עופר בורין: מגילת אסתר, פרק ו – לא תכיר פנים

[בתמונה: ניצחון מרדכי מאת פיטר לסטמן, 1624. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: ניצחון מרדכי מאת פיטר לסטמן, 1624. התמונה היא נחלת הכלל]

מסתבר שהמלך שחשבנו אותו לטיפש, אינו כזה טיפש... הוא כנראה הכיר היטב את הסחורה האנושית בחצרו, ושאל את המן את השאלה באופן אנונימי, כדי לקבל תשובה אמיתית, ללא משוא פנים. והמן נופל בפח...

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן]

עודכן ב- 24 במרץ 2024

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

נקודת המפנה בעלילה היא ששנת המלך נדדה. כדי להתמודד עם המצב, מבקש המלך לקרוא את ספר ההיסטוריה של הממלכה. הצפייה היא שהקריאה תרדים אותו (החדשות בטלוויזיה עושות לי את העבודה הזו...).

אבל לפתע נתקל אחשוורוש בידיעה מעניינת שבה מוזכר שבעבר מרדכי הציל את המלך ממזימת מרד. המלך מחפש מה הייתה התמורה שקיבל מרדכי על ההצלה הזו ומגלה שבעמודת התגמול לא מופיע דבר.

המלך מבקש עצה ומיד מגיע אליו המן, שהיה עסוק באותו בוקר בהתקנת העץ, שהביא לצורך תליית מרדכי.

וכאן שואל המלך את שאלת השאלות: ו וַיָּבוֹא֮ הָמָן֒ וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ הַמֶּ֔לֶךְ מַה־לַעֲשׂ֕וֹת בָּאִ֕ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֣ץ בִּיקָר֑וֹ וַיֹּ֤אמֶר הָמָן֙ בְּלִבּ֔וֹ לְמִ֞י יַחְפֹּ֥ץ הַמֶּ֛לֶךְ לַעֲשׂ֥וֹת יְקָ֖ר יוֹתֵ֥ר מִמֶּֽנִּי. המלך שואל את המן, מבלי לגלות לו במי מדובר, מה יעשה לאיש שהמלך חפץ ביקרו.

מסתבר שהמלך שחשבנו אותו לטיפש, אינו כזה טיפש...

הוא כנראה הכיר היטב את הסחורה האנושית בחצרו, ושאל את השאלה באופן אנונימי, וזאת כדי לקבל תשובה אמיתית, ללא משוא פנים. והמן נופל בפח. הוא בטוח שהמלך חפץ ביקרו של המן עצמו וממליץ למלך לתת לאותו אנונימי כבוד רב. המלך מיד מקבל את עצתו של המן ומצווה עליו לתת את כל הכבוד, שהוא תכנן לקבל לעצמו, למרדכי.

הינה דוגמא נפלאה לצורך של שופט, יועץ או מנהיג, לשפוט סיטואציה קודם כל באופן אובייקטיבי, ולא להכיר פנים.

[בתמונה: "ככה ייעשה לאיש"... חיתוך עץ משנת 1860. באמן: יוליוס שנור פון קרולספלד. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: "ככה ייעשה לאיש"... חיתוך עץ משנת 1860. באמן: יוליוס שנור פון קרולספלד. התמונה היא נחלת הכלל]

בספר דברים, פרק טז' כתוב זאת במפורש: יט לֹא־תַטֶּ֣ה מִשְׁפָּ֔ט לֹ֥א תַכִּ֖יר פָּנִ֑ים וְלֹא־תִקַּ֣ח שֹׁ֔חַד כִּ֣י הַשֹּׁ֗חַד יְעַוֵּר֙ עֵינֵ֣י חֲכָמִ֔ים וִֽיסַלֵּ֖ף דִּבְרֵ֥י צַדִּיקִֽם.

 נניח, בעולם אחר לגמרי, מצב שבו היועץ הבכיר למלך היה פונה למלך ושואל אותו מה לעשות עם אדם המקורב לשלטון, שבמשך שנים ארוכות מקבל מתנות יקרות ערך ומקיים קשרים מוזרים ולא ברורים עם עשירי עולם בעלי אינטרסים במדינה. המלך היה בוודאי מסביר ליועצו הבכיר שעל-פי החוק ועל פי כל דין אתי סביר, אותו אדם ראוי לשבת שנים רבות בכלא.

[בתמונה משמאל:  "וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל-דָּוִד, אַתָּה הָאִישׁ — ספר שמואל ב', פרק י"ב, פסוק ז' נתן הנביא נושא את משל כבשת הרש. ציור מעשה ידי ג'יימס טיסו. התמונה היא נחלת הכלל]

את אותו תרגיל עשה נתן הנביא לדויד המלך (ראו תמונה משמאל) בעניין חטא אוריה ובת-שבע, עת העמיד מולו את משל כבשת הרש ורק לאחר שדויד גזר מוות על אותו עשיר חמדן ורשע, אמר לו נתן הנביא: "אתה האיש".

[בתמונה משמאל:  "וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל-דָּוִד, אַתָּה הָאִישׁ — ספר שמואל ב', פרק י"ב, פסוק ז' נתן הנביא נושא את משל כבשת הרש. ציור מעשה ידי ג'יימס טיסו. התמונה היא נחלת הכלל]

חבל שהיועץ המשפטי של מדינת ישראל לא פועל כפי שפעל אחשוורוש וכפי שפעל היועץ נתן הנביא.

מרדכי זוכה מידי המן לכבוד עצום: יא וַיִּקַּ֤ח הָמָן֙ אֶת־הַלְּב֣וּשׁ וְאֶת־הַסּ֔וּס וַיַּלְבֵּ֖שׁ אֶֽת־מָרְדֳּכָ֑י וַיַּרְכִּיבֵ֨הוּ֙ בִּרְח֣וֹב הָעִ֔יר וַיִּקְרָ֣א לְפָנָ֔יו כָּכָה יֵעָשֶׂ֣ה לָאִ֔ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֥ץ בִּיקָרֽוֹ.

לאחר מכן הוא שב לביתו, אבל וחפוי ראש, ואז אשתו החביבה זרש מוסיפה לו עוד מלח על פצעי גאוותו המושפלת: יג וַיְסַפֵּ֨ר הָמָ֜ן לְזֶ֤רֶשׁ אִשְׁתּוֹ֙ וּלְכָל־אֹ֣הֲבָ֔יו אֵ֖ת כָּל־אֲשֶׁ֣ר קָרָ֑הוּ וַיֹּ֩אמְרוּ֩ ל֨וֹ חֲכָמָ֜יו וְזֶ֣רֶשׁ אִשְׁתּ֗וֹ אִ֣ם מִזֶּ֣רַע הַיְּהוּדִ֡ים מָרְדֳּכַ֞י אֲשֶׁר֩ הַחִלּ֨וֹתָ לִנְפֹּ֤ל לְפָנָיו֙ לֹא־תוּכַ֣ל ל֔וֹ כִּֽי־נָפ֥וֹל תִּפּ֖וֹל לְפָנָֽיו.

ועכשיו, כשהוא שבור ומושפל, וכשאשתו צופה לו מפלה איומה מידי היהודי מרדכי, הוא נקרא בבהילות לארוחת ה VIP השנייה אצל אסתר:  יד עוֹדָם֙ מְדַבְּרִ֣ים עִמּ֔וֹ וְסָרִיסֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ הִגִּ֑יעוּ וַיַּבְהִ֨לוּ֙ לְהָבִ֣יא אֶת־הָמָ֔ן אֶל־הַמִּשְׁתֶּ֖ה אֲשֶׁר־עָשְׂתָ֥ה אֶסְתֵּֽר׃ מכאן ואילך העניינים הולכים להתהפך לטובת היהודים. 

אני מאוד מקווה שהיועץ שלנו עוד יתעשת ולא יכיר פנים בהחלטתו לגבי בכירי האומה. ואם אני חושד בכשרים, בוודאי יבוא איתי מישהו חשבון כשאתייצב בפני בורא עולם...

[לאוסף המאמרים אודות פורים, לחצו כאן] [למאמר: 'הרג בתלייה: כלי הנקמה האולטימטיבי', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *