עופר בורין: מגילת אסתר, פרק א – אתנחתא קומית

[בתמונה: נראה, שהכול מתנהל על מי מנוחות ואלכוהול... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

[בתמונה: נראה, שהכול מתנהל על מי מנוחות ואלכוהול... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

פעמים רבות התפרצה אלימות נגד היהודים בעולם מתוך איזו מצוקה כלכלית או אחרת במדינה בה הם חיו. במקרה של ממלכת פרס ומדי, לא הייתה כל מצוקה כלכלית. הממלכה פורחת, עורכת משתאות אינסוף ונראה, שהכול מתנהל על מי מנוחות ואלכוהול...

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

עודכן ב- 24 במרץ 2024

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

אחרי קהלת, הפילוסוף העגמומי והבלי העולם המדכאים שלו, אנחנו עוברים למגילת אסתר הנפתחת בפרק שניראה כמו איזו קומדיה על מלך וממלכה חסרי כל הגיון.

המלך: אחשוורוש. ממלכתו אדירה וחולשת על 127 מדינות מהודו ועד כוש.

המלך עורך משתה של 180 יום לכל שריו, עבדיו, חייליו ושרי 127 המדינות עליהן חולשת ממלכתו. 180 יום! הפקרות וסיאוב עליזים עד זרא. ראוותנות, רעבתנות ורהבתנות מטורפים.

ולאחר אותם 180 יום הוא מוסיף עוד שבעה ימי משתה לכל תושבי עיר הבירה ששמה שושן. המשתה הנוסף נערך בחצר גינתו של המלך. כולם שותים וסובאים כדת וכדין. המגילה מציינת שכל הסביאה וההוללות היו על פי חוק ואיש לא אולץ לנהוג שלא לפי רצונו ומנהג עמו. פשוט מדינת הוללות שהיא גן עדן דמוקרטי.

ובמקביל למשתה של המלך, גם מלכתו (ושתי – גם שם המרמז על אהבת השתייה) מקיימת משתה לכל הנשים שבבית מלכותו של אחשוורוש. מעניין כמה נשים היו לאחשוורוש החביב.

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

[בתמונה משמאל: הלוגו של תחרות מיס תבל. התמונה מובאת בשימוש הוגן] 

ואז, ביום ה-134 למשתה המטורף, ממש בסופו, המלך השיכור מחליט לקרוא לושתי אליו כדי להתגאות מול כל נתיניו ביופייה של אשתו. "החפצה" סטייל העולם העתיק. עוד נגלה את ושתי כפמיניסטית ומובילת METOO התנ"כית. הוא שולח את סריסיו להביא את ושתי אליו לבושה בכתר בלבד. הוא רוצה להראות אותה במערומיה.

הקומדיה המוטרפת מתחזקת עם השמות ההזויים של הסריסים: מהומן, בזתא, חרבונא, בגתא, אבגתא, זותר, כרכס. שבעה סריסים עם שמות מוזרים.

אבל ושתי מחליטה שלא לשתף פעולה עם התצוגה שמתכנן אחשוורוש ומסרבת להתייצב לראווה. עד כאן!

[בתמונה משמאל: הלוגו של תחרות מיס תבל. התמונה מובאת בשימוש הוגן] 

 יב וַתְּמָאֵ֞ן הַמַּלְכָּ֣ה וַשְׁתִּ֗י לָבוֹא֙ בִּדְבַ֣ר הַמֶּ֔לֶךְ אֲשֶׁ֖ר בְּיַ֣ד הַסָּרִיסִ֑ים וַיִּקְצֹ֤ף הַמֶּ֨לֶךְ֙ מְאֹ֔ד וַחֲמָת֖וֹ בָּעֲרָ֥ה בֽוֹ׃ אחשוורוש חוטף קריזה ומיד מתרחש מהפך בעלילה. המשתה נעלם וישיבת חכמים נקראת לייעץ למלך מה לעשות עם המלכה הסוררת. ממש קבינט מלחמה מתכנס עם חכמים ששמותיהם הזויים כשמות הסריסים: כרשנא, שתר, אדמתא, תרשיש, מרס, מרסנא, ממוכן. חבורה חביבה של חכמים.

ממוכן מיד מתאושש מ 134 ימי המשתה המטורף וטוען שיש לנהוג בחומרה רבה במלכה הסוררת. המלך חייב להראות לכל נשות הממלכה האדירה שלו, שלנשים אסור להמרות את פי הגברים, משום שאם זה יקרה יבוא אסון גדול על הסדר החברתי שבו הגברים שולטים והנשים עושות מה שאומרים להן: להופיע ערומות, לסרוג כיפות או כל פעולה אחרת שהגבר המושל בהן יחפוץ בה.

ממוכן מציע למלך אחשוורוש להוציא צוו מלכותי לכל קצווי הממלכה המודיע על בגידת ושתי בסדר החברתי וקורא לשלוח בנות שאחת מהן תיבחר להחליף אותה. תחרות מיס יוניברס הראשונה בעולם מוכרזת בממלכת פרס ומדי.

והמלך מקבל את עצתו של ממוכן ושולח את הצו לכל המדינות. כל מדינה מקבלת את הצוו בשפתה כדי למנוע אי – הבנות: כא וַיִּיטַב֙ הַדָּבָ֔ר בְּעֵינֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ וְהַשָּׂרִ֑ים וַיַּ֥עַשׂ הַמֶּ֖לֶךְ כִּדְבַ֥ר מְמוּכָֽן ׃ כב וַיִּשְׁלַ֤ח סְפָרִים֙ אֶל־כָּל־מְדִינ֣וֹת הַמֶּ֔לֶךְ אֶל־מְדִינָ֤ה וּמְדִינָה֙ כִּכְתָבָ֔הּ וְאֶל־עַ֥ם וָעָ֖ם כִּלְשׁוֹנ֑וֹ לִהְי֤וֹת כָּל־אִישׁ֙ שֹׂרֵ֣ר בְּבֵית֔וֹ וּמְדַבֵּ֖ר כִּלְשׁ֥וֹן עַמּֽוֹ ׃

[בתמונה: תחרות מיס יוניברס הראשונה בעולם מוכרזת בממלכת פרס ומדי... התמונה היא צילום מסך מסרטון היו טיוב: "Miss Universe 2019: Africa and Asia Pacific's National Costumes"]

[בתמונה: תחרות מיס יוניברס הראשונה בעולם מוכרזת בממלכת פרס ומדי... התמונה היא צילום מסך מסרטון היו טיוב: "Miss Universe 2019: Africa and Asia Pacific's National Costumes"]

 זהו. תם פרק א'.

מצחיק, משונה, ניראה לא מציאותי ולא הגיוני.

מתוך הסיפור הזה עתיד לצמוח סיפור הצלה מפתיע של העם היהודי בגולת פרס ומדי. פעמים רבות התפרצה אלימות נגד היהודים בעולם מתוך איזו מצוקה כלכלית או אחרת במדינה בה הם חיו. במקרה של ממלכת פרס ומדי, לא הייתה כל מצוקה כלכלית. הממלכה פורחת, עורכת משתאות אינסוף ונראה, שהכול מתנהל על מי מנוחות ואלכוהול.

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *