פנחס יחזקאלי: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה

תקציר: לצד תפקידן המרכזי של אליטות בהובלת החברה, מתפתחת לא אחת בקרבם תופעה של נרקיסיזם קולקטיבי (Collective Narcissism) – תחושת עליונות משותפת שבמסגרתה האליטה רואה את עצמה כמיוחדת, ערכית וצודקת יותר משאר האוכלוסייה. תפיסה זו אינה רק עמדה סוציולוגית, אלא מנגנון נפשי-חברתי שמעמיק את הניכור בין האליטה לבין יתר החברה. תוצאותיו קשות הן עבור האליטה והן עבור עמה.

[בתמונה: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

עודד בן עמי הוא שייך לדור הוותיק של העיתונאים האקטיביסטים, ששימש בעבר כדובר צה"ל. בתחילת דצמבר 2024 התפרסם סרטון המתעד חלק מהופעתו באחת מוועדות הכנסת:

"אנחנו הסטטוסקופ של המדינה הדמוקרטית. אם יפגעו בנו, המדינה הזו כל כך חולה, כל כך עצובה, כל כך עלובה, שהיא לא תצליח להתקיים...", הכריז בן עמי.

לצד תפקידן המרכזי של אליטות בהובלת החברה, מתפתחת לא אחת בקרבם תופעה של נרקיסיזם קולקטיבי (Collective Narcissism) – תחושת עליונות משותפת שבמסגרתה האליטה רואה את עצמה כמיוחדת, ערכית וצודקת יותר משאר האוכלוסייה. תפיסה זו אינה רק עמדה סוציולוגית, אלא מנגנון נפשי-חברתי שמעמיק את הניכור בין האליטה לבין יתר החברה.

[בסרטון: עודד בן עמי בכנסת. המקור: דף הטוויטר של בני ינאי אל״מ מיל׳. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

הנה דוגמה נוספת - כותב Alon Eviatar בטוויטר: הציבור החילוני ליברלי הוא הציבור הכי איכותי, משמעותי וחשוב בישראל: נושא על כתפיו את מערכת וכוחות הביטחון, המשק והכלכלה, האקדמיה והתרבות, ההתיישבות והפיתוח, הערכים הדמוקרטיים והתשתית המרכזית לחיים מתקדמים במדינה מודרנית. הציבור הזה הוא המנוע והשלד של ישראל. הנה הוא פה בתמונה:

[בתמונה: יחי אנחנו… המקור: דף הטוויטר של אבישי מתיא. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: יחי אנחנו… המקור: דף הטוויטר של Alon Eviatar. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

נרקיסיזם קולקטיבי מהו? המשגה

נרקיסיזם קולקטיבי (Collective Narcissism) הוא מונח פסיכו-סוציולוגי המתאר מצב שבו קבוצה מפתחת עליונות מוסרית (Moral Superiority) לכאורה, לפיה, ייחודה וערכיה הופכים אותה לנעלה על אחרים, בזכות השכלה, מוצא, ערכים או תרבות. בכך מציבה עצמה האליטה בעמדה שיפוטית מול יתר הציבור, כשהם מבטלים דעות אחרות, בטענה שהן "פחות מתוחכמות" או "פחות ערכיות". כאשר תחושה זו מתערבבת עם ניתוק מהמציאות החברתית, היא מעצימה את הזלזול בקבוצות אחרות בחברה. היא יוצרת "מיתוס עצמי" שבו היא מציגה את עצמה כ"נאורה", מתקדמת או מתורבתת יותר, "ערכית" ו"נושאת הקידמה", בעוד שיתר החברה מוצגת כ"נחשלת" או "לא מוסרית מספיק".

אחד ממאפייני הנרקיסיזם הקולקטיבי הוא סינדרום המושיע (Savior Complex): תחושה של שליחות כמעט מיסיונרית הנפוצה בקרב אליטות - במיוחד אינטלקטואליות או פוליטיות - שהן "המושיעות" של החברה: כיוון ש"אנחנו מובחרים", הרי ש"אנחנו נועדנו להוביל. יש לנו זכות טבעית להוביל ולהכתיב את הנורמות החברתיות":

  • הם רואים את עצמם ככאלו שצריכים לחנך, להוביל ולתקן את הציבור.
  • הציבור, בעיניהם, אינו "מבין" או "נאור מספיק", ולכן יש להציל אותו מעצמו.

דוגמאות לכך קיימות בשפע בהיסטוריה העולמית וגם אצלנו, למשל:

  • האליטה הבולשביקית ברוסיה, שראתה עצמה כ"חלוץ המהפכה" המחזיק באמת הבלעדית.
  • האחוס"לים, האליטה המייסדת של ישראל, האמינה שהיא נושאת את "החזון הציוני האמיתי", ושיש לה בלעדיות על ההנהגה הערכית.

תופעה זו היא חלק מתופעה רחבה יותר הקרויה: תופעת 'יוהרת האליטות'. יוהרה (arrogance) היא תחושת עליונות וחשיבות עצמית מופרזת, שמובילה אותנו לראות את עצמנו מעל אחרים ולהמעיט בערכם של הסובבים אותנו. זוהי תופעה שגורה וכמעט בלתי נמנעת בקרב אליטות שלטות, והיא הולכת ומחריפה ככל שהן שוקעות בסטגנציה ובפער רלוונטיות כרוני. לכן, ככל שתגבר היוהרה, יתרחב הניתוק מהמציאות בהתאמה.

[בתמונה: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

התוצאה היא פער רלוונטיות גובר והולף מהמציאות

היה זה קרל מרקס שטען, כי הקבוצות הללו לוקות בפער רלוונטיות, וכי אינן מבינות את המציאות האמיתית של החברה.

  • האליטה רואה עצמה כ"צודקת מטבעה", אך למעשה היא ניתקת מהאינטרסים והצרכים של המעמדות האחרים.
  • מתוך כך היא מאמינה שהיא פועלת לטובת הכלל, אף על פי שלעתים היא פועלת לשימור כוחה.

דוגמה מצויינת לכך, היו דבריו של עודד בן עמי (ראו הסרטון בתחילת המאמר): "חייבים לעצור את הניסיון לפגוע בתקשורת החופשית. כי בלי תקשורת חופשית אין לנו סיכוי להתקיים!". אכן אין הגמל רואה את דבשתו: שלושת ערוצי הליבה - למעט מספר עיתונאים, המוחזקים בהם כ'ימני מחמד' - מהדהדים כל העת את מסרי המחאה, כשהם נמנעים מלשאול שאלות קשות את ה'פרשנים' המופיעים בהם על טעויותיהם החוזרות ונשנות (כמו האלוף במיל' ישראל זיו למשל. ראו הכתבה למטה), על דעות הפוכות שהביעו בעבר, ועל המניעים שגרמו להם לשנות את דעתם [ראו בהקשר זה את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: הארכיון הוא מקור מבוכתם של העיתונאים החדשים והמומחים לעתיד]. כל זה כשתקשורת הימין מכונה 'מכונת רעל', וכשכתביה נתונים להצקות מתמידות, כשתקשורת הליבה מעודדת ומקדמת את הקולות הקוראים לסגירתו של ערוץ 14.

ואין ארוחות חינם: תפיסות אלה מובילות פעמים רבות לניתוק מהחברה ולתסכול מצד קבוצות אחרות, שאינן מקבלות את הלגיטימציה או ההערכה מצד אותה אליטה.

ישראל זיו ב- N12: כל התנאים קיימים: רפיח היא המלכודת של ישראל במלחמה
אין ספק שכל עסקת חטופים קודמת למבצע צבאי ברפיח, שטוב שלא יתקיים בכלל • רפיח אינה חשובה במיוחד מבחינת מיטוט חמאס, והמארב האסטרטגי שמחכה לנו שם עלול להוביל לתוצאות קשות • התמונה ברורה, אך נתניהו מתברבר בניווט - ולא רואה את הבור שאליו הוא וישראל עלולים ליפול בקרוב • אלוף במיל' ישראל זיו, פרשנות
[למאמר המלא של האלוף ישראל זיו ב- N-12]
בתרשים: פער רלוונטיות הוא ההיסט (Drift), שנוצר בתפיסת המציאות, בין המציאות בפועל לזו הנתפסת על ידי קברניטי הארגון. הארגון מפתח נקודות עיוורון (blind spots)' משמע, נוצרים "אזורים" בתפיסת העולם הארגונית, שהגישה הקיימת בארגון איננה מאפשרת להכיר בקיומם או שהיא מדחיקה את משמעותo באופן מתמשך כך, שלא יאיים על הסדר הקיים. השינוי הזה הוא המוביל לאורך זמן לפער רלוונטיות עמוק בתפקוד הארגון. כשארגון חולה בפער רלוונטיות, הקבוצה שמובילה את הארגון מאבדת קשר עם המציאות; ואת היכולת להבחין בפער שנפתח בין תפיסת המציאות בפועל למציאות הנתפסת על ידה. [התמונה: 'ייצור ידע]
[בתרשים: פער רלוונטיות מהו? המקור: ייצור ידע]

המאפיינים המרכזיים של הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה

1. עליונות מוסרית: האליטה רואה את עצמה כמחזיקה במערכת ערכים מתקדמת, וצובעת את השקפותיה כנאורות וכמובילות את "הצדק ההיסטורי". כך לדוגמה האליטות האינטלקטואליות באירופה של המאה ה-18 וה-19, שראו את עצמן כנושאות בשורת "הנאורות" לאנושות כולה, תוך התעלמות מקולות ביקורתיים.

2. תודעת שליחות והצדקה עצמית: מתוך תחושת הנרקיסיזם הקולקטיבי, האליטה מפתחת תודעת שליחות. היא משוכנעת כי תפקידה הוא "להציל" או "לחנך" את יתר החברה, כי היא בעלת "זכות" טבעית לשליטה, שכן היא "יודעת טוב יותר".

3. תיבת תהודה קבוצתית (Echo Chamber): חברי האליטה חיים בסביבה תרבותית והגותית הומוגנית, שבה הם שומעים שוב ושוב את אותן דעות. התוצאה היא חיזוק הדימוי העצמי של הקבוצה: האליטה משוכנעת ש"רוב העם חושב כמוה", גם כאשר המציאות שונה לחלוטין.

4. דה-לגיטימציה של קבוצות אחרות: כדי לשמר את תחושת העליונות שלה, האליטה תסמן קבוצות אחרות כ"נחותות" או "מסוכנות":

  • המעמדות הנמוכים יוצגו כ"חסרי השכלה".
  • קבוצות אופוזיציה יצוירו כ"קיצוניות", "פופוליסטיות" או "אנטי-דמוקרטיות".
  • דוגמה: תנועות לאומיות או דתיות תוצגנה כ"מיושנות" לעומת האליטה הליברלית.

ההשלכות החברתיות של הנרקיסיזם הקולקטיבי

1. ניכור והעמקת שסעים: תחושת העליונות של האליטה מעמיקה את הניכור בינה לבין הציבור הרחב. האליטה מאבדת קשר עם הבעיות היומיומיות של החברה, ואילו החברה מרגישה מודרת או ממודרת.

2. התנגדות וביקורת ציבורית: ככל שהנרקיסיזם הקולקטיבי מתעצם, גובר הרצון של קבוצות מודרות לשבור את ההגמוניה של האליטה. זה מוביל למרד או מהפך פוליטי וחברתי. דוגמה כזו היא התעוררות תנועות פופוליסטיות באירופה וארה"ב, המערערות על ההגמוניה של האליטות הפוליטיות והתקשורתיות, כמו גם עליית הציונות הדתית והציבור הפריפריאלי אצלנו.

סיכום: "יחי אנחנו" כמנגנון משברי

הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה איננו רק תופעה סוציולוגית, אלא מנגנון הגנתי. האליטה נאחזת בתדמיתה כמובילה וייחודית, מתוך פחד לאבד את מעמדה. אולם, ככל שהיא מעצימה את הניכור בינה לבין החברה, כך היא יוצרת תגובת נגד חריפה יותר.

הדרך היחידה לשבור את הנרקיסיזם הקולקטיבי היא על ידי גיוון מחשבתי והכרה בכך שהציבור הרחב אינו "נחות" אלא שותף לגיטימי בשיח החברתי. בסופו של דבר, חברה בריאה היא חברה שבה האליטה אינה רואה את עצמה כ"מובחרת" אלא ככזו המשרתת את כלל הציבור.

[בתמונה: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף המאמרים על אליטות ואליטיזם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על אליטת ההון הישראלית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: "יחי אנחנו", הנרקיסיזם הקולקטיבי של האליטה

  1. Pingback: פנחס יחזקאלי: מה בין יהירות ליוהרה? | ייצור ידע

  2. Pingback: פער רלוונטיות באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  3. Pingback: אליטות ואליטיזם באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *