פיל בחנות חרסינה: מי שעושה ומי שמדבר – פוטין מחמם את הגבול האוקראיני

[בתמונה: במשחק הכוחות שבין ארצות הברית לרוסיה, יש רק שחקן רציני אחד... תמונתו של ולדימיר פוטין משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 6964520 לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

במשחק הכוחות שבין ארצות הברית לרוסיה, יש רק שחקן רציני אחד: וולדימיר פוטין. 

הוא מלמד את האמריקנים שאין ארוחות חינם ולכינויים כמו "רוצח" (כפי שכינה אותו הנשיא האמריקני ביידן) יש ביחסים הבינלאומיים מחיר. איך? פוטין מסיבותיו, מחמם את הגבול של רוסיה עם אוקראינה, מקפיץ את כוחות נאט"ו; ומחייב את האמריקנים לחפש ערוצי הידברות.

אזור קרים - שסופחה למעשה לרוסיה - והגבול הארוך עם אוקראינה ראו התלקחויות מקומיות בחודשים האחרונים, כשאת עיקר העבודה עושים המיליציות הבדלניות - שלוחותיה של רוסיה:

ארבעה חיילים אוקראינים מתו בהפגזות בדלניות ב -26 במרץ ליד שומה, כפר באזור דונייצק. מאז היו אירועים נוספים ברמה נמוכה יותר.

השיטה מוכרת: ריכוזי כוחות לאורך הגבול, ביצוע תרגילים צבאיים ותגובות תקיפות להתרוצצות שנוצרת בצד השני:

כך למשל הצהיר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב אמר היום (ה') כי ה"מאמצים" – כלשונו – להביא לפתיחת מלחמה חדשה במזרח אוקראינה עלולים להביא להרס אוקראינה.

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

[המקור: הממשל האוקראיני]

קצת היסטוריה: אוקראינה הייתה חלק מברית המועצות לפני התפרקותה; ואזור קרים - העשיר והאסטרטגי - היה בעצם אזור רוסי ניתן בעבר לאוקראינה כמעין צדע סמלי שלא הייתה לו משמעות כשברית המועצות הייתה קיימת. רוסיה רואה באוקראינה, בצדק מבחינתה, את החצר האחורית שלה, שמפרידה בינה לבין כל פולש שינסה להגיע לגבולותיה (למשל, הפלישה הגרמנית במלחמת העולם השנייה); ולכן, עושה הכל לשמור את אוקראינה בצידה.

[בתמונה משמאל: נשיא ארצות הברית ביידן. זה שמדבר (פוטין רוצח...) וזה שמכתיב לעולם את סדר היום... התמונה פורסמה ברשתות החברתיות ובתקשורת ללא ציון המקור. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

עד 2014 היה הממשל האוקראיני נוח לרוסיה אבל, כאשר הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' בהתקוממות עממית, ואוקראינה התקרבה לברית נאטו השתנתה התמונה. לכן, פלשה רוסיה לקרים בתחילת 2014 - בסיוע מיליציות מקומיות - וסיפחה אותו לשטחה אחרי משאל עם, צעד שגרר הטלת סנקציות אירופיות ואמריקניות עליה.

אז, עבר מרכז הכובד למזרח אוקראינה (ראו המפה למעלה), כששוב - את מלאכתה של רוסיה עושות בעיקר מיליציות מקומיות. עד כה נהרגו במאבקים עם הצבא האוקראיני שם יותר מ-10,000 אנשים; כשהפסקות אש מוכרזות ומופרות, חדשות לבקרים. לכן, תנועות הצבא הרוסי יוצרות חשש באוקראינה ובנאטו, שזה הרגע שבו בחר פוטין לספח אליו גם את מזרח אוקראינה.

ההתרוצצות שיצר פוטין בקרב פיקוד נאטו הביא להעלאת הכוננות בקרב כוחות ארה"ב באירופה ולניסיונות של מפקדי נאטו לימור קשר ישיר עם המפקדים הרוסים מהצד השני של הגבעה. גם הנשיא ביידן עצמו נאלץ להגיב ולגבות, פומבית, את הנשיא האוקראיני.

אז הנה: חזרנו לכרזה שבראש המאמר; וניתן להיווכח לבד עד כמה היא נכונה: פוטין משחק שחמט, כשכל היתר חושבים על דמקה...

[לכתבה המלאה ב- BBC, לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *