלאם הסוני. מבחינה תאולוגית, השיעים נתפסים ככופרים בעיני הזרם הסוני הקיצוני, ולכן במסגרת חזון זה, השיעים צפויים לעבור רפורמה או השמדה, ממש כמו כל כופר אחר שלא ייכנע לאמת של האסלאם הסוני. עם זאת, בחזון הזה, הכוונה העיקרית היא שהאסלאם כולו יוחזר ל"צורתו הטהורה," כשהכוונה היא לפרשנות הסונית.
  2. המהדי כמנהיג המאחד: בניגוד לשיעים, הסונים רואים במהדי דמות אוניברסלית יותר, שתנהיג את כל המוסלמים, ולאו דווקא מישהו שקשור ישירות לשושלת ספציפית כמו האימאמים של עלי. המשמעות היא שכל מוסלמי, כולל שיעי, יכול בתיאוריה להכיר במהדי הסוני ולהפוך לחלק מהקהילה המאוחדת שתיווצר. אבל אם השיעים יעמדו על עמדותיהם ולא יקבלו את המהדי, הם ייחשבו ככופרים.
  3. ההקשר ההיסטורי והפוליטי: לאורך ההיסטוריה, היו מקרים של עימותים בין סונים לשיעים שהתבטאו בתיאולוגיה זו. הוויכוח בין הזרמים לא היה רק דתי אלא גם פוליטי. השיעים סבלו לאורך הדורות מרדיפות בשל היותם מיעוט, והסונים, במקרים רבים, ראו אותם כמאיימים על הלגיטימיות של שלטונם. זה מעצים את התפיסות השונות לגבי המהדי – כל זרם רוצה לראות את החזון המשיחי שלו מתממש על חשבון הזרם השני.
[בתמונה: מי יכחד כשיבוא המהדי?… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Pikaso]

סיכום:

המהדי הוא דמות משיחית, שגם הסונים וגם השיעים מאמינים בה, והיא עשויה, בתיאוריה, לאחד באחרית הימים את המוסלמים תחת שלטון צדק. אבל, ההבדלים בתפיסה הדתית והפוליטית שלו העמיקו את הסכסוך בין הסונים לשיעים.

בעוד שהסונים רואים בו מושיע אוניברסלי - דמות כללית שעתידה להופיע באחרית הימים, שאינה קשורה לשיעה או להיסטוריה השיעית - השיעים רואים במהדי את הלגיטימציה ההיסטורית למאבקם הפוליטי והדתי - את גואל השיעים והמנהיג הלגיטימי של כל האסלאם. תפיסה זו מוסיפה עוצמה לסכסוך הפוליטי והדתי בין הזרמים, ומחזקת את תחושת העוול ההיסטורי בשיעה, שהפכה למוקד מרכזי במאבק האסלאמי במזרח התיכון המודרני.

כך או כך, שני הצדדים מאמינים שבאחרית הימים כולם יתיישרו תחת הזרם הנכון שלהם, והיתר יכחדו ככופרים. זה מה שהופך את המהדי לסמל של הסכסוך הסוני-שיעי.

[בתמונה: המהדי כסמל של הסכסוך הסוני-שיעי. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Gemini' של גוגל]
[בתמונה: המהדי כסמל של הסכסוך הסוני-שיעי. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Gemini' של גוגל]

[לאוסף, המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משיח ומשיחיות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שיעה, שיעים, וסכסוך הדמים שלהם עם הסונים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *